2022 година премина под знака на нарастваща инфлация и увеличени цени на енергоизточниците, суровините и услугите. Как се справихте в тази динамична среда и бързо променящите се пазарни възможности и препятствия?
Нашият бизнес не е в тясна зависимост от енергоизточниците и поради тази причина увеличението на техните цени не ни се отрази много сериозно. Но нямаше как да останем напълно незасегнати от инфлационните процеси, тъй като те доведоха до повишаване на цените на материалите, които купуваме и използваме в нашето производство. Това съответно имаше като резултат нарастване на крайната цена към клиентите ни. За да не е твърде голямо увеличението, се опитахме да компенсираме част от него през оптимизация на процесите.
Другата съществена последица от инфлацията беше повишаването на заплатите в сектора, както се случи и в редица други браншове.
Как се промениха вашата организация, вашите клиенти и начините за правене на бизнес?
Нашият бизнес по принцип е много динамичен и през вече над двете десетилетия, в които съществуваме, многократно ни се е налагало да се адаптираме към всякакви промени.
Как бихте оценили усилията и постиженията на вашия екип през изминалата година и какви стимули дадоха най-добър резултат?
Мога да кажа, че имахме една наистина успешна година. Като най-големи бих определил постиженията, свързани с дъщерната ни компания EGT Digital, чиято богата гама от продукти и услуги е ориентирана изцяло към iGaming сектора.
Също така пуснахме много успешни нови разработки за наземните игрални обекти, които бяха в процес на подготовка още по време на пандемията.
Определено имаше и доста предизвикателства, свързани с хоум офис и постковид средата, но усилията, които положихме по посока на това да осигурим обучения и оптимизации на процесите, определено дадоха своя позитивен резултат.
Каква е формулата за успех на ИТ пазара в България?
Като цяло считам, че формулата за успех на всеки бизнес до голяма степен е една и съща и се опира на общочовешките принципи и ценности.
В това число се включва коректността, която трябва да се проявява в еднаква степен както по отношение на клиента, така и към собствените служители. Грижата към детайла, както и това да предоставяш възможност на хората да бъдат част от крайния продукт и да виждат и усещат какво са създали също са сред задължителните компоненти, осигуряващи успех в бизнеса.
Специално за ИТ сектора от изключителна важност са иновациите. Те са движещата сила на този пазар и трябва да се инвестира много в тях, за да имаш успешен бизнес, който да върви напред. Впрочем считам, че тази тенденция към мисленето в перспектива и надпреварата между компаниите коя първа ще предложи ново и работещо решение в бъдеще ще се пренесе и към останалите индустрии и ще започне да характеризира и тях.
Как успявате да запазите нивото на своята дейност на чужди пазари или да разширите операциите си в чужбина?
Това е един доста сложен процес, който зависи от много фактори. Затвърждаването на текущите пазарни позиции става основно благодарение на избора на правилните мениджъри и правилните продукти от наша страна, страната на компанията майка. Съществена роля играят също така внимателното вслушване в изискванията на пазарите, както и постоянният анализ, който правим на нашите конкуренти и представянето на техните разработки.
Навлизането на нови пазари става все по-трудно и все по-скъпо, но това е част от стратегията за разширяване и развитие на всяка успешна компания, която иска да върви напред.
В кои икономически области виждате най-голям потенциал за развитие?
Най-голям потенциал за развитие за мен определено има изкуственият интелект.
От няколко години насам той започна да намира все по-широко приложение в различни аспекти на бизнеса и на живота като цяло и отваря нови хоризонти, неподозирани досега.
Как се промениха потребителите през последната година? Засили ли се лоялността в отношенията компания - клиент?
Лоялността и коректността винаги са били основополагащи в нашия бизнес и за нашата компания. Радвам се да кажа, че поддържаме отлични взаимоотношения с нашите партньори, с голяма част от които работим още от първите години на съществуването на EGT.
Наблюдавам тенденцията с времето клиентите да стават все по-взискателни и все по-ценящи високото качество на продуктите и услугите, които получават. Това е напълно нормално и ние непрекъснато се стремим да удовлетворяваме тези техни търсения и да им предоставяме най-доброто.
Посочете три технологични тенденции, които ще променят в близко бъдеще пазарите, върху които сте се фокусирали.
Трите тенденции, които ще променят пазарите и са от голяма важност за нас, са виртуалната реалност, изкуственият интелект, за който стана дума по-горе, както и онлайн геймингът.
Мога да кажа, че вече имаме значителни успехи в областта на онлайн гейминга чрез дъщерната ни компания EGT Digital. Само за няколко години, откакто присъства на световната iGaming сцена, тя успя да постигне голям успех, като понастоящем е един от най-предпочитаните онлайн гейминг доставчици в Европа, а продуктите й вече имат присъствие и в някои страни отвъд Стария континент, където тепърва предстои да разгърнат потенциала си в пълна степен.
2022 година премина под знака на нарастваща инфлация и увеличени цени на енергоизточниците, суровините и услугите. Как се справихте в тази динамична среда и бързо променящите се пазарни възможности и препятствия?
Нашият бизнес не е в тясна зависимост от енергоизточниците и поради тази причина увеличението на техните цени не ни се отрази много сериозно. Но нямаше как да останем напълно незасегнати от инфлационните процеси, тъй като те доведоха до повишаване на цените на материалите, които купуваме и използваме в нашето производство. Това съответно имаше като резултат нарастване на крайната цена към клиентите ни. За да не е твърде голямо увеличението, се опитахме да компенсираме част от него през оптимизация на процесите.