Битката за цифровите монополи започна, твърдят от GlobalData

Битката за цифровите монополи започна, твърдят от GlobalData

Владимир Владков
370 прочитания

Аргументите за нова регулация, свързана с монополизирането на потребителски данни от големи технологични компании, никога не са били по-силни. Регулаторните органи са се опитвали да се възползват от големите технологии и преди, но настоящите правила означават, че можем "да хванем" само компаниите чрез закон и е наложително да се създадат нови регламенти ex ante ("преди събитието") и подходи за справяне със сложността на цифрова икономика, обясняват от GlobalData, водеща компания за данни и анализи.

Най-новият доклад на GlobalData "Antitrust - Thematic Research", отбелязва, че големите технологични компании не проявяват инициатива да променят своето антиконкурентно поведение, въпреки че често са изправени пред големи глоби. "Съществуващите антимонополни правила имат широк обхват и позволяват на правоприлагащите органи да действат само след извършване на неправомерни действия. Големите технологични компании са глобявани с милиарди за своите антиконкурентни практики през последното десетилетие, но тези практики все още са в центъра на вниманието след години на контрол", обяснява Лаура Петроне, старши анализатор в GlobalData.

"Регулирането ex ante - включващо прилагането на стриктни, прозрачни правила към цифровите платформи, преди те да проявят някакво антиконкурентно поведение - е решението, което ще позволи на регулаторите да се справят със структурните проблеми на конкуренцията, без да установят нарушение на антитръстовите правила. Предложеният Закон за цифровите пазари на ЕС има за цел да се откаже от продължителни производства срещу големи платформи в полза на осигуряване на минимални условия за избягване на монополи. Европа е сред водещите в това отношение, но други юрисдикции следват примера, включително Китай и Индия."

Докладът на GlobalData отбелязва, че пълната тежест на антимонополното регулиране ще бъде използвана срещу платформи, предоставящи интернет услуги от монополистична позиция или като част от дуопол. Цифровите платформи с прекомерен контрол на потребителските данни, като Amazon, Google и Facebook, са най-застрашени.

"От онлайн търсачките до електронна търговия и от дигиталната реклама до социалните медии, антимонополните органи могат да спрат придобиванията на по-малки играчи от големи платформи, когато смятат, че това ще вреди на конкуренцията", добавя Петроне.

Според базата данни на GlobalData, "петорката" GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple и Microsoft) е осъществила общо 168 сделки по сливания и придобивания за периода от 2018 до 2020 г. Огромната част от тези сделки не са проучвани, нито са били известявания антимонополните власти. Някои регулатори наложиха задължения на големите платформи да известяват органите по конкуренцията за всички свои дейност по придобивания, което има потенциал да предизвика повече проучвания и евентуално блокиране на някои от сделките.

"В САЩ разбиването на цифрови платформи се превърна в популярно средство за защита, но това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Съмнително е дали разделянето на гигант на няколко компании би увеличило конкуренцията на ключови пазари. Въпреки че това несъмнено би намалило силата на всяка платформа в краткосрочен и средносрочен план, основната динамика на пазара, като мрежови ефекти и икономии от мащаба, ще продължи да благоприятства концентрацията", каза Петроне.

Снимка на Gerd Altmann от Pixabay

Аргументите за нова регулация, свързана с монополизирането на потребителски данни от големи технологични компании, никога не са били по-силни. Регулаторните органи са се опитвали да се възползват от големите технологии и преди, но настоящите правила означават, че можем "да хванем" само компаниите чрез закон и е наложително да се създадат нови регламенти ex ante ("преди събитието") и подходи за справяне със сложността на цифрова икономика, обясняват от GlobalData, водеща компания за данни и анализи.

Най-новият доклад на GlobalData "Antitrust - Thematic Research", отбелязва, че големите технологични компании не проявяват инициатива да променят своето антиконкурентно поведение, въпреки че често са изправени пред големи глоби. "Съществуващите антимонополни правила имат широк обхват и позволяват на правоприлагащите органи да действат само след извършване на неправомерни действия. Големите технологични компании са глобявани с милиарди за своите антиконкурентни практики през последното десетилетие, но тези практики все още са в центъра на вниманието след години на контрол", обяснява Лаура Петроне, старши анализатор в GlobalData.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК