Високотехнологичната компания Ocado Technology представи редица иновации за онлайн търговията с хранителни стоки. Те ще подобрят автоматизираната платформа за събиране и комплектоване на клиентски поръчки - Ocado Smart Platform. Ocado се стреми да дефинира как ще изглежда бъдещето в сектора на хранителните магазини и разчита на своя развоен център в София за подобни разработки.
"Днес индустрията е в повратна точка. Очакванията на потребителите се промениха драстично", заяви съоснователят и главен изпълнителен директор на Ocado Тим Стайнър на събитието Ocado Re:Imagined launch. Днес потребителите са по-съзнателни и внимателни към своето здраве и благополучие и затова избират старателно каква храна слагат на трапезата си. "Изборът и големият асортимент са по-важни отвсякога. Клиентите искат да могат да поръчват точно продуктите, които желаят", добави той.
Стайнър посочи, че малко са клиентите, които някога ще избират от гама от над 2000 продукта.
Предизвикателството обаче е, че тези от един до 2000 артикула са различни за всеки клиент. Например всеки трети от клиентите на Ocado Retail е посочил като свои любими продукти повече от 1000 артикула. "Нашата гама от над 50 000 или повече продукти включва различните 2000 артикула за 98% до 99% от тези клиенти", добавя той. Именно по тази причина е нужна още по-голяма гъвкавост и ефективност на роботозираните складове на компанията.

Иновативни ботове с 3D отпечатани части
Новите мобилни роботи серия 600 разполагат с около 300 части, отпечатани на 3D принтер, а това съществено намалява теглото им, облекчават се и разходите за създаване и поддръжка. Ботовете се движат по релси напред, назад, наляво и надясно със скорост от 4 метра в секунда и се разминават на разстояния от 5 мм. Под релсите са разположени клетки, съхраняващи хранителните продукти, които е нужно да се комплектоват за клиентските поръчки. Поставените продукти там наподобяват пълни с мед клетки на медна пита, а движението на ботовете е подобно на рояк пчели, които транспортират продуктите в клетките.

С въвеждането на бот 600, изградената от клетки инфаструктура също еволюира и става по-лека, т.е. ще се изискват по-малко материали за изграждането й, а и ще може да се инсталира за по-кратко време - в рамките на седмици, докато за досегашния вариант бяха нужни месеци. Като цяло новите системи ще позволят платформата Ocado Smart Platform (OSP) да бъде внедрена в по-обикновени сгради, дори съществуващите помещения на търговците, вместо да бъдат изграждани специални, обясни съоснователят и главен изпълнителен директор на Ocado Тим Стайнър на събитието Ocado Re:Imagined launch.
По време на онлайн представянето си той показа нова роботизирана ръка. Тя се монтира във възли в новата решетка и служи за събиране на продукти и управление на складовите наличности. Тя вече ще се инсталира директно върху инфраструктурата, по която се движат и ботовете и ще може още там да захваща и комплектова продуктите в клиентските поръчки. Използвайки машинно зрение, технология за задълбочено обучение и усъвършенствани сензори, роботизираната ръка помага на цялата платформа OSP да събира и пакетира хранителни продукти по един високоефективен начин.

От Ocado автоматизират и още един процес в складовете за търговия - автоматизирано зареждане на рамките, в които се подреждат щайги с готови за доставка клиентски торби. Стайнър обяснява, че системата "On-grid Robotic Pick" ще доведе до намалени разходи за работна сила, по-висока производителност на центъра за изпълнение на клиентски заявки и допълнителна оптимизация на дизайна на склада.
Нови виртуални центрове
Новостите в хардуера на Ocadо са придружени и от други иновации. На събитието бе представен новият виртуален разпределителен център Ocado Orbit. Той ще даде възможност за създаването на по-малки "снабдителни" центрове, които да са разположени по-близо до потребителите. Те ще продължават да получават широк набор от продукти, но времето за доставка ще се скъси значително. Използвайки изкуствен интелект и машинно обучение, Ocado Orbit ще определя всеки склад в дадена зона да се превърне в основен доставен хъб само за част от нужния асортимент в тази зона. Всички складове обаче ще имат достъп до целия асортимент, като стоките, разпределяни от всеки основен хъб в цялата мрежа по заявка.
През последните няколко години Ocado премина към облачна архитектура, поддържана от множество доставчици. Компанията вече разработва собствен софтуер и хардуер, включително в България, използва услугите на водещи облачни доставчици като Amazon Web Services (AWS), Google Cloud Platform и Microsoft Azure.
Друга нова технология е Ocado Swift Router, която осигурява доставка до "последната миля", по-къси времена на заявките, както и по-големи поръчки, като всички те ще стават от един и същи микробус.
Технологията Ocado Flex позволява на търговците, които са клиенти на Ocado, да използват свои собствени уеб магазини и приложения, като същевременно се възползва от платформата OSP, като по този начин не се налага да се отхвърлят досегашните им инвестиции.
Използването на новите технологии ще осигури още по-голяма автоматизация на ръчните задачи, обясни и Джеймс Гралтън, главен директор "Инженеринг" в Ocado Technology. "Днес ние разполагаме с ръчни процеси, подпомагани от технологиите. Алгоритмите насочват операторите кое е най-доброто място в рамката за всяка торба, оптимизира ефективно разтоварването и последователността, както и какво е оптималното използване на микробусите за доставка и най-ефективните точки за разпространение с превозното средство.
Визията на Ocado е изградена около идеята за Automated Frameload, в които системите с изкуствен интелект позволяват най-ефективното зареждане на всяка торба без нужда от човешко докосване, добавя той. "Няма две абсолютно еднакви рамки, всяка е с леко несъвършенство, което обяснява трудния живот на хората във веригата за доставки на хранителни стоки. Automated Frameload буквално върши тежката физическа работа вместо хората. Тъй като преминаването към онлайн хранителни стоки се ускорява, това е още една стъпка в нашето пътуване към автоматизиране на трудоемките, досадни и тежки работни места", добавя Гралтън.
Високотехнологичната компания Ocado Technology представи редица иновации за онлайн търговията с хранителни стоки. Те ще подобрят автоматизираната платформа за събиране и комплектоване на клиентски поръчки - Ocado Smart Platform. Ocado се стреми да дефинира как ще изглежда бъдещето в сектора на хранителните магазини и разчита на своя развоен център в София за подобни разработки.
"Днес индустрията е в повратна точка. Очакванията на потребителите се промениха драстично", заяви съоснователят и главен изпълнителен директор на Ocado Тим Стайнър на събитието Ocado Re:Imagined launch. Днес потребителите са по-съзнателни и внимателни към своето здраве и благополучие и затова избират старателно каква храна слагат на трапезата си. "Изборът и големият асортимент са по-важни отвсякога. Клиентите искат да могат да поръчват точно продуктите, които желаят", добави той.