Учени от шведски университет разработиха технология за безжично зареждане с 500 kW

Професор Южинг Лиу показва индуктивната зареждаща система 500 kW, която може да е подходяща за зареждане на електрически фериботи, камиони и автобуси. Ефективността на постояннотоков източник към DC батерия може да достигне 98 процента. Системата предава 500 kW на 2 квадратни метра с 15 см въздушна междина между наземната подложка и тази на борда на превозното средство.

Учени от шведски университет разработиха технология за безжично зареждане с 500 kW

Новата безжична технология на Технологичния университет "Чалмърс" обещава захранване с 500 kW с под 2% загуби

Владимир Владков
1078 прочитания

Професор Южинг Лиу показва индуктивната зареждаща система 500 kW, която може да е подходяща за зареждане на електрически фериботи, камиони и автобуси. Ефективността на постояннотоков източник към DC батерия може да достигне 98 процента. Системата предава 500 kW на 2 квадратни метра с 15 см въздушна междина между наземната подложка и тази на борда на превозното средство.


Изследователи от Технологичния университет "Чалмърс" в Швеция обявиха, че са разработили технология за безжично зареждане, която може да зарежда батерии с до 500 kW мощност, без те да са свързани чрез кабел към зарядно устройство. Новото оборудване за зареждане вече било готово за серийно производство. Технологията не е предназначена за зареждане на лични пътнически електромобили, но може да се използва от електрически фериботи, автобуси или автономни превозни средства, използвани в минното дело или селското стопанство, като зареждането не изисква използване на роботизирана ръка.

Южинг Лиу, професор по електроенергия в катедрата по електроинженерство в Технологичния университет "Чалмърс", се фокусира основно върху преобразуването на възобновяема енергия и електрифицирането на транспортната система. "Можете да имате система, вградена в кея, която зарежда ферибота на някои спирки, докато пътниците се качват и слизат. Автоматично и напълно независимо от времето и вятъра, зареждането може да се извършва от 30 до 40 пъти на ден. Това е може би най-очевидното приложение."

Според него дори за електрическите камиони от бъдещето може би има потенциално приложение. При тях основният мотив ще е друг. Те ще трябва да бъдат зареждани с толкова голяма мощност, че зареждащият кабел ще стане много дебел и тежък и по тази причина труден за работа", казва още Лиу.

Безжичната алтернатива

Бързото развитие на редица компоненти и материали през последните години отваря вратата към нови възможности за зареждане. "Ключов фактор е, че сега имаме достъп до много мощни полупроводникови продукти, базирани на силициев карбид, т. нар. SiC компоненти. Мощни електронни продукти са на пазара едва от няколко години. Те ни позволяват да използваме по-високо напрежение, по-висока температура и много по-висока честота на превключване в сравнение с класическите силициеви компоненти", казва той. Това е важно, защото честотата на магнитното поле определя границата на това каква мощност може да бъде прехвърлена между две бобини с даден размер.

"Предишните системи за безжично зареждане на превозни средства използваха честоти от около 20 kHz, подобно на обикновен котлон. Те обаче са обемисти и преносът на енергия не е много ефективен. Сега работим с четири пъти по-високи честоти. Тогава индукцията внезапно става привлекателна", обяснява Лиу. Той добавя, че неговата изследователска група е в тесен контакт с двамата водещи производители на SiC модули в света, единият от САЩ, а другият от Германия.

Друг технологичен скок се отнася до медните проводници в намотките, които изпращат и приемат съответно осцилиращото магнитно поле, което образува действителния мост за енергийния поток през въздушната междина. Тук целта е да се използва възможно най-висока честота. "Не става с намотки, изработени от обикновена медна жица. Това би довело до много големи загуби при висока честота, казва Лиу. Вместо това намотките сега са съставени от сплетени "медни въжета", състоящи се от до 10 000 медни влакна, всяко с дебелина само 70 до 100 микрометра, нещо като кичур коса."

Още един пример за нови компоненти са кондензатори, които се използват за добавяне на реактивна мощност, а това е предпоставка намотката да може да изгради достатъчно мощно магнитно поле.

Зареждане без роботизирана ръка

Електрическите фериботи с редовни курсове във водни пътища в градовете, каквито има например в Гьотеборг и Стокхолм, не се нуждаят от помощта на човек или роботизирана ръка за зареждане на батериите. Същото важи и за градските автобуси или електрическите превозни средства без шофьор, използвани в промишлеността, минното дело и селското стопанство.

"С тях бързото развитие на продуктите се осъществява към още по-голям ток, напрежение и ефекти. На две-три години излизат нови версии, които издържат и повече. Тези типове компоненти са важни "активатори" с широк спектър от приложения, например в електрически превозни средства, не само при индуктивно зареждане", добавя Лиу.

Той смята, е разработената от неговия екип технология е сред най-добрите в света по ефективност в този клас мощност - между 150 и 500 kW. Все пак той не смята, че индукционното зареждане ще замени изцяло зареждането с кабел. Технология може да улесни електрифицирането на големи превозни средства и по този начин да ускори постепенното премахване на дизеловите фериботи.

Изследователи от Технологичния университет "Чалмърс" в Швеция обявиха, че са разработили технология за безжично зареждане, която може да зарежда батерии с до 500 kW мощност, без те да са свързани чрез кабел към зарядно устройство. Новото оборудване за зареждане вече било готово за серийно производство. Технологията не е предназначена за зареждане на лични пътнически електромобили, но може да се използва от електрически фериботи, автобуси или автономни превозни средства, използвани в минното дело или селското стопанство, като зареждането не изисква използване на роботизирана ръка.

Южинг Лиу, професор по електроенергия в катедрата по електроинженерство в Технологичния университет "Чалмърс", се фокусира основно върху преобразуването на възобновяема енергия и електрифицирането на транспортната система. "Можете да имате система, вградена в кея, която зарежда ферибота на някои спирки, докато пътниците се качват и слизат. Автоматично и напълно независимо от времето и вятъра, зареждането може да се извършва от 30 до 40 пъти на ден. Това е може би най-очевидното приложение."

Най-новото





"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

  • 0
  • 515





Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК