Pixabay.com
Werner Moser

Облачните хиперскалари AWS и Azure променят търговските модели на телекомите

Индустрията е пред дълбока структурна промяна, която ще увеличи комерсиализацията на телекомуникационните технологии, твърди ABI Research

Владимир Владков
476 прочитания

Pixabay.com

© Werner Moser


5G е първото поколение клетъчни технологии, което проправя пътя на доставчиците на комуникационни услуги (CSP) към работа в софтуерния слой. Софтуерът дава възможност за миграция от транзакционния модел, характерен за производството на телекомуникационно оборудване. Софтуерът насочва бизнеса към повтарящ се модел на приходите, който е по-последователен и предсказуем, подобен на този на "хиперскаларите", AWS, Azure и Google Cloud, пише в проучване на анализаторите от ABI Research. Това дава отражение върху търговските модели, които са в основата на телекомуникационната индустрия.

"Заради нарастващото значение на софтуера императивът за търговките отдели на доставчика е категоричен: да се отклони от ограниченото предлагане на (3G и 4G) оборудване към модели на приходи, базирани на (5G) софтуер, при който предлагането по същество е безкрайно", заяви Дон Алуша, старши анализатор в ABI Research за 5G опорни и периферни мрежи.

При мрежите за 3G и 4G услуги търговските споразумения са ориентирани към модела за покупка, т.е. повече капиталови разходи. Телекомите плащат конкретна цена, за да притежават активи. Това може да бъде хардуер (включително антени) или софтуер, базиран на безсрочен лиценз за използването му. Стойността на тези активи може да бъде платена в брой, да бъде финансирана от кредит или да бъде взета на лизинг. "Най-важното е, че се плаща определена цена, обяснява Алуша. След като сделката бъде договорена, доставчиците на мрежово оборудване (NEV) като Ericsson, Huawei, Nokia и ZTE получават авансово плащане в момента на подписване на договор. При модела на капиталовите разходи доставчиците NEV се сблъскват с една критична точка - да спечелят сделката. Но рискът от внедряване на закупената технология пада върху телеком операторите." Ключов момент в този модел е, че като цяло до момента, в който даден продукт бъде избран, закупен и използван, по-голямата част от бюджета вече е изразходвана предварително за инсталиране, интеграция и други професионални услуги, необходими за функционирането на продукта.

При 5G екосистемата и в допълнение в света на облачните услуги и софтуера може да няма продажба на "продукт". Доставчиците на технологии все още трябва да осъществяват значителна научноизследователска и развойна дейност (R&D), за да създадат технологията и да спечелят сделка, обясняват от ABI Research. "Те трябва да инвестират в маркетинг, да започнат целия цикъл на продажби с надеждата да спечелят сделката. В това отношение няма голяма разлика от модела с капиталовите разходи. Разликата се състои във факта, че моделите за оперативните разходи са свързани с повтарящи се микротранзакции - допълнителни изчислителни ресурси, повече съхранение, повече модули и т.н.

"Освен това бизнесът, изграден върху модела на оперативните разходи, обикновено инвестира значителен капитал предварително и след това се опитва да го компенсират с по-голям обем продажби заради структурата на допълнителните разходи, свързана със софтуера. Разходите за създаване на допълнително копие са много малки. Това е в основата на бизнес модела и стратегията на хиперскаларите - Amazon, Google и Microsoft", обяснява Алуша.

В момента потребление на телекомуникационните технологии нараства, макар и слабо, заради миграцията към облака и софтуера. "Софтуерният бизнес осигурява голям мащаб. Предварително се правят значителни инвестиции за разработване на софтуерен продукт и след това маргиналните разходи за производство на всеки от продуктите са много малки. Основната разлика между създаването на софтуер и производството на оборудване е, че второто води до създаване и прехвърляне на собственост върху продукт, докато първото на практика е нематериално. Има предимства от гледна точка на баланса, тъй като сега телекомите ще плащат за софтуера най-общо за неговото използване във времето, т.е. това са оперативни разходи", коментира анализаторът. По този начин операторите подобряват възвращаемостта на инвестирания капитал.

В новия свят на облачните услуги и софтуера, в допълнение към транзакционния си бизнес, доставчиците на мрежови решения трябва да окажат положително въздействие и върху получателите на услугите от оператора, създавайки добавена стойност. "Това дава възможност на индустрията да изследва нови бизнес модели - отвъд мястото, където са днес парите във веригата на добавената стойност, до това къде ще бъдат те през следващите години. Миграцията на телекомуникационното оборудване в облака предлага безпрецедентни възможности (например иновации, по-голяма гъвкавост на бизнеса). Всъщност това представляват нови технологии за индустрията и с това са свързани нови рискове. Ще има предизвикателства предвид липсата на зрялост и много неизвестни около производителността, най-добрите практики и контрола на технологичните активи. Но операторите, които се справят първи с тези предизвикателства, могат да получат конкурентно пазарно предимство", допълва Алуша.

5G е първото поколение клетъчни технологии, което проправя пътя на доставчиците на комуникационни услуги (CSP) към работа в софтуерния слой. Софтуерът дава възможност за миграция от транзакционния модел, характерен за производството на телекомуникационно оборудване. Софтуерът насочва бизнеса към повтарящ се модел на приходите, който е по-последователен и предсказуем, подобен на този на "хиперскаларите", AWS, Azure и Google Cloud, пише в проучване на анализаторите от ABI Research. Това дава отражение върху търговските модели, които са в основата на телекомуникационната индустрия.

"Заради нарастващото значение на софтуера императивът за търговките отдели на доставчика е категоричен: да се отклони от ограниченото предлагане на (3G и 4G) оборудване към модели на приходи, базирани на (5G) софтуер, при който предлагането по същество е безкрайно", заяви Дон Алуша, старши анализатор в ABI Research за 5G опорни и периферни мрежи.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК