През последните години наблюдаваме увеличено използване на географски информационни системи (ГИС) при управлението на бедствия, разработването на умни градове, градското планиране и управлението на транспорта. Търсенето на подобни решения дава силен тласък за развитието на глобалния ГИС пазар, който през 2021 г. достигна стойност 10.1 млрд. долара. Същевременно според прогнозите на анализаторите до 2027 г. той ще бъде вече 21.1 млрд. долара, с годишен темп на растеж 13% за периода, показват данните на IMARC Group.
По своята същност географските информационни системи имат за цел да събират, управляват и изследват информацията, свързана с позициите върху повърхността на земята. Те интегрират различни формати данни, включително картографски, фотографски и дигитални, за да могат потребителите да разбират по-добре топографската информация. Съответно чрез анализиране на пространствените данни и чрез визуалната им организация на слоеве с използването на 3D карти ГИС решенията предлагат различни функционалности и възможности в полза на бизнеса и държавните организации.
С днешните възможности ГИС картите лесно могат да бъдат споделяни и вграждани в приложения, за да бъдат достъпвани виртуално от всеки и отвсякъде. Именно и затова те се използват от различни индустрии - от образованието и сферата на отбраната, през земеделието и недвижимите имоти до сектора на комуналните услуги и административното управление.
През последните години водещите технологични тенденции бяха свързани с увеличена интеграция на ГИС с облачни изчисления, данни в реално време, мобилни решения и други. Какви обаче са новостите в сектора и кои ще бъдат водещите тенденции през следващите месеци? Ето три иновации, които обещават да разширят още повече приложението на геопространствените данни и технологии в бъдеще.
Геопространствените данни и метавселената
Метавселената е бъдещето на виртуалното пространство не само за геймърите, но също така за всички потребители, които са готови да се потопят в нови светове за работа, забавление и социализация. И макар Meta да стана първата компанията, която обяви наистина мащабни планове за развитие на подобна онлайн реалност, тя далеч не е единствената, която е готова да инвестира в тази посока. Ако за някои става дума обаче само за продажба на продукти или услуги в метавселената - каквито са брандовете за дизайнерските дрехи, то други се фокусират върху изграждането на цели светове. Именно в този втори случай на помощ идват геопространствените данни.
Приложението SuperWorld например създава виртуална реплика на света, а потребителите могат да купуват земя, която е директно копие на истински места като Мачу Пикчу, планината Ръшмор или дори къщата от вашето детство. В тази метавселена изображенията трябва да бъдат достоверни - нещо, което може да се постигне единствено чрез дистанционни изследвания и геопространствени технологии. След като подобни светове набират все по-голяма популярност, съответно и в бъдеще ще се увеличава търсенето на възможности за сканиране на различни локации. Реалистичността на тези обекти ще бъде факторът, който придава истинска стойност на виртуалните имоти, особено когато става дума виртуалния туризъм с цел привличане на приходи от реклами или входни такси.

Друг интересен пример е работата на компанията METAGEO, която пуска платформа, позволяваща на организациите да хостват, анализират и споделят 3D картови бази данни между различни устройства. На практика тя дава възможност да се вземат базираните на локацията данни от физическия свят и да се пренесат към интернет базирани устройства или платформи за метавселена. Според компанията подобно решение създава мост между реалния и виртуалния свят, а приложението му може да е полезно в сферата на архитектурата, строителството, обществената безопасност, околната среда и други. В този смисъл метавселената в комбинация с ГИС решенията предлага възможност за изграждане на множество достоверно изглеждащи светове, а не просто дигитално нарисувани такива.
Краудсорсинг на ГИС данни
Събирането на нужните ГИС данни може да бъде едно много скъпо начинание, но с напредъка на технологиите това съвсем скоро може да се промени и да не бъде ограничено единствено до използването Waze или Google Maps по време на шофиране. Устройствата за извличане на различни данни стават по-малки като размер и цена, а това предлага много добра възможност за краудсорсинг на геопространствена информация. В тази връзка това се очертава и като една от водещите тенденции при ГИС през следващите години.
По подобен начин вече се създават карти, базирани изцяло на участието на потребителите с мнения, данни или друга информация, която се показва пространствено. Същевременно подобен подход може да има приложение в бъдеще и при компаниите за комунални услуги, които да предлагат на клиентите си отстъпка при предоставяне на нужните данни, събрани чрез лични им устройства. Това не само ще намали разходите за труд на тези организации, но също така ще спести и време, позволявайки им да се фокусират върху по-важни въпроси и задачи.
Разбира се, подобен начин на събиране на геопространствени данни има и своите предизвикателства, които трябва да се вземат под внимание или да бъдат преодолени в бъдеще. От една страна, стои въпросът дали е достоверна наистина събраната информация и дали някой от потребителите няма да се опита да компрометира проекта чрез добавянето на зловредни файлове или фишинг линкове. От друга страна, когато става въпрос за подготвяне на проекти и карти, трябва да се обърне внимание на това доколко потребителите и третите страни ще са готови да се включат. Често при краудсорсинг за ГИС платформите този проблем е определян като "ефекта на страничния наблюдател", когато потребителят предполага, че много хора ще се включат, затова не предприема действия. Справянето с тези трудности ще гарантира успеха на подобен подход в бъдеще.
Изкуственият интелект в ГИС
Изкуственият интелект, който все повече навлиза в ГИС, определено променя правилата на играта. Според експертите съчетаването на технологиите ще позволи на хората да преминат от обучаване на свои собствени ИИ модели към използването на цялостни системи, произвеждащи геопространствени данни. Машинното обучение пък също ще подпомага анализите, като отменя извършването на времеотнемащи ръчни процеси. Подобни алгоритми сами ще могат да откриват модели и да идентифицират промени, настъпили с времето, които в противен случай биха били обработвани от хората. Това на свой ред ще освободи човешкия ресурс да се фокусира върху сложни, критични за бизнеса и свързани с разрешаването на проблеми задачи вместо с обикновен анализ.
Като цяло ГИС решенията, интегриращи възможностите на изкуствения интелект, ще позволяват на компаниите, освен да спестяват много време и средства, също така да извличат по-добри знания. В този ред на мисли използването на ИИ за получаване на информация от пространствените големи данни може да намери приложение при разработването на умни градове, при планирането на градската инфраструктура и при проследяването на промените в една област за период от време.
Именно и затова интеграцията на технологията с ГИС е друга ключова тенденция, която все повече ще доминира на пазара за геопространствени решения през идните месеци. Увеличаващият се брой на базираните на изкуствен интелект и машинно обучение ГИС инструменти води и до ръст на глобалния пазар за геопространствени анализи. Той се очаква да достигне стойност 77,1 млрд. долара през 2028 г. в сравнение с 58,2 млрд. долара, на които се е оценявал през 2021 г., показват данните на Vantage Market Research.
Накъде точно ще се развие сферата на ГИС технологиите тепърва предстои да разберем, но определено този тип решения в момента се приемат за най-доброто средство за събиране и представяне на информацията пространствено и географски, а това носи добавена стойност само по себе си. Независимо дали става дума за маркетинг, продажби или разпространение, достъпът до подобни данни по лесен и разбираем начин ще мотивира все повече сектори да обръщат поглед към ГИС системите.
През последните години наблюдаваме увеличено използване на географски информационни системи (ГИС) при управлението на бедствия, разработването на умни градове, градското планиране и управлението на транспорта. Търсенето на подобни решения дава силен тласък за развитието на глобалния ГИС пазар, който през 2021 г. достигна стойност 10.1 млрд. долара. Същевременно според прогнозите на анализаторите до 2027 г. той ще бъде вече 21.1 млрд. долара, с годишен темп на растеж 13% за периода, показват данните на IMARC Group.
По своята същност географските информационни системи имат за цел да събират, управляват и изследват информацията, свързана с позициите върху повърхността на земята. Те интегрират различни формати данни, включително картографски, фотографски и дигитални, за да могат потребителите да разбират по-добре топографската информация. Съответно чрез анализиране на пространствените данни и чрез визуалната им организация на слоеве с използването на 3D карти ГИС решенията предлагат различни функционалности и възможности в полза на бизнеса и държавните организации.