Русия е създала обширна и сложна мрежа от интернет страници, представящи се за медии, които използва за разпространение на антиукраинска пропаганда, подсилени чрез фалшиви акаунти в социалните медии, разкриха от Meta. В нов доклад, публикуван във вторник, компанията - майка на Facebook, нарече мрежата "най-голямата и сложна" операция за влияние на Русия от началото на войната в Украйна.
Според доклада между юни и септември руските агенти са създали повече от 60 уебсайта, които имитират реални новинарски сайтове, включително тези на The Guardian и германските Der Spiegel и Bild. Сайтовете, които са насочени основно към потребители в Германия, Франция, Италия, Украйна и Обединеното кралство, са добре направени имитации, които копират не само формата и дизайна на истинските интернет страници, но в някои случаи и снимките и авторските визитки на истински репортери.
Руските зловредни актьори са използвали тези сайтове и фалшиви онлайн петиции, за да разпространяват невярна информация, включително, че Украйна е организирала убийството на цивилни в Буча, след което популяризират работата си във Facebook, Instagram, YouTube, Telegram, Twitter, Change.org, Avaaz, "и дори LiveJournal", се казва в доклада. Като цяло Facebook и Instagram са премахнали близо 2000 акаунта, повече от 700 страници и една група и са открили реклами на стойност около 105 000 долара. Но докато Facebook и Instagram работят за затварянето на мрежата, продължават да се появяват все повече нови уебсайтове.
"Това предполага постоянство и продължаваща инвестиция в кросинтернет активности", казва Дейвид Агранович, директор на Meta, отговарящ за глобалните заплахи, пред репортери, добавяйки, че в някои случаи публикациите са били подсилени от официални руски дипломатически страници.
Но въпреки че мрежата е разработена внимателно, фалшивите акаунти са били по-скоро елементарно оформени и реално много от тях са били открити от автоматизираните системи на компанията, преди тя да започне разследването си. Агранович определя този подход като "наистина необичайна комбинация от изтънченост и груба сила".
Китай използва нов тип кампании за влияние
В допълнение към руската мрежа от Meta са открили и китайска операция за влияние, насочена към САЩ и Чехия. Макар и по-малко експанзивна от руската, китайската операция също е определена като "забележителна" заради начина, по който се опитва да подклажда спорове по спорни теми като правото за притежание на оръжия и достъпа до аборти. "Въпреки че тази китайска кампания на практика се провали, тя е важна, защото това е нова посока за китайските операции за влияние", обяснява Бен Нимо, ръководител на глобалните операции за изследване на заплахите на Meta.
Докладът на Meta идва ден след като изследователи на Google обявиха, че проруските хакери координират действията си с руската армия, за да извършат кибератаки, свързани с войната в Украйна. "Никога досега не сме наблюдавали такъв обем и разнообразие на кибератаки и такава координация на усилия в рамките на няколко месеца", обясняват в доклада си от Google, цитирани от The Wall Street Journal.
Русия е създала обширна и сложна мрежа от интернет страници, представящи се за медии, които използва за разпространение на антиукраинска пропаганда, подсилени чрез фалшиви акаунти в социалните медии, разкриха от Meta. В нов доклад, публикуван във вторник, компанията - майка на Facebook, нарече мрежата "най-голямата и сложна" операция за влияние на Русия от началото на войната в Украйна.
Според доклада между юни и септември руските агенти са създали повече от 60 уебсайта, които имитират реални новинарски сайтове, включително тези на The Guardian и германските Der Spiegel и Bild. Сайтовете, които са насочени основно към потребители в Германия, Франция, Италия, Украйна и Обединеното кралство, са добре направени имитации, които копират не само формата и дизайна на истинските интернет страници, но в някои случаи и снимките и авторските визитки на истински репортери.