Какво се случва с неприкосновеността при дигитализацията на образованието?

Какво се случва с неприкосновеността при дигитализацията на образованието?

Кризата с Covid-19 разкри проблеми, които идват от увеличеното използване на образователни технологии

Мария Динкова
213 прочитания

Covid-19 пандемията ускори дигитализацията на образоването, но това на свой ред създава и притеснения по отношение на неприкосновеността, пише Euroactive.

Дигитализацията на образователния сектор отдавна е в ход, като през последните години технологиите заемат все по-голямо място в обучението в класните стаи, а изкуственият интелект улеснява персонализирания подход както в училище, така и у дома.

Пандемията засили тези тенденции, когато отдалеченото учене се превърна в нормално за много хора. Макар учениците и учителите да се връщат към обучението на живо, изглежда голяма част от дигитализацията ще се запази и в бъдеще.

Същевременно кризата разкри и някои проблеми, които идват с увеличеното използване на образователни технологии, включително неравенството между учениците при достъпа до устройства и свързаност, както и притесненията за сигурността на данните, след като AI събира все повече информация за ученици и учители.

Промените вследствие на пандемията

Пандемията доведе до безпрецедентно преминаване онлайн на голяма част от живота и образованието. След като учениците по света бяха принудени да си останат вкъщи и да използват дигитални алтернативи на класната стая обучението беше възможно за тези, които имаха достъп до технологиите и инфраструктурата, която да ги подкрепи.

По отношение на технологиите "образованието често изоставаше спрямо други сектори, но през миналата година заради пандемията това се промени и сега то се състезава с останалите като почти се доближи до най-иновативните", смята Алекс Блекбърн, ръководител "Комуникации" в CENTURY, базирана във Великобритания компанията за образователни технологии.

"Наблюдаваше се също така и по-фундаментална културна промяна в начина, по който училищата подхождаха към технологиите и данните през миналата година. Образователните институции сега се чувстват много по-комфортно да използват науката за данните и изкуствен интелект на ежедневна база", допълва експертът.

Образованието на бъдещето

Същевременно Блекбърн предвижда експоненциален ръст в използването на модерни технологии като изкуствен интелект в образованието. Списъкът с възможности само се разширява, започвайки от базирано на данни оценяване до създаването на персонализирани учебни програми.

Според други специалисти обаче пътят към дигитализацията не е толкова лесен. Макар пандемията да създаде възможност за училите да изпробват различни системи за дигитално обучение, "то не е като поточна линия", коментират учители.

"Това, което ще видим в бъдеще е тенденция за по-смесен подход, при който онлайн или дигиталното обучение се комбинира с класната стая", коментира Сюзън Флокън, директор в Европейския синдикален комитет по образованието (ETUCE). Тя подчертава важността на директното общуване и връзката между учителите и децата, особено за тези ученици, които изостават или са били изцяло извън образователната система по време на пандемията.

Неприкосновеност и достъп

Пандемията също така разкрива и съществуващите неравенства в обществата. Достъпът до устройства, подпомагащата ученето среда у дома и различията в свързаността се открояват като факторите, които определят в значителна степен образователните възможности на учениците.

Също така количеството данни, събрани от потребителите на образователните технологии, включително от малки деца, представляват допълнително притеснение.

Например освен за създаването на учебни планове данните могат да имат в бъдеще важно значение за определянето на оценките, приемането в дадено училище или набирането на учители. В тази връзка възникват притесненията, свързани с расови, полови и други предубеждения, които потенциално са заложени в алгоритмите - а това може да има широкообхватни вредни последствия.

Според подготвяните регулации за изкуствения интелект от Европейската комисия, които бяха представени през април, образованието и обучението са системи от "висок риск". Това означава, че прилагането на AI в този сектор ще бъде обект на специфични изисквания за надеждност и допълнителни процедури.

Потенциални отговори

За да се гарантиран сигурността на данните и етичното използване на изкуствения интелект според Блекбърн училищата трябва да бъдат част от процеса на разработка, за да дават обратна връзка и да се уверят, че моделите и алгоритмите представят учениците.

Други експерти изтъкват, че начинът, по който се събират данните от този тип решения, като цяло са неизвестни и нерегулирани - проблем, който пандемията е разкрила.

В тази връзка отговорността за данните не трябва да се прехвърля на индивиди в технологичните компании или на училищата. Трябва да бъдат определени институции, които да имат задължението да следят за спазването на съответните добри практики и изисквания.

Covid-19 пандемията ускори дигитализацията на образоването, но това на свой ред създава и притеснения по отношение на неприкосновеността, пише Euroactive.

Дигитализацията на образователния сектор отдавна е в ход, като през последните години технологиите заемат все по-голямо място в обучението в класните стаи, а изкуственият интелект улеснява персонализирания подход както в училище, така и у дома.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК