Новото име на Facebook – между объркването и потенциала

Новото име на Facebook – между объркването и потенциала

Или какво стои зад амбицията на Meta да се превърне в платформа за виртуална работа, забавление и живот

Мария Динкова
1114 прочитания

След като миналата седмица съоснователят на Facebook Марк Зукърбърг обяви новото име на компанията - Metа, с което трябва да се демонстрира пренасочването на социалната мрежа към създаването на така наречената метавселената - интернет пространството се изпълни с прогнози, анализи, шеги и критики по отношение на промяната.

Новото лого и име на компанията обаче се оказаха далеч от уникални и създадоха известен хаос. Препратката към безкрайност определено не е оригинална идея, която да не сме виждали досега, включително преди време и при един от българските телекомуникационни оператори.

На свой ред германският стартъп за здраве M-sense Migräne изтъкна, че компанията на Зукърбърг явно се е вдъхновила от тяхното лого, но има и какво още да научи от техния опит.

Базираното в Берлин приложение за мигрена, разработвано от Newsenselab, предлага програми за дигитално лечение на хора, страдащи от мигрена и главоболия. "За нас е голяма чест, че @facebook са се почувствали вдъхновени от логото на нашето приложение за мигрена - може би те ще се вдъхновят също така и от нашите политики за неприкосновеност на данните", написаха в публикация от компанията.

И макар този случай да не се очертава като проблемен, казус може да възникне с Meta PCs, базирана в Аризона компания, която продава компютри, лаптопи и софтуер за геймъри. Фирмата е регистрирана миналия ноември и за свой късмет е изпреварила Facebook с подаването на документи през август за запазването на търговската марка.

Как ще се разреши проблемът предстои да разберем, но от Meta PCs също избират да подходят с хумор към ситуацията, публикувайки в Twitter коментар на своя основател: "За да отразим кои сме и какво се надяваме да създадем, аз съм горд да обявя, че сега ние сме Facebook".

Междувременно акциите на канадската фирма Meta Materials се търгуваха активно в петък, като над 1, 35 млн. акции са сменили своите собственици. Причината се крие в съвпадението на имената и объркването, до което това е довело участниците на борсата.

Сред онези, които спечелиха от популярността на промяната в името на Facebook, е и малко известната криптовалута Mana, която се използва за купуване и продаване на виртуална земя в Decentraland, самообявила се платформа за метавслелена. През почивните дни цената й се увеличи с 400%, достигайки рекорд от 4,16 долара.

Според експертите този тип криптовалути, фокусирани върху виртуални платформи, се възползват от ребрандирането на Facebook, тъй като това се вижда като знак за нарастващото приемане на тенденцията за метавселената.

Каква е визията на Зукърбърг за бъдещето?

Всъщност Meta ще бъде компанията майка на познатите ни социални мрежи, включително Facebook, Instagram, WhatsApp и бранда за виртуална реалност Oculus. Новото име цели да отрази променения фокус на компанията, която ще насочи своите усилия за изграждането на така наречената метавселена.

"Meta ни помага да създадем метавселена - място, където ние ще се забавляваме и свързваме в 3D. Добре дошли в следващата глава на социалната свързаност", съобщи гигантът. "Новият бранд на компанията разкрива къде нашата организация иска да отиде и какво бъдеще искаме да помогнем да създадем."

Според социалната мрежа метавселената ще бъде следващата еволюция на начина, по който използваме интернет. Зукърбърг описва това ново пространство не толкова като виртуален свят, а по-скоро като ново триизмерно пространство, което може да се използва и достъпва по различни начини.

"В това бъдеще ще можете да се телепортирате веднага като холограма, за да бъдете в офиса без пътуването дотам, на концерт с приятели или в хола на родителите ви, за да се видите", отбелязва Зукърбърг.

В тази връзка според него е логично да инвестира значително в това, което ще бъде следващата голяма изчислителна платформа. Той е готов да похарчи около 10 млрд. долара през следващата година за наемането на хора и за разработката на технологиите, необходими за създаването на метавселената. Отделните елементи от новото виртуално пространство обаче все още не са изобретени и от компанията очакват да станат масови едва след 5 до 10 години.

Данъкът на бранда

Според някои промяната на името далеч не е свързана само с реализирането на визията за бъдещето на Зукърбърг. Чрез Meta компанията се опитва да елиминира това, което много служители определят като "данък на бранда" .

Скандалите и негативните статии в медиите, свързани с Facebook, нямат положително влияние върху другите приложения на компанията като Instagram, Messenger и WhatsApp.

Новото име едва ли може да разреши всички тези проблеми, но поне изглежда, че е променен подходът от преди по-малко от две години. През 2019 социалната мрежа реши "от Facebook" да бъде добавено към всички основни услуги на компанията, за да бъдат разпознаваеми за потребителите. Или по-скоро беше опит да се възстанови добрия имидж след скандала около Cambridge Analytica от 2018.

Дали Meta ще сложи край на данъка на бранда е трудно да се прогнозира, но промяната в името на няколко от фирмените звена вече е факт. Хардуерното поделение, досега известно като Facebook Reality Labs вече ще се нарича Reality Labs, а разплащателното звено F2 или Facebook Financial става Novi - името на портфейла за криптовалута на компанията.

Аналогията с Google

Ходът на Facebook определено има своите аналогии с реорганизацията на Google от 2015 и създаването на компанията майка Alphabet.

Основната идеята зад подобно ребрандиране е как печалбите на първоначалната фирма да се инвестират в различни и футуристични проекти. В този случай и двата гиганта изкарват своите приходи от печеливш бизнес с реклами и търсят начини да ги похарчат за технологии и проекти на бъдещето.

Съответно резултатите на Alphabet от последните шест години очертават прилични перспективи за Facebook, макар не и съвсем бляскави. Всъщност Google поглъща някои от т.нар. "други залози", като звеното за смарт дом Nest, докато други начинания са преустановени като Project Loon, който трябваше да доставя интернет от балони на голяма височина в областите, където нямат достъп до него.

Това определено трябва да послужи като предупреждение за Meta (при която подходът е дори по-фокусиран), че дори и най-амбициозните идеи изискват повече пари и време, отколкото една публично търгувана компания би искала да похарчи. А инвеститорите на свой ред могат да станат нетърпеливи да чакат проектите да се реализират.

Скритият потенциал

Все пак Зуърбърг изглежда не иска да се бави със своите планове и още тази седмица представи нов сензор за докосване и материал, които имат потенциала да помогнат за реализирането на метавслелената, като позволят реалистично взаимодействие с виртуални обекти.

Заедно с учени от Университета "Карнеги Мелън" екипът по изкуствен интелект в Meta е създал деформираща се пластична "кожа" с дебелина по-малко от три милиметра.

Сравнително евтиният материал, известен като ReSkin, разполага с магнитни частици в себе си, които произвеждат магнитно поле. Когато кожата влезе в контакт с друга повърхност магнитното поле съответно се променя. Сензорът записа промяната и изпраща данните към ИИ софтуер, който да се опита да разбере приложената сила или докосване.

Ако амбициите на Зукърбърг се реализират, то в метавселената потребителите ще могат да взаимодействат с виртуални обекти и да получават физически отговор от парче хардуер. Но това е само една от първите крачки и скритите възможности, които могат не само да увеличат богатството на Meta, но и наистина да пренесат живота ни далеч от физическия свят.

Във всеки случай не трябва да забравяме откъде Facebook и другите социални мрежи традиционно печелят. Рекламите вероятно също ще имат своето запазено място в метавселената и ще събират още повече информация за нас.

Представете си да летите из дигитална вселена, пълна с виртуални реклами и виртуални стоки, които да купувате, докато рекламодателите ви таргетират на база на вашия език на тялото, психологически реакции и социални контакти.

Предстои да разберем дали тази нова реалност е наистина следващата революционна крачка в развитието на интернет или просто поредната модерна дума, която цели да развълнува инвеститорите, за да вложат своите пари в потенциално успешна иновация.

Снимки: Pixabay

След като миналата седмица съоснователят на Facebook Марк Зукърбърг обяви новото име на компанията - Metа, с което трябва да се демонстрира пренасочването на социалната мрежа към създаването на така наречената метавселената - интернет пространството се изпълни с прогнози, анализи, шеги и критики по отношение на промяната.

Новото лого и име на компанията обаче се оказаха далеч от уникални и създадоха известен хаос. Препратката към безкрайност определено не е оригинална идея, която да не сме виждали досега, включително преди време и при един от българските телекомуникационни оператори.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК