Мръсната тайна на анализа на данни: необходима е култура на честно проучване

Мръсната тайна на анализа на данни: необходима е култура на честно проучване

За твърде много организации анализът е компрометиран от култура на коригиране на параметрите с цел подкрепяне на желаните резултати. Ето как може да се установи честен път към решенията, захранвани от данните

Мария Динкова
449 прочитания

За твърде много организации анализът е компрометиран от култура на коригиране на параметрите с цел подкрепяне на желаните резултати. Ето как може да се установи честен път към решенията, захранвани от данните

Боб Люис, CIO

В началото трябваше да има култура на честно проучване.

Вместо това имаше вътрешна норма на възвръщаемост (IRR) - полиномиална формула за изчисляване на връщането на инвестицията, с която само квалифицирани счетоводители можеха да се справят. IRR дефинираше бизнес стойността в единствена дименсия на анализ - парични потоци. Боговете на счетоводството гледаха на това благосклонно и така на теологичен език това беше добре.

След това Дан Бриклин изобрети електронната таблица. Като Прометей, който донесе огъня за нас, простосмъртните, Дан Бриклин и неговата електронна таблица оставиха цялото човечество да изчислява възвръщаемостта самостоятелно и след като всички можеха сами да изчисляват IRR, те го направиха.

Проблемът? Мениджърите бързо измислиха как да направят повече, отколкото само да го изчислят. Те се научиха да нагласят своите предположения чрез различни начини за манипулиране на параметрите, докато техните генератори на IRR не достигнеха безпогрешно до отговора, който те искаха.

Резултатът? Из цяла корпоративна Америка се появиха култури, в които езера от данни, субектно ориентирани бази данни, складове за данни и аналитичен софтуер станаха платформи за манипулиране на параметрите от страна на мениджърите. Те се използват не за осветяване, а като амуниция от онези, които започват с решението, което искат, и работят назад да намерят филтри и параметри, необходими в подкрепа на това решение. И това е мръсната тайна, която потопява стратегията за анализ.

От перспективата на организационна динамика "култура" се дефинира като "как правим нещата тук". Това е заученото поведение, което хората показват в отговор на своята среда, което в света на бизнеса се състои главно от поведението на онези, с които работят, и най-вече поведението на ръководителите, с които се занимават всеки ден.

Културата е самоусилващ се цикъл от обратна информация. Нейната промяна, т.е. превръщането й в култура на честно проучване или във всяка друга културна характеристика, означава да се преработи цикълът. Това изисква търпение, постоянство и самосъзнание.

Искате ли стратегията за анализ на организацията ви наистина да работи? Ще трябва да преминете от обичайната игра на мениджмънта към култура на честно проучване.

1. Проявете ген на любопитство

Ако не искате да знаете "Какво наистина се случва там", никой от подчинените ви вероятно също няма да го е грижа. Вашите електронни табла, финансови отчети и други форми на организационно слушане са там, за да ви направят по-умни и по-добре информирани. Ако това не е каквото искате, не си правете труда да ги създавате.

2. Доверието идва от съмнението

От друга страна - увереността идва от арогантността, обикновено мързеливата арогантност. Ако някой е самонадеян и може да обясни защо, чудесно. Ако неговата увереност предхожда способността на някой да удостовери това, този човек е пречка за напредъка. Игнорирайте го.

3. Започвайте всяко решение, като определите какъв ще е процесът на неговото взимане

Не е необходимо да сте началник, за да насърчите този навик. Просто задайте въпроса: "Как ще вземем това решение?"

Започнете с решението и започвате със спор - взаимодействие, в което целта на всеки участник е да спечели или ако не успява, да откаже да губи. Започването на разговор за това как да се подходи към вземането на решението променя дискусията на как да създадете увереност в резултата. Резултатите - по-добро решение, по-силен консенсус и малко повече служители, които виждат ползата от честното проучване.

4. Не създавайте препятствия за честността

Ако искате честни данни и ги използвате, "за да държите хората отговорни", няма да получите честни данни. Защо? Най-добрата алтернатива е да наемете хора, които поемат отговорност без необходимостта от заплахата от наказание - като цяло "да държите хората отговорни" означава да ги мотивирате. Това работи много по-добре и като приятна допълнителна полза изисква по-малко усилия от ваша страна.

5. "Гледката от 50 000 фута" е за илюстрация, а не за убеждаване

Стратегическата гледка от високо ниво е важна за фокусиране на усилията на организацията. За разлика от това "логиката на високо ниво" е оксиморон. Подробното доказателство и анализ е това, което определя дали погледът от високо ниво има смисъл или просто изглежда добре в PowerPoint.

6. Пазете се от анекдоти и метафори

Те също са полезни за илюстрация и също не трябва да се използват за убеждаване.

Метафорите са отличен инструмент да обясните своята гледна точка; анекдотите могат да бъдат удобни, ако трябва да демонстрирате нещо, което е възможност. За всичко друго ви е необходимо статистически валидно доказателство.

Да, Дизраели казва, че има три типа лъжа. Това не е точният брой. Спорът с анекдоти е далеч по-пагубен от спора със статистически данни, а спорът с метафори е дори по-лош. И, да, вие трябва да разбирате статистическите данни достатъчно добре, за да оцените доказателството. Това е част от комплекта ви с инструменти.

7. Доказателство, отдалечено твърде много от оригиналния източник, е подозрително

Не се доверявайте на резюмета на резюмета на резюмета, особено ако ви казват това, което искате да чуете. Дори с най-добрите намерения това е игра на развален телефон.

8. Не се доверявайте на интуицията си

Във всеки случай слушайте я. Вашата интуиция е гласът на вашия опит, което не е нещо за пренебрегване. Но не й се доверявайте, тъй като опитът ви е както твърде пристрастен, така и твърде малък, за да формира достоверен статистически образец.

9. Изграждайте своята култура на честно проучване с по едно решение наведнъж

Проповедите и лекциите не работят и те работят още по-зле, когато прозелитизаторите не практикуват това, което проповядват. Затова просто запомнете - най-добрият начин да създадете култура на честно проучване е едно решение в един момент.

И за всички форми на промяна в културата най-важният инструмент на разположение е огледалото. Поглеждайте в него винаги когато "Как правим нещата там", изглежда, върви в грешната посока. Запитайте се какво може би правите, за да замърсите цикъла на обратната връзка.

И още по-важното, открийте как да се предпазите да не направите същата грешка отново. Ние всички правим грешки. Ако обаче допускате една и съща грешка отново и отново, това вече не е грешка.

Това е лош навик, за който никой не продава пач или нова платформа, за да ви помогне да го преодолеете.

Превод и редакция Мариана Апостолова

Материалът е публикуван в бр. 5 на сп. CIO България, който може да откриете тук.

За твърде много организации анализът е компрометиран от култура на коригиране на параметрите с цел подкрепяне на желаните резултати. Ето как може да се установи честен път към решенията, захранвани от данните

Боб Люис, CIO

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК