Колко сигурни са социалните медии за децата?

Колко сигурни са социалните медии за децата?

Пандемията от Covid-19 затвори много подрастващи у дома, което доведе до покачване на часовете пред мобилните устройства и онлайн заплахите

Иван Гайдаров
271 прочитания

С оставането на учениците в къщи заради пандемията от Covid-19 (коронавирус), много родители могат да бъдат разбрани за това, че позволяват на децата си да прекарват повече време от обикновено пред таблетите и телефоните си, докато самите те се опитват да свършат някаква работа. По ирония на съдбата, при нормални обстоятелства родителите са изправени пред ежедневна битка с децата си да ги накарат да вдигнат глава от екраните и да прекарат известно време навън, но именно затова сегашната ситуация е безпрецедентна.

Ако разгледаме въпроса в глобален мащаб, статистическите данни през последния месец сочат, че временният резултат е на страната на децата, тъй като те прекарват повече време от всякога пред устройствата си.

Скорошен доклад на агенцията за пазарни проучвания Childwise установява, че децата имат все по-голям достъп до смартфони, като 47% от тези на възраст между пет и десет години са притежавали мобилен телефон през 2019 г., спрямо 38% през 2018 г. В групата седем-шестнадесет години повече от 66 на сто от децата разполагат с личен смартфон.

Проучването Monitor Report 2020 също така открива, че децата използват телефоните си за по-дълги периоди, отколкото преди. Всъщност едно на четири деца прекарва между четири и шест часа онлайн на ден.

Изпълнителният директор на Childwise Саймън Легет коментира, че изпращането на съобщения са сферата, в която децата участват най-активно през мобилните си телефони, като 75 на сто посвещават време на тази дейност през 2019 г., 72 на сто играят игри и 63 на сто използват социални медии и приложения за видео съдържание.

Компанията класира видео платформата YouTube като най-любимата услуга на децата през 2019 г ., следвано от приложенията за социални медии Snapchat, Instagram и TikTok, както и от онлайн игрите Fortnite, Roblox и Minecraft.

WhatsApp пък е най-използваното комуникационно приложение за групата седем-шестнадесет години, като повече от половината от респондентите са посочили като предпочитана услугата за съобщения, собственост на Facebook.

Според Легет това, че децата имат лични мобилни телефони, представлява предизвикателство за родителите, особено в посока контролa на онлайн съдържанието. В много случаи това кара родителите да разчитат основно на защитите, които самите технологични компании прилагат, за да осигурят онлайн защитата на подрастващите.

Платформата YouTube, която децата използват средно близо два часа и половина на ден според изследването, има специализирано предложение, предназначено да предложи по-сигурно изживяване при гледане на видео съдържание от деца. В нея компанията се стреми да предпазва децата от вредни материали чрез смесване на автоматизирани филтри, човешки контрол и отзиви на потребителите. Приложението, собственост на Google, обаче признава, че не цялото съдържание в ориентираната към деца версия на платформата се преглежда ръчно и пое ангажимент да извършва бързи анализи, когато определени видеоклипове са маркирани като неподходящи за подрастващи.

Безопасност в приложенията за социални медии

Независима анкета за сексуално насилие над деца (IICSA) също адресира сериозния проблем с вредното съдържание в социалните медии. Изследването регистрира бързо увеличение на случаите на онлайн посегателства над деца. Facebook, Instagram и Snapchat са най-често цитираните приложения в това отношение. И така, как родителите се справят със заплахите за децата си, идващи от социалните медии?

Дейвид Майлс, ръководител на отдела за безопасност на Facebook за EMEA, коментира, че гигантът в социалните медии е лидер в индустрията по отношение на "борбата с тази сериозна заплаха" и е направил огромни инвестиции в сложни решения, "включително технология за съвпадения в снимки и видео, за да можем да премахнем вредното съдържание възможно най-бързо".

Майлс отбелязва, че сексуалната експлоатация на деца е проблем за цялата индустрия, и е категоричен, че компанията ще продължи да развива нови технологии, да работи с органите на реда и специалистите в областта на закрилата на детето. От Facebook добавят, че екип от над 35 000 души е съсредоточен върху проверката на съдържанието в нейните платформи и свалянето на материали, за които е установено, че са неподходящи.

Компанията премахна повече от 12 милиона единици съдържание от основния си сайт и Instagram между юли и септември 2019 г. заради нарушения на правилата за отношение към децата или сексуална експлоатация, като по-голямата част от материалите (95 на сто) са били изтрити преди да бъдат докладвани. По думите на Дейвид Майлс акцентира също така, че компанията е инвестирала в различни методи за борба със злоупотребите, включително технология за хеширане, която създава дигитален отпечатък за вредно съдържание, така че въпросната единица да бъде незабавно премахната.

Въпреки констатациите на доклада IICSA от Snapchat коментират, че онлайн посегателствата в тяхната платформа са много трудни заради мерките за безопасност, интегрирани още при създаването ѝ. Някои от тях включват забрана за получаване на съобщения от хора, които потребителят не е добавил като приятел, вградена по подразбиране, и настройка, която не позволява споделянето на местоположение с никой друг, освен профилите в приятелската листа.

От платформата уточняват също така, че потенциалните нападатели няма как да следят жертвите си в нея, тъй като тя не поддържа публични профили, които предоставят информация за местоположение, възраст или снимки на потребителя извън приятелската група. Списъците с приятели на различните акаунти също не са публични.

От Snapchat са категорични, че разчита предимно на човешки контрол в своите операции, но също така разработват инструменти, базирани на машинно обучение, за идентифициране на поведението на различните акаунти, които предпазват от злоупотреби с потребителските профили или друга подозрителна дейност.

Въпреки че не разкрива броя на хората, ангажирани в екипа ѝ за безопасност, компанията уверява, че те са в състояние да предприемат действия по дадени казуси в рамките на 24 часа, а често и в рамките на два часа.

TikTok, друго от най-популярните сред децата приложения, също разчита на комбинация от технологии и човешки екипи за идентифициране, преглед и премахване на опасно съдържание в своята платформа.

Какво друго може да се направи?

Въпреки че използването на силата на технологиите и специализираните екипи за безопасност може да доведе до положителни резултати, в крайна сметка трябва да се знае, че те много често се използват реактивно, а не проактивно.

Според заключенията на IICSA интернет компаниите трябва да положат допълнителни усилия за контрол на изображения и видеоклипове, преди те да бъдат показани в техните платформи. Дали това ще изисква разширяване на човешките екипи, креативност в изграждането на иновативни технологии или комбинация от двете, тепърва ще видим. Но едно е ясно - отношението към онлайн безопасността на нашите деца е до голяма степен и наше задължение като родители.

С оставането на учениците в къщи заради пандемията от Covid-19 (коронавирус), много родители могат да бъдат разбрани за това, че позволяват на децата си да прекарват повече време от обикновено пред таблетите и телефоните си, докато самите те се опитват да свършат някаква работа. По ирония на съдбата, при нормални обстоятелства родителите са изправени пред ежедневна битка с децата си да ги накарат да вдигнат глава от екраните и да прекарат известно време навън, но именно затова сегашната ситуация е безпрецедентна.

Ако разгледаме въпроса в глобален мащаб, статистическите данни през последния месец сочат, че временният резултат е на страната на децата, тъй като те прекарват повече време от всякога пред устройствата си.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК