Facebook може да загуби лидерската си позиция при социалните медии?

Unsplash.com
Alex Haney

Facebook може да загуби лидерската си позиция при социалните медии?

Според анализатори Meta може да е на ръба на пропастта

Александър Главчев
320 прочитания

Unsplash.com

© Alex Haney


Монополът на Facebook може би върви към своя край. Това заключение правят от изданието Vice, анализирайки какво се случва в самата социална мрежа и в нейната компания майка - Meta. Като причини се посочват грешки в ръководство, особено в посока метавселената, както и ненадежден бизнес модел и неспособност да се справя с конкуренти.

Според Vice основната причина за предстоящите, според нейните експерти, проблеми на Meta се коренят в действията на неговото ръководство, по-специално на нейния основател Марк Зукърбърг. Милиардерът е увлечен от идеята за метавселена, заради която дори преименува компанията си. В тази посока се наливат милиарди долари, които иначе биха могли да отидат за развитие на настоящите услуги, от които компанията печели и които потребителите търсят, като Facebook и Instagram. Освен всичко настоящият бизнес модел на интернет гигантите като Meta е уязвим. Това ясно се видя с появата на TikTok и спешната разработка на подобни функционалности за кратки видеа от страна на всички утвърдени играчи. Според Vice този модел може да бъде унищожен от трети страни, включително Apple.

Apple вече имаше отрицателно въздействие върху финансовите резултати на Meta, като промени рекламната си политика. През 2021 г. тя й отне достъпа до данните на собствениците на нейните устройства, лишавайки я от възможността да увеличи тясно насочените реклами.

Онлайн рекламата е основният източник на приходи за Meta. Действията на Apple са я лишили от приходи за милиарди. Например през четвъртото тримесечие на 2021 г. приходите от реклама на компанията възлизат на 33.67 млрд. долара, но още през първото тримесечие на 2022 г. те са отбелязали драстичен спад до 27 млрд. През второто тримесечие на 2022 г. е налице лек ръст до малко над 28 млрд., а за третото тримесечие се очаква отново ще спаднат до 27.2 млрд. долара.

Проблемната метавселена

Споменатата метавселена пък е проект с много дълъг срок - между 10 и 15 години. Развитието му движи поделението Reality Labs на Meta, което поглъща милиарди долари всяка година. През 2019 г. компанията задели за него 4.5 млрд. долара. Година по-късно общият му бюджет набъбна до 6.6 млрд., а през 2021 г. - до 10.19 млрд. долара. Не е известно, но ръководството на компанията заяви в началото на 2022 г., че оперативните й загуби ще ще нараснат значително до края на годината.

Потенциално неразрешима трудност за метавселената на Meta, както и за други подобни проекти, е достъпът до обещавания всеобхватен виртуален свят. Далеч не е сигурно, че масовият потребител ще е съгласен да прекарва часове наред с VR шлем на главата си. Наложените ограничения по време на пандемията изведоха наяве много проблеми, решения на които предлага метавселената, но за много хора това все още звучи като крайност.

Сътресение след сътресение

Комбинацията от външни и вътрешни фактори изправи Meta пред значителни трудности. Някога една от най-скъпите компании в света, тя загуби близо 800 млрд. долара пазарна капитализация за по-малко от година.

Миналата година стана ясно, че Facebok за пръв път от старта си през 2004 г. се сблъсква с намаляване на ежедневната си активна аудитория - с около 500 млн. души. Най-голям спад се наблюдава в Африка и Латинска Америка. Веднага след публикуването на тази информация акциите на Meta се сринаха с 20%.

През второто тримесечие на 2022 г., отново за първи път в историята си, отчете спад в общите си приходи. Наистина те намаляха само с 1%, но прецедентът беше създаден. Анализатори изразиха опасения, че през третото тримесечие на 2022 г. ситуацията може да се влоши.

През септември 2022 г. пък бе обявено, че Meta съкращава персонал - отново за първи път в историята си. Както вече писахме, новината бе съобщена от самия Зукърбърг, който каза, че корпорацията ще стане значително по-малка през 2023 г. Замразява се наемането на нови кадри и ще се преструктурират редица екипи. Причината е спад в приходите на компанията.

Монополът на Facebook може би върви към своя край. Това заключение правят от изданието Vice, анализирайки какво се случва в самата социална мрежа и в нейната компания майка - Meta. Като причини се посочват грешки в ръководство, особено в посока метавселената, както и ненадежден бизнес модел и неспособност да се справя с конкуренти.

Според Vice основната причина за предстоящите, според нейните експерти, проблеми на Meta се коренят в действията на неговото ръководство, по-специално на нейния основател Марк Зукърбърг. Милиардерът е увлечен от идеята за метавселена, заради която дори преименува компанията си. В тази посока се наливат милиарди долари, които иначе биха могли да отидат за развитие на настоящите услуги, от които компанията печели и които потребителите търсят, като Facebook и Instagram. Освен всичко настоящият бизнес модел на интернет гигантите като Meta е уязвим. Това ясно се видя с появата на TikTok и спешната разработка на подобни функционалности за кратки видеа от страна на всички утвърдени играчи. Според Vice този модел може да бъде унищожен от трети страни, включително Apple.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК