Meta започна да блокира достъпа на канадски потребители до новинарско съдържание в своите социални мрежи Facebook и Instagram. Причината е влизане в сила на закон, задължаващ интернет компанията да плаща на издателите за разпространение и печалба от тяхно съдържание.
"Днес започнахме процеса на прекратяване на наличността на новини в Канада. Промените ще настъпят след няколко седмици", обяви Анди Стоун, комуникационен директор в Meta в публикация в X (бившият Twitter). "Както винаги сме казвали, законът се основава на фундаментално погрешна предпоставка. И за съжаление единственият начин, по който можем разумно да се съобразим, е да прекратим достъпа до новини в Канада."
Въпросният закон, наречен Online News Act, беше приет през юни. Той задължава технологичните платформи да преговарят с издателите, за да установят "справедливо споделяне на приходите" върху тяхното съдържание. При невъзможност за постигане на споразумение се предвижда арбитраж.
Когато тези споразумения не идват доброволно, законът - подобно на австралийския аналог - позволява задължителен арбитраж като "последна инстанция" - резултат, който едва ли ще изглежда благосклонно към технологичната половина на нещата. Очаква се мярката да пренасочи около 330 милиона канадски долара към местните медии.
Чрез нея канадските законодатели се надяват да подкрепят новинарската индустрия, която от известно време е в упадък. Според тях рекламните тенденции през последното десетилетие са довели до несправедливо възнаграждаване на онлайн платформите за сметка на конкуренцията. Допълва се, че тези платформи са се възползвали от чуждо съдържание, без да се налага да плащат за него.
Повторение на ситуация от 2021
Сблъсъкът в Канада изглежда като повторение на подобна ситуация в Австралия от февруари 2021 г., когато Meta временно спря новинарско съдържание в страната, за да протестира срещу прието от тамошните власти изискване за принудителни компенсации за издателите. Около седмица по-късно Facebook и Google сключиха сделка с австралийското правителство и блокирането бе прекратено.Бяха приети изменения в законопроекта, според които австралийското правителство се задължи да взима предвид търговски споразумения, които дигитални платформи като Google и Facebook вече са сключили с местни новинарски медийни компании, преди да реши дали кодексът касае технологичните гиганти. Предвиден бе и период на посредничество, за да позволи на цифровите платформи и издателите да се договорят, преди да бъдат прехвърлени към арбитраж.
Всъщност именно арбитражната клауза бе едно от основните възражения на Facebook, тъй като очакванията са, че подобна инстанция не би била особено благосклонна към онлайн платформите. В закона, преди промените, се предвижваше, че предварително посочени технологични гиганти трябва да плащат за чуждо съдържание, т.е. да бъдат принудени да плащат.
Meta и Google сключиха отделни сделки с редица медийни компании в Австралия. Според наблюдатели преди австралийския кодекс за медийно договаряне (Media Bargaining Code), новинарските организации не са имали възможност да преговарят с платформите за плащане за тяхното съдържание. Тези сделки, според Джордан Гуяо, научен сътрудник в Центъра за отговорни технологии (Centre for Responsible Technology) на Австралийския институт, са довели до повече от 30 търговски споразумения на стойност около 200 милиона долара за новинарските организации.
Meta започна да блокира достъпа на канадски потребители до новинарско съдържание в своите социални мрежи Facebook и Instagram. Причината е влизане в сила на закон, задължаващ интернет компанията да плаща на издателите за разпространение и печалба от тяхно съдържание.
"Днес започнахме процеса на прекратяване на наличността на новини в Канада. Промените ще настъпят след няколко седмици", обяви Анди Стоун, комуникационен директор в Meta в публикация в X (бившият Twitter). "Както винаги сме казвали, законът се основава на фундаментално погрешна предпоставка. И за съжаление единственият начин, по който можем разумно да се съобразим, е да прекратим достъпа до новини в Канада."