Дигитализацията бавно, но сигурно си проправя път във всички сектори на икономиката и ресторантьорството не прави изключение. Съвременният бизнес има нужда от софтуер, не просто за да бъде управляван по-удобно, а за да бъде наистина успешен и развиващ се в крак с новото време и нужди. Именно и затова не е изненадващо, че след десет години ръководене на едно от популярните заведения в Русе - Hype и развиване на веригата като малък франчайз и в други градове, Пламен Манев, Цветелин Манев и Георги Господинов, решават да обърнат поглед към технологиите, за да намерят отговор на ежедневните проблеми, с които се сблъскват.
Възложител: HypeSoftware
Изпълнител: HypeSoftware
Дата на стартиране: 01.08.2019 г.
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Стартъп
В тази връзка те създават стартъпа HypeSoftware, който разработва иновативно решение за управление на заведения, включително ресторанти, кафенета, барове и дискотеки. То има за цел да обхване всички процеси, свързани с ръководството на подобен тип обекти, като улесни значително работата на обслужващия персонал, автоматизира процесите, обобщава ценни данни за бизнеса, а не на последно място и помага за подобряване изживяването на клиентите. Екипът влага опита си, натрупан в бранша, за да представи софтуер, който е удобен както за внедряване, така и за използване.
"Управлявахме заведения на други собственици, създадохме наши заведения под формата на франчайз, работихме с някои от конкурентите. Затова познаваме бизнес модела и софтуера, знаем детайлно как трябва да работи едно заведение и какви са процесите", разказва Пламен Манев, управител на HypeSoftware. А когато необходимостта от иновативно решение излиза на преден план, съоснователите вече са наясно какви точно трябва да са неговите възможности, за да отговори на нуждите на сектора. Именно така се ражда идеята за иновацията, а оттогава стартъпът изминава дълъг път до настоящия момент, когато софтуерът се ползва от над 500 заведения у нас и са стартирани пилотни обекти в 4 европейски държави.
Какво прави софтуерът
HypeSoftware обхваща всички процеси в едно заведение, свързани с продажбите, оборотите, доставките, складовата наличност, извършването на ревизии и множество други отчети. Функционалностите са стотици, а какви са всички възможности на софтуера не може да се отговори накратко, категоричен е Манев. Той обаче повдига завесата като уточнява, че решението позволява да се извършват продажби от сервитьори на компютър или от мобилно приложение за телефон/ таблет; да се проследяват различни доставки, които се регистрират в софтуера; да се следят доставни и продажни цени; да се правят калкулации на себестойности спрямо продажните цени в менюто; да се извършват ревизии; да се подготвят отчети за продажби и движение на стока, трансакции, анулирани и сторнирани продажби, брак на стока и други.
Всички тези опции позволяват заведенията да стъпят в 21 век, като увеличат своя оборот, предложат по-добро обслужване на клиентите и повишат ефективността на персонала Освен това решението елиминира възможностите за злоупотреби от страна служителите, въвеждайки по-голяма проследимост и видимост в процесите. "Софтуерът допринася за осъвременяване на работата на заведенията, улесняване на процеси, спестяване на време, намаляване използването на хартия, по-малко престои в бек офиса, повече време за прекарване в салона сред клиентите, повече време за важни решения. А не на последно място той помага за автоматизацията и дигитализацията на процеси, които с години са отнемали нерви и време", изтъква Манев.
Също така друго ключово предимство на HypeSoftware е неговата лесна имплементация, която не изисква да се отделят месеци за обучение, а се случва само за минути. Софтуерът се интегрира автоматично в смартфона, таблета, лаптопа, дори в автомобила, давайки отдалечен контрол на собствениците на обектите до всички работни процеси. В допълнение стартъпът предлага и обслужване чрез собствен професионален кол център, работещ 24/7, към който заведенията могат да се обърнат при въпрос или проблем.
Технологиите зад софтуера
Софтуерът е базиран на едни от най-съвременните и иновативни технологии. Неговата архитектура обхваща над 10 ключови компонента, сред които бек офис, уеб, ПОС, мобилно приложение Pocket, CMS система, система за приемане на поръчките директно в кухнята (Kitchen Display System) и други. Самият дизайн е изцяло персонализиран, като липсват падащи менюта, остарели функции и архаичен вид на софтуера. Манев подчертава, че целта е била да се създаде максимално изчистен интерфейс, без нищо излишно.
Също така стартъпът в момента разработва и въвеждане на изкуствен интелект, за да спести допълнително време и усилия на заведенията. Технологията ще се прилага при приемане на стока и съответно при нейното въвеждане в склада на софтуера. Манев признава, че много ресторантьори продължават да пропускат тази стъпка (вписването на приетите стоки в софтуера), защото тя изисква време и прецизност за отбелязване на количество, доставна цена, име на продукт, номер и дата на документ. Това обаче е отговорна задача и добрият бизнес трябва да следи своите доставки, за да функционира успешно. Благодарение на изкуствения интелект служителите сега ще трябва само да сканират документа, а той автоматично се прочита, добавя в софтуера и хората трябва след това само да потвърдят, че въведената информация е правилна.
Самата инсталация на решението може да включва различни стъпки спрямо спецификите на съответния обект. "Обикновено инсталираме на компютър в заведението, който представлява мини сървър и към него могат в мрежа да се свържат допълнителни компютри, дисплеи в кухнята за поръчки, телефони, таблети, лаптопи, компютри от офиса. Инсталацията протича за около 1 час в зависимост от големината на обекта", обяснява Манев. Понякога обаче може да се наложи смяна на компютър или монитор или при тепърва отварящите заведение да се изгражда цялостна мрежа с окабеляване и съответно осигуряване на целия хардуер спрямо нуждите.
Предизвикателствата
Подобно на всяко ново начинание, и стартъпът HypeSoftware се сблъсква със своята доза предизвикателства - както от технологична, така и от бизнес гледна точка. По думите на Манев поради ограниченото финансиране разработката на решението е била поверена на малък екип с натоварен график. "Ежеседмично вземахме изключително много решения на тема как да изглежда софтуерът, къде да са бутоните, кое меню с кое да е свързано, какви фискални устройства ще управлява софтуерът. Затова и направихме проучване, като закупихме всички устройства в България, за да ги интегрираме. Само по себе си това беше много работа заради различните протоколи на комуникация, библиотеки, технологии, начин на свързване и управление на касовия апарат, ДДС ставки и т.н.", споделя той.
Освен взимането на множество ключови решения, от които зависи успехът на крайния продукт, екипът влага сериозни усилия и в тестването на решението. В този етап е било особено важно да се изчистят всички бъгове, в резултат на които системата може да спре да работи, а заведенията да са възпрепятствани да обслужат клиентите си. На практика софтуерът управлява много периферни устройства, с които трябва успешно и безпроблемно да си комуникира, в това число касови апарати, ПОС терминали, принтери за поръчки в бар и кухня.
Не на последно място лесната и бърза инсталация, която софтуерът вече предлага също е резултат от преодоляно предизвикателство. Манев разкрива, че малко след официалния старт на софтуера екипът се сблъсква с реалния процес на внедряване в заведение. Съответно възниква необходимост от промени, така че интеграцията да се случва по-удобно и за по-кратко време.
Бизнес трудностите, пред които се изправя стартъпът също не са малко. Едно от водещите предизвикателства се оказва липсата на информираност по отношение на модерните софтуерни решения сред собствениците на заведения. Също така често се случва те да не разполагат с достатъчно големи бюджети, за да инвестират в нови устройства. В тази връзка на екипа на младата компания се налага да пътува често до заведения в страната, на които да представя своето решение, да презентира неговите възможности и да разяснява предимствата му.
Равносметка и поглед напред
Вложените усилия вече се отплащат и стартъпът може да се похвали с няколко стотин клиенти у нас и с пилотни проекти в Англия, Белгия, Малта и Гърция, където компанията вече създава партньорства, чрез които да продава, инсталира и обучава. За миналата година тя постига оборот от почти 600 хиляди лева и планира през 2023 г. той да бъде поне удвоен (отчитайки само клиентите в България). По отношение на вложените в проекта средства - до момента те възлизат на приблизително 1,3 милиона лева и се очаква да достигнат 2 милиона лева през настоящата година. Самият бизнес модел на HypeSoftware е базиран на абонаментен принцип - месечна такса, която може да бъде различна според големината на заведението и броя фискални устройства в него.
"Ние сме най-бързо развиващата се ПОС система в България - като тук визирам и навлизане на пазара за кратък период и брой нови функционалности и модули. Само за 2022 г. имаме над 100 нови функционалности, някои от които са цели модули с още функции в тях. Развиваме се непрестанно, имаме актуализация с нова версия на период от около три месеца, като предварително уведомяваме клиентите ни какво предстои, пускаме видеа как работи и защо е полезно, след което пускаме и масов автоматичен ъпдейт", посочва още Манев.
В момента стартъпът работи по интеграция с Glovo и Cloudcart, чрез която да се помогне на заведенията да автоматизират поръчките за вкъщи. Екипът също така планира въвеждането на нови 15 отчета в решението, както и функционалност за вериги заведения, която ще даде възможност да се работи с един бранд и няколко негови обекта в различни локации. Сред другите интересни нови възможности се предвижда и пускане на модул за резервации, модул за въвеждане на разходите на едно заведение (осигуровки, заплати, ток, вода и т.н.), интеграции с различни платформи, например дигитални менюта.
Дигитализацията бавно, но сигурно си проправя път във всички сектори на икономиката и ресторантьорството не прави изключение. Съвременният бизнес има нужда от софтуер, не просто за да бъде управляван по-удобно, а за да бъде наистина успешен и развиващ се в крак с новото време и нужди. Именно и затова не е изненадващо, че след десет години ръководене на едно от популярните заведения в Русе - Hype и развиване на веригата като малък франчайз и в други градове, Пламен Манев, Цветелин Манев и Георги Господинов, решават да обърнат поглед към технологиите, за да намерят отговор на ежедневните проблеми, с които се сблъскват.
Възложител: HypeSoftware
Изпълнител: HypeSoftware
Дата на стартиране: 01.08.2019 г.
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Стартъп