В четвъртък, 11 август, в Бургас официално беше даден старт на 22-то издание на регатата "Кор Кароли". В надпреварата, посветена на кап. Георги Георгиев и неговия рекорд за най-бърза обиколка на света с еднокорпусна яхта с едночленен екипаж и Деня на град Варна, участие ще вземат около 40 екипажа, които в рамките на четири дни ще изминат маршрута Бургас - Свети Влас - Балчик - Варна. Тази година генерален спонсор на регатата е водещият интегратор на CRM платформата Salesforce за Югоизточна Европа "Некст Консулт", откъдето идва и името на тазгодишното издание на надпреварата. В рамките на официалното откриване от компанията споделиха своя опит по отношение на трансформацията на бизнеса и начините, по които компаниите могат да станат част от съвременната дигитална икономика, възползвайки се от предимствата, които дава тя.
Да хванеш вятъра
"Некст Консулт" се появява на пазара през 2010 г., а през 2013 г. става доставчик на глобалната CRM платформа Saleforce. Основателите на компанията се събират след дългогодишен опит в световни гиганти като Microsoft, Deloitte и Oracle, а причината - желанието им да създадат организация, "която да консултира компаниите в България как да бъдат по-успешни".
Още в началото компанията хваща вятъра в платната си, като се концентрира върху пазара в Югоизточна Европа, мотивирана от факта, че "бизнесът в този регион се движи с по-бавни темпове".
"Това, което се случва в най-зрелите пазари - САЩ и Великобритания, се случва след 2-3 години в напредналите европейски пазари като Франция и Германия. Няколко години по-късно тези процеси се случват в Чехия, Унгария и останалите страни от Централна Европа. Чак тогава идва ред на България. Ако човек иска да прецени къде да се развива, е много лесно да види какво се случва там, за да разбере какво го чака тук. По този начин няма смисъл един предприемач да чака нещо да се случи и тогава да инвестира, а може да започне да го прави в един по-ранен етап", обяснява Орлин Дочев, основател на "Некст Консулт".
Водени от това разбиране и желанието "да иновираме със същите темпове, с които Salesforce го прави на зрелите пазари, но да го представяме тук", от "Некст Консулт" избират да станат "посланици" именно на този разработчик на софтуер за управление на отношенията с клиенти. CRM доставчикът е пионер на пазара, след като още през 1999 г. предлага системата си по модела "софтуер-като-услуга", в разрез с наложениете практики при тогавашните лидери. И то във времена, в които темата за дистанционни приложения дори не е сред водещите в света на технологиите.
Предимствата на една CRM платформа
Да се профилират милиони, или дори хиляди клиенти не е никак лесна задача. Особено ако въпросните профили съдържат цялата нужна информация, за да могат компаниите да таргетират по най-добрия начин своите кампании. За да се справят с това цунами от данни, брандовете могат да разчитат на софтуерите за управление на отношенията с клиенти.
"На първо място, компаниите искат да познават своите клиенти - какво са купували, от какво са се оплаквали, по какъв канал, какво може да им бъде продадено в момента. Всички взаимоотношение с всеки краен клиент трябва да са събрани в една платформа, която дава възможност за проследяване на целия жизнен цикъл на един потребител", акцентира Орлин Дочев.
След като вече е наясно с клиентските "пътешествия", успешната компания трябва да се адаптира към тях.
"Според анализаторите колкото е по-малка разликата между клиентското пътешествие и вътрешния процес на компанията, толкова тя е по-успешна. Успехът се измерва с това доколко брандът успява да адаптира всичките си вътрешни процеси към клиента. Да бъде направено това нещо в мащаб 1:10 000 000 е изключително сложно и няма как да стане без наличието на анализи, база данни, пълен поглед към клиента, гъвкава платформа и т.н.", добавя основателят на "Некст Консулт", като обръща внимание, че облачният модел също е много важно предимство за една CRM платформа, най-малко защото при него компаниите заплащат толкова, колкото са използвали.

А как технологиите промениха отношенията между компании и потребители през последните години и каква е връзката между спорта и бизнеса? Орлин Дочев отговаря така:
Как бурното развитие на технологиите през последното десетилетие промени процесите на изграждане на бизнес стратегии?
Тава развитие не промени само процесите за изграждане на стратегии, а и целите бизнес модели. Компании, които работеха по един начин, започнаха да го правят по друг. Тук не става дума само за промяна на процеси, а за трансформация на подхода, по който една организация работи.- начинът, по който стига до клиентите, взаимоотношенията с доставчици и трети страни и т.н.
Събитията от последните месеци промениха сериозно глобалния бизнес климат. Можем ли да кажем, че дигиталната трансформация е отговорът и на тези предизвикателства?
Ако бизнесът не е в новата реалност, в дигиталната икономика, той просто ще излезе от икономиката. Идеята не е да се използват нови технологии, а да се прави бизнес по нов начин, в новия контекст. Трябва да предвидиш, че конкурентите също разполагат с тези инструменти и работят вече по нов начин. Дори да вземем предвид банални примери като тези, че повечето от компаниите са онлайн и всички отношения по веригата за доставки са дигитални.
Вярно ли е заключението, че технологиите овластиха потребителите в последните години? Как се промени комуникацията между клиенти и брандове?
Клиентите вече са много по-информирани и свързани. Могат да общуват постоянно както помежду си, така и с брандове и доставчици. Затова една компания трябва винаги да е адекватна по всички канали, във всяка една комуникация. Няма как в една социална мрежа да се актуализира информацията, а в друга тя да е от преди дни. Освен това компаниите трябва да знаят как да изпратят послание на точния човек, в точния момент, по точния канал. Иначе просто са извън играта.
"Некст Консулт" е спонсор на тазгодишното издание на регатата "Кор Кароли". Какво ви мотивира да подкрепите в тази инициатива?
Ветроходството е хоби за голяма част от нас. В него има много екипен спорт, много силна конкуренция, а и всичко зависи от технологии, подготовка на екипажа и стратегия - много подобно на бизнеса. Не на последно място, срещнахме много хора, които се занимават с този спорт и са същите като нас.
След като вече много години технологичния сектор в България се развива със сериозни темпове, дойде ли време той да инвестира в българския спорт, като едновременно с това внесе качествена промяна в отношението към него, както направи и по отношение на начина на правене на бизнес у нас?
Това е част от нашата корпоративна социална отговорност. Ето, България е морска сила с излаз на Черно море, но сме много слаба ветроходна нация. Вместо десетте деца с лодки клас "Оптимист", които видяхме днес, трябваше да са 100. Инициативата "Кор Кароли" е частна, ние сме частна компания и всичко се получи много лесно, за разлика от опита ни с националното първенство. Просто държавата е абдикирала напълно от всичко това. Парите потъват в бездънни клубове и само частния бизнес може да помогне.
В четвъртък, 11 август, в Бургас официално беше даден старт на 22-то издание на регатата "Кор Кароли". В надпреварата, посветена на кап. Георги Георгиев и неговия рекорд за най-бърза обиколка на света с еднокорпусна яхта с едночленен екипаж и Деня на град Варна, участие ще вземат около 40 екипажа, които в рамките на четири дни ще изминат маршрута Бургас - Свети Влас - Балчик - Варна. Тази година генерален спонсор на регатата е водещият интегратор на CRM платформата Salesforce за Югоизточна Европа "Некст Консулт", откъдето идва и името на тазгодишното издание на надпреварата. В рамките на официалното откриване от компанията споделиха своя опит по отношение на трансформацията на бизнеса и начините, по които компаниите могат да станат част от съвременната дигитална икономика, възползвайки се от предимствата, които дава тя.
Да хванеш вятъра