"Овергаз" управлява корпоративните си процеси с иновативна ГИС

Shutterstock

"Овергаз" управлява корпоративните си процеси с иновативна ГИС

Мария Динкова
888 прочитания

Shutterstock


Компаниите в сферата на енергетиката отдавна се възползват от възможностите на географските информационни системи (ГИС) за по-висока икономичност, навременни данни и взимане на решения, базирани на знания. Още през 2007 г. "Овергаз" стартира работа с ГИС система, която повече от десетилетие улеснява процесите в компанията. През 2020 г. обаче настъпва моментът за обновяване, тъй като първоначалният инструментариум вече се оказва морално остарял, а използването му става трудно.

В тази връзка най-голямата частна газоразпределителна компания в България взима решение за стартирането на комплексен проект за внедряване на иновативна ГИС за контрол и управление на корпоративните си процеси. По-конкретно платформата е насочена към нуждите на дейностите по планиране, проектиране и вземане на управленски решения при реализацията на инфраструктурните проекти, свързани с газификацията на българските градове.

Статията е част от тематичния доклад "Digitalk Report | Системи за проектиране" на Digitalk от 06/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

За реализирането на проекта компанията се обръща към "ЕСРИ България", които го изпълняват в партньорство с технологичния доставчик "Методия". "Желанието на "Овергаз" бе да се изгради процесно ориентирана система, обхващаща всички бизнес процеси в системата на компанията, имащи нужди от ГИС данни; високо качество и интегритет на данните; контрол и управление на процесите; максимална степен на автоматизация с цел оптимизация на разходите и намаляване на човешките грешки", разказват от "ЕСРИ България".

Новата ГИС на "Овергаз" се базира на ArcGIS платформата, която е една от най-разпространените сред инфраструктурите компании по света. Неслучайно газоразпределителната организация се спира на нея, тъй като това е своеобразна гаранция, че с подобна технология тя ще следва глобалните ИТ и ГИС стандарти в сферата на комуналните услуги.

Изпълнение на проекта

Стартът на проекта е поставен в началото на 2021 г., а първият етап от неговата реализация включва подготовката на анализ и оптимизация на бизнес процесите, които ще използва ГИС. По този начин се гарантира, че новата процесно ориентирана система на "Овергаз" ще бъде проектирана на база на конкретните нужди на компанията.

Следващите етапи по проекта обхващат самата работа по системата, включително изграждането на новата архитектура, миграцията на данни, както и доставката на базов ГИС софтуер и специализирани ГИС модули. Впоследствие се провеждат тестове, обучение и внедряване на платформата. Интересно е да се отбележи, че заради появилите се нови изисквания и дейности на база на решението се налага преструктуриране на екипа на "Овергаз". Последната фаза от изпълнението на проекта е продължаващата поддръжка на системата.

От ЕСРИ разкриват, че от технологична гледна точка основното предизвикателство при реализацията на проекта е било свързано с отговаряне на високите изисквания на "Овергаз" към интеграцията на данните и работните процеси на различните отдели, както и към максимална автоматизация на дейностите по проектиране, контрол на строителните разходи. "Дългогодишният опит на нашия екип във внедряване на ГИС решения в инфраструктурни компании беше ключов за постигане на успешна имплементация", посочват експертите. Те допълват също така, че другият значим фактор за положителни крайни резултати е използването на ArcGIS платформата, която на базата на отворени стандарти и спецификации улеснява интеграцията с другите системи в дружеството.

Възможности на системата

Самата система осигурява богат набор от услуги за планиране, проектиране, екипи на терен, строителство и контрол, информираност на клиентите и други. Част от ГИС инструментариума включва продукти за обработка и анализ на големи данни - ArcGIS Enterprise, за умно картографиране - ArcGIS Pro, приложен софтуер за управление на екипи, навигация и работа с кадастрални данни и други.

"Платформата е реализирана на базата на съвременна архитектура, ориентирана към услуги, и е интегрирана с множество други вътрешни системи на компанията, в това число SCADA за управление на ГРМ, CRM системата за управление на клиенти, AMM модул за управление на активи, SynergiGas за хидравличен разчет на мрежите и други", разказват от ЕСРИ.

Благодарение на новата платформа потребителите в компанията имат достъп до актуална, достоверна и комплексна информация, организирана в осем модула:

    • кадастър и регулация
    • мрежи и съоръжения
    • документен архив
    • развитие и присъединяване
    • клиенти и адреси
    • състояние и дейности по поддръжка
    • инвестиционни проекти
    • сигнали и аварии.


Оптимизация на процесите

На практика новата система представлява ценен инструмент за голяма част от екипите в компанията, който улеснява тяхната ежедневна работа. Платформата организира и насочва целия информационен поток, а сред нейните основни потребители са десетки служители в близо 15 отдели, процеси и направления, в това число отделите по геодезия и топография, проучване на пазари, контактен център, корпоративни клиенти, битови клиенти и други.

В допълнение системата повишава възможностите за контрол на разходите за строителство, автоматизира дейности по планиране и проектиране на мрежата, оптимизира процесите по поддръжка и експлоатация, намалява разходите за привличане и присъединяване на клиенти и предоставя по-високо качество на услугите на компанията на крайните потребители.

Не на последно място, внедрената система включва и компонент за 3-годишен корпоративен лиценз, чрез който "Овергаз" има възможност да получава не само поддръжка на внедрената система, но и всяка нова версия на заложения в нея базов ГИС софтуер. Освен това при необходимост платформата бързо може да бъде скалирана и надграждана спрямо бъдещите нужди на газоразпределителната компания.

Компаниите в сферата на енергетиката отдавна се възползват от възможностите на географските информационни системи (ГИС) за по-висока икономичност, навременни данни и взимане на решения, базирани на знания. Още през 2007 г. "Овергаз" стартира работа с ГИС система, която повече от десетилетие улеснява процесите в компанията. През 2020 г. обаче настъпва моментът за обновяване, тъй като първоначалният инструментариум вече се оказва морално остарял, а използването му става трудно.

В тази връзка най-голямата частна газоразпределителна компания в България взима решение за стартирането на комплексен проект за внедряване на иновативна ГИС за контрол и управление на корпоративните си процеси. По-конкретно платформата е насочена към нуждите на дейностите по планиране, проектиране и вземане на управленски решения при реализацията на инфраструктурните проекти, свързани с газификацията на българските градове.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК