"Фокс Лазер" залага на технологични решения, за да предлага все по-качествени продукти

Shutterstock

"Фокс Лазер" залага на технологични решения, за да предлага все по-качествени продукти

Александър Главчев
1447 прочитания

Shutterstock


"Фокс Лазер" е компания с 20-годишен опит в сферата на металната листообработка. В началото всичко стартира само с лазерно рязане, но впоследствие започва да предлага на клиентите и други услуги, за да отговори по-пълно на техните нужди.

Статията е част от тематичния доклад "Digitalk Report | Системи за проектиране" на Digitalk от 06/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

"Сблъсквайки се с най-различни казуси и нужди, осъзнахме, че клиентите искат все по-завършен продукт от един изпълнител, гарантиращ качество и срокове за изработка", коментира Дако Лисичков, основател и управител на "Фокс Лазер". "В началото поради малките обеми успявахме да контролираме продукцията 100%, но в днешни дни е напълно невъзможно предвид многото различни по вид и степен на завършеност детайли, както и такива в малки, средни и големи серии."

Технологични решения за по-качествен продукт

През 2010 г. фирмата закупува първите лицензи на SOLIDWORKS 3D CAD от "ДиТра" (официален партньор на DS SOLIDWORKS Corp. за България и Северна Македония), като по-късно броят на работните места със SOLIDWORKS достига 17. Към тях се добавят още един лиценз за SOLIDWORKS PDM Professional CAD Editor и 5 работни места със SOLIDWORKS Inspection Professional. Последният продукт автоматизира създаването на чертежи за инспекция и доклади. Той значително намалява времето, необходимо за създаване на документация, и помага за подобряване на качеството.

Сред останалите решения, използвани във "Фокс Лазер", са CAD/CAM програма за разкрой на листов материал Metalix cncKad, с която се програмират лазерите Mitsubishi и щанцовите центри Boschert, както и 3D търсачката EXALEAD OnePart, която помага при търсене на вече изработвани или подобни 3D обекти.

"Винаги сме били изключително прецизни при подбор на техника, оборудване и програми за работа, като водещ принцип е не цена на продукта, а неговата добавена стойност при използването му, възвръщаемостта във времето и най-накрая, но не и по важност - да има добро обслужване и поддръжка след гаранционния период", посочва Лисичков. "Винаги поддържаме последни софтуерни версии и никога не спестяваме пари от пропуснати регулярни обслужвания на машините и техниката. Непрестанно търсим и намираме решения за оптимизация и автоматизация на процесите без значение дали става дума за производство, администрация или склад."

Внедряване на избраните решения

Поради естеството си на работа във фирмата се сблъскват с нуждата да разработят единна система за планиране и контрол на производствени процеси, материали и ресурси. Появява се необходимост от процесен контрол на качеството, като всичко трябва да се интегрира с ERP системата.

"Тъй като имаме множество различни по стил и начин на работа клиенти, ние уеднаквяваме документацията при нас, като ползваме различни софтуерни продукти, за да направим чертежите ясни за нашите работници, но и за да определим най-важното - как ще ги контролираме по време на изпълнение на операциите", пояснява още Лисичков. "Ползвайки продукта SOLIDWORKS Inspection, отбелязваме кои са важните размери с техните допуски, както и с коя операция са свързани, за да могат колегите оператори и изпълнители да попълнят. Тази информация се "закача" за детайла, но процесните карти се попълват за всяка поръчка, в която даденият детайл фигурира. Постигаме целите си от брак под 0.5%, което е доста добър резултат предвид липсата на наш собствен продукт."

Споменатото работно място SOLIDWORKS PDM CAD Editor пък се свързва с клиентската PDM система за управление на производствената документация. Резултатите са отлични, защото това позволява винаги да се работи с актуална информация, а възможността за грешка е сведена до минимум. "Тъй като ние нямаме собствен продукт и не разработваме собствено производство, сме създали добри практики и система за работа, за да имаме винаги актуална клиентска документация, както и да съхраняваме "остаряла" такава, защото понякога се налага да се връщаме назад и да произвеждаме вече ревизирани детайли - обикновено подмяна на счупени или увредени компоненти, вложени в клиентските изделия."

Трудности и бъдещи планове

Процесът по внедряване на решенията не е преминал без известни съпротивления. "Колегите не разбираха защо е важно да трупаме база данни, тъй като някои функционалности на ERP системата не бяха завършени", обяснява Лисичков. "Някои процеси бяха изпълнявани частично, поради което бяха повторени, но вече естественият първичен отпор е преодолян и се движим все по-плавно и с уверено темпо напред, за което съм изключително благодарен на всички колеги."

От "Фокс Лазер" споделят още, че винаги действат стъпка по стъпка, макар и понякога това да става на бегом. "Всяка наша трудност и колебания в употребата на различните софтуерни продукти беше съпровождана от регулярни или спорадични обучения с подкрепата на специалистите на "ДиТра"."

Сред ефектите от последните нововъведения във фирмата е забавяне на някои процеси поради желанието да се отчита всеки етап свършена работа на всеки детайл в производството. Работи се обаче по оптимизация, автоматизиране и преминаване към изцяло електронен производствен процес. В момента "Фокс Лазер" преговаря за внедряване на приложение, което няма да изисква операторът да се отчита на всеки етап, като това ще става чрез сигнал от контролера на съответната машина, разбира се, където това е приложимо.

"Интегрираме различни решения, ефект от някои виждаме незабавно, а от други се налага да мине време", заключва Лисичков. "Имаме изключително високо ниво на качество на произвежданата продукция, което за огромното разнообразие и много често нетиражно производство е истински повод за гордост."

"Фокс Лазер" е компания с 20-годишен опит в сферата на металната листообработка. В началото всичко стартира само с лазерно рязане, но впоследствие започва да предлага на клиентите и други услуги, за да отговори по-пълно на техните нужди.

Статията е част от тематичния доклад "Digitalk Report | Системи за проектиране" на Digitalk от 06/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК