Tesla Motors

48% ръст на продажбите на електромобили за първата половина на 2019 г.

Владимир Владков

© Tesla Motors


Глобалните доставки на електромобили за първата половина на 2019 г. са надхвърлили 1 милиона и 134 хиляди броя, или с 46 % повече от същия период на 2018 г., пише в доклад на EV-volumes. В абсолютна стойност увеличението е 358 000 броя, което се равнява на целия щатски пазар на електромобили за 2018 г. Тези количества включва всички пътнически коли само с батерии и моделите с хибридно задвижване, лекотоварните коли в Америка и леките търговски автомобили в Европа и Азия. По този начин делът на електромобилите на глобалния пазар на новопродадени леки автомобили е бил 2,5 на сто за шестмесечието, а само за юни делът е 3,5%, коментира авторът на доклада Роланд Ирле.

74% от продадените електромобили използват само електрическо задвижване (BEV), а останалите 26 на сто са хибриди (PHEV). Това пренасочване към електромобилите се дължи и на глобалната достъпност на Tesla Model-3, ревизираните данъчни схеми и субсидии и задействаната в Европа процедура WLTP за CO2 емисиите.

Предварителните данни за юли показват значително забавяне на секторния растеж, който е само 4%. За това има две основни причини, посочва Ирле. През юли в Китай са въведени нови схеми за субсидиране, които изключват покупката на модели с пробег на електричество под 250 км, както и свиване наполовина на субсидиите за BEV моделите с по-голям пробег. Именно по тази причина продажбите на автомобили с нова енергия (New Energy Vehicles) са се свили през юли с 2 на сто, след като този пазар регистрира 79% ръст за 2018 г. и още 66% за първата половина на 2019 г. "Очакваме допълнителен спад през август, последван от постепенно възстановяване и нива на растеж в рамките на 30% за останалата част от 2019 г.", заяви Ирле. На второ място, пазарът в САЩ е скочил с 89% през последната година, но голяма част от този растеж се дължи на Tesla Model-3. След като Tesla се справи производствения ад, доставките на Model-3 са нараснали значително, покривайки нуждите на огромните опашки от чакащи купувачи.

По обема на закупените електромобили Китай все още има най-голям принос за растеж, като там са продадени общо 645 хиляди електромобила за първите 6 месеца, или увеличението е 257 000 броя (+66%). Растежът в Европа за първото полугодие е 34%, или с 67 000 електромобила повече, все още задържан от малките складови запаси, списъци с чакащи за популярни "чисти" електромобили и изчерпване на продаваните добре хибридни модели. Сред най-бързо развиващите се пазари с над 1000 продадени електромобили са Ирландия (+183%), Холандия (120%), Дания (+86%) и Полша (+81%). На много пазари в Югоизточна Азия е отчетен трицифрен растеж.

Лидер по дял на продадените електромобили остава Норвегия, където 58% от продадените нови пътнически коли са с електрическо задвижване. Исландия е на второ място с 18% дял, а Швеция е трета с 11% за първата половина на 2019 г. Повече детайли има в статията за европейския пазар, но Ирле посочва, че глобалните дялове на електромобилите включват и лекотоварни модели, така че средните дялове са по-малки. Сред по-големите икономики Китай е водеща в света с дял на електрическите автомобили от 6 на сто. Сред останалите големи автомобилни пазари с над 1 милион общи продажби Канада е водеща с 2,7% дял на продадените електромобили, а на всички останали делът е под 2,5% общо за първата половина на 2019 г. Най-добре продаваният електромобил е Tesla Model-3, от който само за 6 месеца са доставени 128 000 броя. Това го доближава до водещите коли с ДВГ в средния луксозен клас, но не трябва да се забравят и високите мита на огромния китайски електромобилен пазар. Само в САЩ Tesla Model-3 се продава два пъти по-добре от съответните ДВГ модели на BMW, Mercedes и Audi, твърди Ирле, но без да посочва точно с кои модели са направени сравненията.

Загубите в Япония са свързани със спадналите продажби на Toyota Prius Plug-in и преминаването на Nissan Leaf към версията с 60 kWh. Номер 3 по продажби - Mitsubishi Outlander, не успява да надхвърли миналогодишните резултати.

Почти целият ръст на продажбите на електрическите коли в САЩ се дължат на Tesla Model-3, докато продажбите на останалите спадат. В Канада са продадени 26 900, или с 24 % повече, в Южна Корея - 16 700 продадени, или +43 %.

Model-3 запазва специалния си статут

Както се очакваше и все пак доста впечатляващо новата кола на Tesla е най-добре продаваният електромобил за първата половина на 2019 г. Продадените количества на Tesla се доближава до премиум конкурентите, продаващи по 300 до 400 хиляди броя на година. Ако компанията успее да създаде производствена база в Китай, глобалните количества ще са съизмерими с лидерите в сегмента на средния луксозен клас.

След хегемона настъпват много промени в сравнение с 2018 г. Субкомпактният модел BAIC EC-Series пострада от орязаните субсидии и продажбите спаднаха с над 30 000, което изпрати колата на 38 място. Същевременно в Европа BAIC се "възроди" до номер 2. Nissan Leaf запази третото си място, въпреки по-ограничените продажби. Следващите 10 конкурента са продали по 20 до 30 хиляди коли за първото шестмесечие. BYD Yuan EV, малък SUV модел с електрически пробег 400 км се превърна моментално в хит и от март досега в Китай са продадени над 29 000 броя.

Хибридният модел Mitsubishi Outlander PHEV все още се представя доста силно. С относително голям акумулатор от 12 kWh, колата е доста под границата от 50 грама CO2, пооставена от новите строги изисквания на WLTP. "В Европа това (Mitsubishi Outlander PHEV) бе атрактивен вариант на всички спрени хибридни коли, казва Ирле. - Хибридите BYD e5 и Geely Emgrand са привлекателни за бързо разрарастващи се таксиметрови услуги (като DiDi). Renault Zoe слезе на трето място. Забележете, че само две коли от топ 10 са хибриди, като и двата са SUV модели", допълва авторът на доклада.

Глобалните доставки на електромобили за първата половина на 2019 г. са надхвърлили 1 милиона и 134 хиляди броя, или с 46 % повече от същия период на 2018 г., пише в доклад на EV-volumes. В абсолютна стойност увеличението е 358 000 броя, което се равнява на целия щатски пазар на електромобили за 2018 г. Тези количества включва всички пътнически коли само с батерии и моделите с хибридно задвижване, лекотоварните коли в Америка и леките търговски автомобили в Европа и Азия. По този начин делът на електромобилите на глобалния пазар на новопродадени леки автомобили е бил 2,5 на сто за шестмесечието, а само за юни делът е 3,5%, коментира авторът на доклада Роланд Ирле.

74% от продадените електромобили използват само електрическо задвижване (BEV), а останалите 26 на сто са хибриди (PHEV). Това пренасочване към електромобилите се дължи и на глобалната достъпност на Tesla Model-3, ревизираните данъчни схеми и субсидии и задействаната в Европа процедура WLTP за CO2 емисиите.

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК