Литиево-йонните батерии с най-различен капацитет и форма днес се използват в множество устройства - смартфони, електромобили, системи за възобновяема енергия. Тези батерии обикновено имат много по-дълъг живот, отколкото критиците на електрическите коли се опитват да накарат хората да повярват. Но след като капацитетът им стане твърде малък за употреба в превозни средства, те могат да служат още дълги години за целите на стационарното съхранение на енергия. В крайна сметка обаче и те трябва да бъдат рециклирани.
Рециклирането на литиево-йонни батерии от електрически превозни средства и системи за възобновяема енергия може да осигури устойчив източник на суровини за производството на нови батерии и да предпази този растеж от спиране заради липсващи доставки.
Канадската рециклираща компания Li-Cycle и швейцарската минна компания Glencore обявиха сътрудничество, за да направят нещо значимо в това пространство. Двете фирми ще проучат дали могат да създадат хъб съоръжение в Италия. Предложеният Portovesme Hub ще се съсредоточи върху производството на основни материали за батерии като кобалт, литий и никел чрез рециклиране на съдържанието на използвани батерии. Подписано е писмо за намерения за започване на предварителните разговори.
Усъвършенстваната хидрометалургична технология на Li-Cycle ще бъде използвана за създаването на Portovesme Hub, който се очаква да стане най-големият производител в Европа на устойчиви батерийни продукти. "Портовесме" е разположен в Сардиния, като там от 1929 г. работи оловно-цинкова фабрика и хидрометалургично съоръжение. Мястото вече има значителна инфраструктура, включително достъп до пристанище, комунални услуги и оборудване за обработка от хидрометалургичния завод, както и опитна работна сила, обясняват компаниите решението си да проучат именно този град.
Рециклирането на литиево-йонни батерии е изключително важно. Те съдържат ценни метали като кобалт, мед и литий, които могат да бъдат извлечени и използвани повторно. Чрез рециклирането на тези метали компаниите могат да намалят зависимостта си от минни и добивни дейности, които не са никак евтини, а и често са в отдалечени региони.
Освен това неуспехът да се рециклират литиево-йонни батерии може да доведе до значителни вреди за околната среда. Когато не се изхвърлят правилно, тези батерии могат да изпуснат токсични химикали и тежки метали в почвата и подземните води. Това води до сериозни последици за човешкото здраве. И накрая, рециклирането на тези батерии е от съществено значение за разрастващата се индустрия за възобновяема енергия. И тъй като възобновяемите енергийни източници като слънчева и вятърна енергия стават все по-разпространени, нараства и необходимостта от широкомащабни системи за съхранение на тази енергия. Накратко, рециклирането на литиево-йонни батерии е много важно.
Очаква се окончателно проучване за осъществимост на хъба в италианския град да бъде завършено до средата на 2024 г. и в зависимост от инвестиционните решения на страните строителството ще започне. Предвижда се пускането в експлоатация на хъб Portovesme да стане в края на 2026 г. или началото на 2027 г.
Планираният хъб в Портовесме е забележителен проект за индустрията за рециклиране на батерии в Европа и се очаква да бъде най-големият източник на рециклиран литий за батерии на континента
![]()
Тим Джонстън
съосновател и изпълнителен председател на Li-Cycle
"Планираният хъб в Портовесме е забележителен проект за индустрията за рециклиране на батерии в Европа и се очаква да бъде най-големият източник на рециклиран литий за батерии на континента. Ние сме развълнувани да разширим нашето глобално стратегическо партньорство с Glencore и да надградим нашите знания от Rochester Hub в подкрепа на бързия растеж на екосистемата на литиево-йонните батерии по екологичен начин", заяви Тим Джонстън, съосновател и изпълнителен председател на Li-Cycle.
Очаква се хъбът в Портовесме да има годишен капацитет за обработка на 50 000 до 70 000 тона от т.нар. "черна маса", еквивалентно на до 36 GWh литиево-йонни батерии. "Черната маса" ще се доставя от разширяващата се мрежа Spoke на Li-Cycle в Европа и чрез търговската мрежа на Glencore. Предвижда се съоръжението да бъде първото от този мащаб в Европа. Това ще позволи на Европа да напредне към целта си за използване на хидрометалургични процеси за рециклиране на излезли от употреба батерии и производствени отпадъци.
Литиево-йонните батерии с най-различен капацитет и форма днес се използват в множество устройства - смартфони, електромобили, системи за възобновяема енергия. Тези батерии обикновено имат много по-дълъг живот, отколкото критиците на електрическите коли се опитват да накарат хората да повярват. Но след като капацитетът им стане твърде малък за употреба в превозни средства, те могат да служат още дълги години за целите на стационарното съхранение на енергия. В крайна сметка обаче и те трябва да бъдат рециклирани.
Рециклирането на литиево-йонни батерии от електрически превозни средства и системи за възобновяема енергия може да осигури устойчив източник на суровини за производството на нови батерии и да предпази този растеж от спиране заради липсващи доставки.