В бъдеще високоефективните управляващи блокове ще станат задължителни за всички автомобили. Тези централни възли са мястото, където се свързват всички "нерви" на превозното средство. Благодарение на изчислителната мощност от няколко милиарда операции в секунда, централните компютри могат да обработват големите данни, необходими за автоматизираното шофиране, услугите, базирани на данни и постоянните софтуерни актуализации. В това са уверени от немския концерн Роберт Бош.
От там допълват, че техни автомобилни компютри вече управляват системите за подпомагане на водача и тракшън контрола в серийни модели превозни средства. Скоро към тях се очаква да се присъединят и централните компютри за кокпит функциите и за електрониката на каросерията.
Според анализатора McKinsey делът на софтуера в стойността на превозните средства ще се увеличи от едва 10% днес до 30% в бъдеще. Контролът над основните функции на автомобилите ще се концентира в няколко високопроизводителни централни компютри. Сега някои превозни средства са екипирани с над 100 управляващи блока, но с помощта на нови разработки производителите ще понижат значително броя им.
В следващите години на автомобилните компютри ще бъдат възложени задачи от различни системи на превозното средство - или домейни, както ги наричат експертите. Когато това се случи, само един централен компютър ще отговаря за управлението не само на задвижването на автомобила, но и на електрониката на каросерията. Тогава централните компютри ще бъдат още по-мощни: през последните 20 години изчислителната мощ на управляващия блок на навигацията е нараснала 3000 пъти. Това е почти три пъти повече от увеличението, предвидено от закона на Мур, който гласи, че изчислителната мощност се удвоява на всеки две години. В резултат на това модерният кокпит компютър може да контролира не само дисплеите, информационно-развлекателните системи и гласовите команди, но и задачите на други домейни, като например някои помощни функции.
Тенденция е и модулният дизайн на системите. Крайната цел архитектура за цялото превозно средство, при която всички централни компютри, сензори и управляващи блокове са напълно съвместими помежду си. Предимството на такъв модулен дизайн за автомобилните производители е допълнителната гъвкавост при разработката на автомобилни компютри за различни модели превозни средства. Ако, например, е дефинирана фундаменталната архитектура за хардуера и софтуера, тя може да се адаптира според изискванията на клиента.
Автомобилните компютри са централният компонент, с който от Бош очакват да разширяват ролята си в софтуерно интензивните електронни системи. Този пазар възлиза на около 20 млрд. евро и се очаква да нараства с 15 на сто до 2030 г. За да отговори на това търсене, в началото на тази година компанията стартира нова дивизия за интердисциплинарни компютърни системи със 17 000 служители. В нея Бош обединява хардуерното и софтуерното инженерство за разработка на компютри, сензори и управляващи блокове за всички автомобилни системи. Бош Инженеринг Център София допринася активно за развитието на дивизията за интердисциплинарни компютърни системи.
От лятото досега Бош спечелила поръчки за 2,5 млрд. евро за своите автомобилни компютри. "Автомобилните компютри имат огромен бизнес потенциал за Бош. Днес ние сме един от водещите инженерни и технологични партньори на автомобилните производители", заяви Харалд Крьогер, изпълнителен директор на Robert Bosch GmbH.
В бъдеще високоефективните управляващи блокове ще станат задължителни за всички автомобили. Тези централни възли са мястото, където се свързват всички "нерви" на превозното средство. Благодарение на изчислителната мощност от няколко милиарда операции в секунда, централните компютри могат да обработват големите данни, необходими за автоматизираното шофиране, услугите, базирани на данни и постоянните софтуерни актуализации. В това са уверени от немския концерн Роберт Бош.
От там допълват, че техни автомобилни компютри вече управляват системите за подпомагане на водача и тракшън контрола в серийни модели превозни средства. Скоро към тях се очаква да се присъединят и централните компютри за кокпит функциите и за електрониката на каросерията.