Да впрегнеш технологиите в услуга на бизнеса

Да впрегнеш технологиите в услуга на бизнеса

Рамката за бизнес управление на технологиите превръща дигитализацията в основен катализатор на конкурентоспособност

Иван Гайдаров
281 прочитания

Не е далеч времето, в което на ИТ екипите се гледаше като на група особняци, които пият огромни количества кафе и между другото удрят по едно рамо, когато някой има проблем с операционната система или не може да си спомни паролата за служебната поща. Самите технологии пък бяха припознавани просто като инструмент, който улеснява ежедневието на компаниите. Масовата дигитализация през последното десетилетие, получила съществен тласък през последните няколко години, обаче промени изцяло тези разбирания - технологиите се превърнаха във фундамент за бизнеса, а хората, които се грижат за правилното им функциониране - в основен стратегически актив. В днешно време няма бизнес звено, което може да функционира без достъп до дигитални приложения и системи, което пък превърна технологичното развитие в основен катализатор на конкурентоспособност. По този начин, ако допреди време на изграждането и използването на ИТ инфраструктурата се гледаше като на технологична инициатива, в съвременния свят подобни проекти, за да бъдат успешни, задължително трябва да бъдат оценявани от гледна точка на цялостната бизнес стратегия.

Статията е част от тематичния доклад на Digitalk "Системи за бизнес управление в облака и хибридна среда". Изданието е със свободен достъп и може да бъде намерено в библиотеката на Digitalk.

"Традиционно организациите измерват стойността на технологиите в разбираеми термини като цена, възможност за контрол, лесна работа, надеждност и съответствие. Сега обаче все по-често се налага технологиите да отговарят на завишени очаквания като гъвкавост и прозрачност. В днешно време организациите искат не само да се запазва стойност, но и да се създава такава. Това изисква нов подход за управление на корпоративните ИТ, който привежда в съответствие бизнеса и стратегиите", категорични са от Deloitte.

Бизнес управление на технологиите

За да улеснят тази промяна в разбиранията за значението, което имат технологиите по отношение на бизнеса, близо 6000 технологични ръководители на глобални компании обединяват усилия в рамките на неправителствената организация Technology Business Management Council (TBM Council) и създават рамка за бизнес управление на технологичните ресурси - TBM (Тechnology Business Management). Тя е базирана на няколко основни принципа:

Стойност: Оценете какво предлага ИТ отделът и как се оценяват неговите предложения в цялата организация.

Непрекъснато подобрение: Изградете пътна карта за развитие на TBM, като включите технологиите в ежедневните бизнес процеси и гарантирате, че темата е във фокуса на всеки важен разговор.

Прозрачност: Определете стойността на ИТ от гледна точка на разходите, потреблението и капацитета им, като я очертаете разбираемо в перспектива за технологичните и бизнес ръководителите.

Изяснете бизнес нуждите: Очертайте тенденциите в разходите и потреблението на ИТ услуги в различните бизнес единици, за да са наясно техните ръководители с бъдещите бюджети и решения.

Осигурете съотношение цена/качество: Заложете на адекватни и рентабилни услуги и продукти.

Планирайте и управлявайте: Съгласувайте бюджетите на бизнес единиците с ИТ отдела, за да може всички техни технологични нужди да бъдат задоволени.

Производителност: Имплементирайте иновативни технологии и услуги, като същевременно държите под око крайните резултати.

Портфолио, ориентирано към бизнеса: Създайте видимост колко стойност предлага една услуга, продукт или процес в сравнение с разходите за тях.

Инвестиции в иновации: Отделете ресурси за иновативни проекти в цялата организация.

Гъвкавост на предприятието: Реагирайте бързо на всяка възможност или заплаха, която се появи във вашата индустрия.

Спестяване на средства и ефективно разпределение на ресурси

Спазването на тези принципи, твърдят от Deloitte, подпомага бизнес лидерите в техния стремеж да спестяват пари, да преразпределят ресурсите по-ефективно и да превърнат прозрачността по отношение на технологиите във възможности. От анализаторската компания посочват четири основни направления, в които TBM рамката може да даде стойност:

Финансова полза: По-голямата видимост за това къде отиват разходите за технологии означава по-добра възможност да се ограничат ненужните такива и да се преразпределят към други звена.

Разбиране на операциите: Технологичните лидери могат да предложат повече при обмислянето на стратегии и взимането на корпоративни решения, когато имат по-добро разбиране за собствените си операции. Както хората, така и компаниите могат да получат добавена стойност, когато служителите, които доскоро са получавали само нареждания, започнат да участват във взимането на решения.

Прозрачно взимане на решения: Когато TBM демонстрира съответствие на технологичното портфолио със стратегията на компанията, изискванията за ефективност на ресурсите и спазването на финансовите цели и състоянието на риска, цялата организация може по-бързо да взима решения и да ги реализира на практика.

Стабилност на лидерството: Когато лидерите могат ефективно да измерят своята работа, това е добре както за тях, така и за организацията. TBM помага за насърчаване на дългосрочната стабилност на лидерите в една компания чрез повишаване на ефективността и вътрешната организация.

"Новите технологии се появяват и развиват бързо, което едновременно се превръща както в източник на енергия, така и на смущения. Профилите на технологичните таланти са по-разнообразни и сложни от тези в миналото и изискват нови модели на заетост. Това предлага гъвкавост, но също така разкрива нови предизвикателства пред управлението и планирането. Не на последно място, в резултат на нарастващите инвестиции и изисквания към тях заинтересованите страни в една организация логично очакват по-добра технологична подкрепа", очертават в заключение основните причини, поради които рамката за бизнес управление на технологиите е важна за всяка съвременна организация, от Deloitte.

Не е далеч времето, в което на ИТ екипите се гледаше като на група особняци, които пият огромни количества кафе и между другото удрят по едно рамо, когато някой има проблем с операционната система или не може да си спомни паролата за служебната поща. Самите технологии пък бяха припознавани просто като инструмент, който улеснява ежедневието на компаниите. Масовата дигитализация през последното десетилетие, получила съществен тласък през последните няколко години, обаче промени изцяло тези разбирания - технологиите се превърнаха във фундамент за бизнеса, а хората, които се грижат за правилното им функциониране - в основен стратегически актив. В днешно време няма бизнес звено, което може да функционира без достъп до дигитални приложения и системи, което пък превърна технологичното развитие в основен катализатор на конкурентоспособност. По този начин, ако допреди време на изграждането и използването на ИТ инфраструктурата се гледаше като на технологична инициатива, в съвременния свят подобни проекти, за да бъдат успешни, задължително трябва да бъдат оценявани от гледна точка на цялостната бизнес стратегия.

Статията е част от тематичния доклад на Digitalk "Системи за бизнес управление в облака и хибридна среда". Изданието е със свободен достъп и може да бъде намерено в библиотеката на Digitalk.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК