Pixabay.com
DariuszSankowski

25 от големите автомобилни производители събират неправомерно лични данни

Това показват резултатите от ново изследване на Mozilа, според което производителите събират, споделят и продават огромни количества лична информация

Мария Карашанова

Pixabay.com

© DariuszSankowski


За да могат да популяризират своите иновативни функционалности, производителите на автомобили от години се хвалят как техните превозни средства са "компютри на колела". Въпреки значителните предимства, които това носи, то има и сериозни последствия за неприкосновеността на потребителите. Оказва се, че водещите марки тихо са превръщали своите машини в мощни събирачи на данни за дейностите, интересите и дестинациите на шофьорите и пътуващите с тях.

Общо 25 от големите производители на автомобили не успяват да отговорят на изискванията за гарантиране на неприкосновеност на личните данни и нарушават правилата чрез микрофони, камери и устройства, свързани с колите, показва ново проучване на Mozilla. Те събират лична информация като имиграционен статус, лицеви изражения, здравна информация и следващи дестинации. "Всички 25 марки автомобили, които проучихме, получиха нашия предупредителен етикет "Неприкосновеността не е включена" (*Privacy Not Included), което прави колите официално най-лошата категория продукти по отношение на неприкосновеността, която някога сме изследвали", посочват авторите на доклада.

Изследването е фокусирано върху пет локации - от Германия и Франция до САЩ, Япония и Южна Корея. А сред марките, които се провалят по отношение на сигурността на личните данни, се нареждат BMW, Ford, Toyota, Tesla, Subaru, Volkswagen, Mercedes-Benz и още 18. Те са оценявани по пет критерия: използване на данните, контрол на данните, история, сигурност, изкуствен интелект.

Като "най-малко проблематична" марка при неприкосновеността се нарежда Renault заедно със своя румънски бранд Dacia, тъй като те дават на шофьорите правото всичките им лични данни да бъдат изтрити. В същото време на дъното на класацията се оказва Tesla, предимно заради ненадеждното използване на AI автопилота, който се предполага, че е замесен в 17 смъртни случая и 736 катастрофи, а в момента е обект на разследване от редица правителства.

По думите на Йен Калтрайдър, директор на програмата *Privacy Not Included, всички нови автомобили представляват кошмар по отношение на неприкосновеността, тъй като събират огромни количества лична информация. "Много хора възприемат своите автомобили като лично пространство - някъде, където да се обадиш на лекаря си, да проведеш личен разговор с детето си на път за училище, да си изплачеш очите при раздяла или да шофираш на места, за които не би искал светът да научи. Но това разбиране вече не отговаря на реалността", допълва Калтрайдър, цитиран от EuroActive.

Твърде много лична информация се събира

Според данните на Mozilla всяка от проучените марки събира твърде много лична информация, която не е необходима и която се използва за цели, различни от работата на автомобила или комуникацията с клиентите. Всъщност начините, по които компаниите могат да събират и споделят потребителските данни, са широки и сложни, разкриват авторите на доклада. Те допълват, че производителите на коли включително разполагат с изключително лични данни - от медицинска информация, през генетична, до такава, свързана със сексуалния живот на потребителите. Разбира се, не по-назад остават и данните за това колко бързо се кара, накъде се отива, какви песни се слушат и т.н.

"Автомобилните компании имат много повече възможности за събиране на данни в сравнение с други продукти и приложения, които ние използваме - повече от смарт устройствата в нашите домове или от мобилните телефони, които носим навсякъде със себе си. Те могат да събират лична информация за взаимодействието ви с колата, за свързаните устройства, които използвате, за автомобилното приложение (което е входна точка за достъп до информацията на вашия телефон) и могат да събират дори повече информация за вас от трети страни като Sirius XM или Google Maps", коментират още от Mozilla.

В допълнение производителите на автомобили не само събират данни, но също така мнозинството от тях (21 от марките) си запазват правото да споделят лична информация с доставчици на услуги, брокери на данни и други компании, а 19 могат дори да ги продават. В допълнение 56% от брандовете признават също така, че могат да споделят потребителската информация с правителства или правоприлагащи органи при "неформално поискване".

За да могат да популяризират своите иновативни функционалности, производителите на автомобили от години се хвалят как техните превозни средства са "компютри на колела". Въпреки значителните предимства, които това носи, то има и сериозни последствия за неприкосновеността на потребителите. Оказва се, че водещите марки тихо са превръщали своите машини в мощни събирачи на данни за дейностите, интересите и дестинациите на шофьорите и пътуващите с тях.

Общо 25 от големите производители на автомобили не успяват да отговорят на изискванията за гарантиране на неприкосновеност на личните данни и нарушават правилата чрез микрофони, камери и устройства, свързани с колите, показва ново проучване на Mozilla. Те събират лична информация като имиграционен статус, лицеви изражения, здравна информация и следващи дестинации. "Всички 25 марки автомобили, които проучихме, получиха нашия предупредителен етикет "Неприкосновеността не е включена" (*Privacy Not Included), което прави колите официално най-лошата категория продукти по отношение на неприкосновеността, която някога сме изследвали", посочват авторите на доклада.

Най-новото


Пощите ще доставят електронни и телемедицински услуги

Пощите ще доставят електронни и телемедицински услуги

  • 0





AMD Zen 5 обещава 15% повече производителност

AMD Zen 5 обещава 15% повече производителност

  • 0



Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК