Над 3,2 милиона електромобила са продадени в света през 2020 г.

Владимир Владков

2020 се превърна в отлична година за автомобилите, използващи изцяло или частично задвижване с електрическа енергия, заявява Роланд Ирле от сайта EV-volumes.com. Макар че очакват още малко подробности за продажбите, от сайта изчисляват, че общият брой на продадените в света електромобили BEV+PHEV (т.е. само с акумулатори и хибриди) ще надхвърли 3,24 милиона, докато през 2019 г. техният брой беше 2,26 милиона. "Въпреки че стартира с безпрецедентен икономически спад заради първата вълна от COVID-19, в края на годината електрическите превозни средства отчитат сериозен успех", коментира Ирле.

Почти 1,4 милиона електромобили са регистрирани в Европа през 2020 г., или със 137 % повече от тези през 2019 г., при това общият пазар на автомобили се сринал с 20% на годишна база. Добрите резултати се дължат на комбинация от нови атрактивни модели, инициативи за стимулиране от екологични фондове, задължението за 95 грама изхвърлян CO2, значително подобрена наличност на модели, както и интензивното промотиране на електрическите автомобили, обясняват от сайта.

По този начин ръстът в Европа изпревари този в Китай. За първи път от 2015 г. насам продажбите на електромобили в Европа надхвърлят продажбите в Китай на т.нар. NEV (модели с нов вид енергия). Старият континент е доста по-напред по отношение на дела на електромобилите: моделите само с електродвигател и хибридите (PHEV) са увеличили дела си от 3,3% през 2019 г. до 10,2% през 2020 г., като тук се включват продажбите в ЕС, Великобритания и EFTA. Делът на NEV в Китай се увеличава от 5,1% на 5,5% за същия период.

Извън Европа нарастването на продажбите на електромобили е по-забавен, но все още е осезаем. Продажбите на NEV модели в Китай се възстанови през втората половина на годината, като ръстът за цялата година е 12%. Продажбите на електромобили в САЩ са нараснали с 4% въпреки старта на продажбите на Tesla Model-Y. На останалите пазари резултатите са колебливи, като спад е отчетен в Япония, Канада и Австралия, а ръст има на пазарите в Южна Корея, Тайван, Индия, Израел, ОАЕ и Хонконг.

"Смятаме, че тези добри новини си заслужават този ранен доклад, макар че окончателни данни може да са малко по-различни. Разликите обаче едва ли ще са по-големи от 0,5%", коментира Ирле, който обещава да обнови публикацията и да представи повече регионални анализи.

Глобалните продажбни на електромобили надхвърлиха 3,2 милиона през 2020 г.

Европа пое лидерството при електромобилите

В повечето страни продажбите на хибриди и електромобили бяха по-устойчиви на коронакризата в сравнение с автомобилните продажби като цяло. По отношение на доставените бройки, годишният ръст в света е 43%, докато пазарът на леки автомобили спадна с 14%. Именно затова и глобалният пазарен дял на електрическите превозни средства скочи от 2,5% през 2019 г. на 4,2% през 2020 г.

Европа изпревари Китай по отношение на продажбите на електромобили със 137% скок на свиващия се автомобилен пазар, който претърпя загуби до 80% през второто тримесечие на годината. Истинският бум на електромобилите в Европа започна през юни и юли и достигна своя връх през декември с близо 285 000 продажби, или 260% годишен скок за този последен месец и пазарен дял от 20% от всички продажби. OEM производителите направиха всичко възможно, за да постигнат целите си за емисиите на CO2. Също така продажбите на NEV модели в Китай се възстановиха през второто полугодие, със среден ръст +80% на продадените коли на годишна база за периода от юли до декември. Тъй като тези обеми се сравняват със слабите резултати от второто полугодие на 2019, в най-добрия случай пазарът се нормализира, коментират от EV-volumes.com.

Продажбите на електромобили в САЩ (+4% годишен ръст) са по-добри от тези на целия автомобилен пазар (-15% годишен спад), като това се дължи предимно на пускането на евтиния електромобил Model-Y. Tesla разшири още повече своята господство в сектора, като 62% от всички електромобили и 79% от моделите само с електродвигател, продадени в САЩ, са произведени от Tesla.

Пазарът в Япония продължава да се свива, като това засяха най-вече японските марки. "Другите" пазари включват Канада ((47 хиляди продадени коли, -7% годишно), Южна Корея (52 хил. продажби, +55%), Тайван (7000, +308%) и много други по-малки пазари на електромобили по целия свят, някои от които растат много бързо въпреки предизвикателните условия.

Глобалните продажби на Plug-in автомобили надхвърлиха 3,2 млн. през 2020 г.

Германия стана вторият най-голям пазар на ЕПС след Китай

Продажбите на електрически превозни средства в Германия скочиха с 254% спрямо 2019 г., като 191% е ръстът на моделите само с електродвигатели (BEV), а 351% е ръстът при хибридните модели (PHEV), което свидетелства за силното представяне на германските OEM производители именни при хибридните автомобили. Всъщност хибридите държат около половината от всички продажби на ЕПС в Германия, докато средният дял за света през 2020 г. е 31% PHEV и останалите 69% са модели само с електрически двигател (BEV).

Много европейски пазари удвоиха и дори утроиха продажбите на електромобили спрямо слабата 2019 г., като Европа "завзе" 43% дял от глобалния пазар на електромобили през 2020 г., при едва 26% през 2019 г. САЩ изостанаха още повече, като обемите зависеха от капацитета на Tesla и от ангажиментите на щатите от ZEV Alliance. Китайските продажби на NEV се нормализираха през втората половина на 2020 г., като само през декември достигнаха 240 хиляди броя. Общото количество за цялата 2020 г. се дължи на слабите продажби през първото полугодие.

Цялостната картина показва, че глобалните продажби на електромобили са се върнали към S-кривата по отношение на обема и са малко над тенденцията по отношение на дела от общия автомобилен пазар. За текущата 2021 година очакваме продажбата на 4,6 милиона електромобили при по-висок ръст в Северна Америка и Китай. Европа вероятно няма да повтори 137% увеличение от миналата година, но вероятно ще реализира поне 2 милиона продажби, прогнозират от EV-volumes.com.

Снимка на Noupload от Pixabay

2020 се превърна в отлична година за автомобилите, използващи изцяло или частично задвижване с електрическа енергия, заявява Роланд Ирле от сайта EV-volumes.com. Макар че очакват още малко подробности за продажбите, от сайта изчисляват, че общият брой на продадените в света електромобили BEV+PHEV (т.е. само с акумулатори и хибриди) ще надхвърли 3,24 милиона, докато през 2019 г. техният брой беше 2,26 милиона. "Въпреки че стартира с безпрецедентен икономически спад заради първата вълна от COVID-19, в края на годината електрическите превозни средства отчитат сериозен успех", коментира Ирле.

Почти 1,4 милиона електромобили са регистрирани в Европа през 2020 г., или със 137 % повече от тези през 2019 г., при това общият пазар на автомобили се сринал с 20% на годишна база. Добрите резултати се дължат на комбинация от нови атрактивни модели, инициативи за стимулиране от екологични фондове, задължението за 95 грама изхвърлян CO2, значително подобрена наличност на модели, както и интензивното промотиране на електрическите автомобили, обясняват от сайта.

Най-новото

ЕС блокира сливането на Booking.com и eTravel

ЕС блокира сливането на Booking.com и eTravel

  • 0

Джон Кармак: Изкуствен интелект на човешко ниво - около 2030 г.

Джон Кармак: Изкуствен интелект на човешко ниво - около 2030 г.

  • 0

Как ще се оформи цифровото бъдеще на Европа според GSMA

Как ще се оформи цифровото бъдеще на Европа според GSMA

  • 0


A1 пуска екосмартфон

A1 пуска екосмартфон

  • 0



Полша ще разследва Open AI за нарушения по GDPR

Полша ще разследва Open AI за нарушения по GDPR

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК