Човешкият фактор е критично важен за киберсигурността

Човешкият фактор е критично важен за киберсигурността

Съпричастност е нужна за успешни преговори според бившия консултант на ФБР за преговорите при отвличания Кристофър Вос

Владимир Владков
269 прочитания

Как трябва да се преговаря с хакерите, които са криптирали данните ви и искат да им платите за декриптиращия ключ? По същия начин, по който се преговаря с похитители на хора, искащи откуп, трябва да разберете мотива им, който най-често е финансов. Да преговаряш означава да се опиташ да постигнеш споразумение или компромис чрез дискусия, или да как да преодолееш препятствие. Това обясни Кристофър Вос, който в продължение на 24 години е консултант към ФБР при преговори за заложници, включително при международни отвличания. Обучавал се във ФБР, Скотланд ярд и Юридическия факултет на "Харвард", днес Вос е главен изпълнителен директор на основаната от него компания The Black Swan Group, която обучава корпорации от Fortune 500, както и различни правителствени организации на умения за преговори, общуване и маркетинг.

Със спокоен тон и сдържано поведение Вос обясни в своята реч по време на Acronis #CyberFit Summit, че се е сблъсквал многократно с банкови обирджии, с лидери на банди, с терористи самоубийци, преговарял е с тях и е успял да спаси много човешки животи. Според него хората и компаниите могат да се научат и да разчитат на "използване на доказани тактики за преговори за заложници при решаване на комуникационни проблеми във всяка бизнес среда". Според него днес производителността на хората зависи много киберсигурността, затова решения като тези на Acronis за своевременно огледално копиране на данните подсилват позициите при преговорите.

Сравнявайки преговорите с киберзащитата, Вос признава, че киберзащитата в крайна сметка предпазва хората. Без значение с колко напреднали технологии работим, дали използваме квантови компютри, изкуствен интелект или предлагане на софтуер като услуга, хората винаги участват в процеса.

"В киберпространството алгоритмите могат да контролират определени функции, но човешкият фактор остава най-важен. Вземането на решения от хора никога няма да изчезне, а при всички кибератаки в крайна сметка става въпрос за човешките взаимодействия. Затова, ако използвате съпричастност, можете да установите по-добри отношения с нападателя и да се защитите по-добре. С каквато и ситуация трябва да се справите, всичко е свързано с човешките решения, а съпричастността е част от човешките решения."

Позовавайки се на своя десетилетен опит във ФБР, в които той често е попадал в ситуации със застрашен живот на заложници в САЩ, в Азия, дори в Южна Америка, Вос настоява, че емоционалната интелигентност и съпричастност трябва да станат неизменна, вградена част от всеки преговорен процес, за бъдат постигнати желаните цели. "В "покер" играта с криптовирусите с големите залози дали да загубиш данни, или да платиш, без да си сигурен дали ще ти изпратят верния ключ, отново става дума за сблъсъка "човек срещу човек", обяснява той.

Затова неговият първи съвет към управляващите цифрови активи е да не се плашат веднага, след като разберат за атаката. "Лошите момчета имат проблеми, подобни на тези на останалите бизнеси, най-често това са недостатъчно обучени хора, хора, които понякога не работят достатъчно усилено. Организаторите на престъпните схеми трябва вземат решения. Затова възприемайте киберзаплахата като още една за вашия бизнес, трябва да се подготвите за нея, включително да помислите как я смекчите и да се подготвите за възстановяване, след като тя отмине", обясни Вос.

Според него пандемията е накарала много от компаниите да се фокусират върху своята онлайн сигурност, но същевременно киберпрестъпниците са се сдобили с повече мишени и повече възможности да причинят големи проблеми на всеки. "Пандемията се прояви като ускорител, тя "със замах" подсили неизбежната динамика на цифровите технологии и на човешкия интерфейс", добави Вос.

Как трябва да се преговаря с хакерите, които са криптирали данните ви и искат да им платите за декриптиращия ключ? По същия начин, по който се преговаря с похитители на хора, искащи откуп, трябва да разберете мотива им, който най-често е финансов. Да преговаряш означава да се опиташ да постигнеш споразумение или компромис чрез дискусия, или да как да преодолееш препятствие. Това обясни Кристофър Вос, който в продължение на 24 години е консултант към ФБР при преговори за заложници, включително при международни отвличания. Обучавал се във ФБР, Скотланд ярд и Юридическия факултет на "Харвард", днес Вос е главен изпълнителен директор на основаната от него компания The Black Swan Group, която обучава корпорации от Fortune 500, както и различни правителствени организации на умения за преговори, общуване и маркетинг.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК