Скорошното откритието, че приложенията на Meta - Facebook и Instagram, могат да проследяват потребителите на iPhone през уебсайтовете, които посещават, вече имат своите последствия. Bloomberg съобщи, че вече са предприети действия за завеждане на два отделни колективни иска в американски съдилища, обвиняващи компанията в умишлено избягване на ориентираната към поверителността функция на Apple App Tracking Transparency (ATT), която е насочена към по-голяма прозрачност при проследяването на приложения. Според ищците това нарушава както федерални, така и щатски закони, забраняващи неоторизираното събиране на данни. Обвинението твърди, че Meta е създала решение, което заобикаля контролите на Apple, базирано на инжектиране на код за проследяване в уебсайтове, когато потребителите използват вътрешните браузъри на двете платформи. По този начин проследяването се случва, независимо дали потребителят е дал разрешение на приложението или не.
Apple представи App Tracking Transparency като част от актуализацията на iOS 14.5, пусната през април 2021 г. Технологията позволява на потребителите да поискат от приложенията да не бъдат проследявани и изисква изрично одобрение за подобна дейност. При въвеждането на функцията от Meta се противопоставиха публично, като насърчиха разрешаването на проследяване и предупредиха, че действието на ATT може да коства до 10 милиарда долара приходи от реклами тази година. Сега обаче от компанията категорично отхвърлят обвиненията, заявявайки, че и двете дела са "неоснователни".
Все още не е сигурно, че съдебните дела ще получат статут на колективни искове, което може да доведе до обезщетение за много потребители. Независимо дали това ще се случи обаче, новината илюстрира напрежението между Meta и Apple. От друга страна, това е поредното дело срещу гиганта в социалните медии, което включва обвинения в неправомерно проследяване на потребители.
Споразумение за 37,5 млн. долара
Последното споразумение, което компанията се наложи да сключи, за да избегне по-големи последствия, датира от края на август. Тогава Meta постигна извънсъдебно разбирателство, което и коства 37,5 милиона долара, по иск, обвиняващ компанията майка на Facebook в нарушаване на поверителността чрез проследяване на движенията на потребителите през техните смартфони, отново без разрешение.По този начин федералният съд на Сан Франциско на практика отсъжда, че Facebook е нарушила закона на Калифорния и собствената си политика за поверителност, като е събирала данни за потребителите, въпреки че те са изключили услугите за местоположение на своите мобилни устройства. В обвинението се твърди, че Facebook следи къде се намират потребителите по техните IP адреси и използва тази информация, за да им изпраща насочена реклама, дори те да не искат това.
Скорошното откритието, че приложенията на Meta - Facebook и Instagram, могат да проследяват потребителите на iPhone през уебсайтовете, които посещават, вече имат своите последствия. Bloomberg съобщи, че вече са предприети действия за завеждане на два отделни колективни иска в американски съдилища, обвиняващи компанията в умишлено избягване на ориентираната към поверителността функция на Apple App Tracking Transparency (ATT), която е насочена към по-голяма прозрачност при проследяването на приложения. Според ищците това нарушава както федерални, така и щатски закони, забраняващи неоторизираното събиране на данни. Обвинението твърди, че Meta е създала решение, което заобикаля контролите на Apple, базирано на инжектиране на код за проследяване в уебсайтове, когато потребителите използват вътрешните браузъри на двете платформи. По този начин проследяването се случва, независимо дали потребителят е дал разрешение на приложението или не.
Apple представи App Tracking Transparency като част от актуализацията на iOS 14.5, пусната през април 2021 г. Технологията позволява на потребителите да поискат от приложенията да не бъдат проследявани и изисква изрично одобрение за подобна дейност. При въвеждането на функцията от Meta се противопоставиха публично, като насърчиха разрешаването на проследяване и предупредиха, че действието на ATT може да коства до 10 милиарда долара приходи от реклами тази година. Сега обаче от компанията категорично отхвърлят обвиненията, заявявайки, че и двете дела са "неоснователни".