Глобалният пазар на инфлуенсърите в социалните мрежи е оценен на над 15,3 милиарда евро през 2022 г. Неговата висока стойност, както и безпрецедентния му обхват създава обаче притеснения сред регулаторните органи за силата, която този тип създатели на съдържание имат.
В тази връзка френското правителство се готви да представи план за по-добро регулиране на търговската работа на инфлуенсърите в социалните мрежи. По този начин властите се стремят да гарантират по-добрата защита както на самите създатели на съдържание, така и на потребителите, пише EuroActive.
Във Франция рекламирането с помощта на инфлуенсъри е една от най-ефективните форми на популяризиране на френските марки, като 68% разчитат на инфлуенсъри, по-конкретно в Instagram, за да популяризират своите продукти.
"Инфлуенсърите трябва да бъдат обект на същите правила, които се прилагат за традиционните медии", смята министърът на икономиката Брюно льо Мер, допълвайки, че иска да "даде статус и да засили контрола" върху инфлуенсърите. По думите му става дума не за битка срещу тях, а за система за защита на създателите на съдържание и потребителите.
В началото на годината във Франция стартира обществено обсъждане на темата, като някои от постигнатите препоръки е вероятно да бъдат включени в плана. Сред тях са правна дефиниция на инфлуенсърите и техните агенти, както и засилване на техните договорни задължения. Може също така да се предвиди забрана или ограничаване на рекламирането на определени продукти, а освен това и да се включи създаването на етикет, удостоверяващ отговорността, носена от създателя на съдържание.
Защо е нужна регулация?
Миналия януари френската Главна дирекция "Конкуренция, въпроси, свързани с потребителите, и контрол на измамите" (DGCCRF) установи, че 60% от проверените инфлуенсъри "не спазват разпоредбите за рекламата и потребителските права". От регулатора посочват още, че всички създатели на съдържание не са отговаряли на правилата за прозрачност на търговския характер на своите публикации.
В допълнение някои от инфлуенсърите са подвели потребителите по отношение на качествата на продаваните продукти или са рекламирали продукти и услуги, които са рискови. В по-редни случаи те са насърчавали последователите си да се насочат към козметични практики, които са опасни за здравето.
В момента единствените ограничения за инфлуенсърите идват от платформите, където те трябва да посочат дали дадена публикация е платена или е в сътрудничество с определена марка. Светлина по въпроса как обаче трябва да се случи регулацията хвърля проучване от 2022 г. за влиянието на инфлуенсърите върху рекламирането, поръчано от комисията на Европейския парламент по вътрешния пазар и защита на потребителите (IMCO). В него се изтъква необходимостта от постигане на точния баланс.
Според изследването потребителите доброволно взаимодействат с инфлуенсъри, но едновременно с това са "изложени на реклама, която разчита на връзката между потребителя и инфлуенсъра, което повдига притеснения за защитата на първите". Проучването също така предупреждава, че при някои практики, рекламирането от страна на създателите на съдържание може да има негативно въздействие върху потребителите, включително деца и тийнейджъри.
В тази връзка сред препоръките от авторите на проучването са разширяване на съществуващото законодателство за защита на потребителите и подкрепа на държавите членки за разработване на дигитални инструменти за по-добро следене на търговската дейност на инфлуенсърите. В същото време обаче трябва да се запази правилния баланс, за да не се създадат пречки пред онлайн социалното взаимодействие и нетърговското създаване на съдържание.
Глобалният пазар на инфлуенсърите в социалните мрежи е оценен на над 15,3 милиарда евро през 2022 г. Неговата висока стойност, както и безпрецедентния му обхват създава обаче притеснения сред регулаторните органи за силата, която този тип създатели на съдържание имат.
В тази връзка френското правителство се готви да представи план за по-добро регулиране на търговската работа на инфлуенсърите в социалните мрежи. По този начин властите се стремят да гарантират по-добрата защита както на самите създатели на съдържание, така и на потребителите, пише EuroActive.