Основната надпревара на полето на автомобилните производители в момента е свързана с електрическите превозни средства (EV). Като част от международния натиск за справяне с измененията на климата чрез декарбонизация компаниите се надпреварват да произвеждат най-ефективните превозни средства, които не разчитат на традиционни горива като петрол и дизел. Много от тях виждат електромобилите като отговор на този проблем, тъй като технологията вече е изпитана, а брандове като Tesla я популяризират от години. Но какво ще стане, ако се окаже, че друга една технология всъщност може да се окаже по-ценна за тях? Honda, Hyundai и Toyota са сред големите производители, които вече са се насочили към тестването на превозни средства с водородни горивни клетки (FCEV).
FCEV често са критикувани като по-малко ефективни, тъй като само около 55% от водородната енергия, създадена чрез електролиза, е използваема, в сравнение със 70%-80 % при електромобилите с батерии. Въпреки това тази технология има няколко предимства, включително по-малко време, нужно за зареждане - няколко минути - и по-голям пробег.
Няколко практически пречки обаче преграждат пътя на FCEV. Една от тях е липсата на инфраструктура за зареждане, за разлика от непрекъснато разширяващата се инфраструктура за EV. В началото на 2021 г. във Великобритания например има само 12 водородни горивни станции, което не е изненадващо, тъй като на пазара има само два FCEV модела - Toyota Mirai и Hyundai Nexo. В допълнение, водородното гориво в момента е много по-скъпо от електрическото зареждане, а голяма част от него идва от изкопаеми горива чрез използване на технологии за улавяне и съхранение на въглерод (CCS).
И все пак недостатъците на електромобилите на батерия не трябва да се пренебрегват. След години на инвестиции е малко вероятно скоро да видим голям напредък в технологията за производство на батерии. Да не забравяме също така, че литиево-йонните батерии са тежки, което ги прави почти невъзможни за използване в товарни и авиационни дейности. Металите, използвани в съществуващото производство на батерии, като кобалт и никел, също са проблематични в някои аспекти.
Като цяло индустрията има сериозен интерес от усъвършенстването на технологията за превръщане на водата във водород чрез електролиза, която би спомогнала сегашната зависимост от изкопаеми горива за производство на водород да остане в миналото. След като това се случи, трябва да се повдигне и въпросът за преобразуването на инфраструктурата за доставка на природен газ в подходяща за транспортиране на водород, което пък би намалило разходите и би ускорило трансформацията на сектора за производство на автомобили.
Като част от своята Vision 2040 Hyundai наскоро обяви, че възнамерява да пусне версии с водородни горивни клетки на всичките си комерсиални модели превозни средства до 2028 г., като обещава да представи "система от горивни клетки от следващо поколение" още през 2023 г. От компанията се надяват производствените разходи за FCEV моделите да станат сравними с тези при техните EV аналози. Ако това наистина се случи, би могло да повиши неимоверно популярността на FCEV, чието производство в момента е значително по-скъпо в сравнение с електромобилите от по-нисък клас. От Hyundai дори могат да се похвалят с известен напредък - компанията обяви, че разработва водородни горивни клетки от трето поколение, които "намаляват разходите с повече от 50% и удвояват мощността".
Но южнокорейският производител не е единственият, който разчита на водородната технология в дългосрочната си стратегия за създаването на екологично чисти превозни средства. Toyota Motor Corporation е разработила модул за система с водородни горивни клетки и планира производството му да стартира до 2023 г. Той е пригоден за използване в големи платформи и тежкотоварни превозни средства. General Motors също работи по подобна система, която си е поставила за цел да предложи време за пълно зареждане до 15 минути и 800 километра пробег.
Снимка на akitada31 от Pixabay
Основната надпревара на полето на автомобилните производители в момента е свързана с електрическите превозни средства (EV). Като част от международния натиск за справяне с измененията на климата чрез декарбонизация компаниите се надпреварват да произвеждат най-ефективните превозни средства, които не разчитат на традиционни горива като петрол и дизел. Много от тях виждат електромобилите като отговор на този проблем, тъй като технологията вече е изпитана, а брандове като Tesla я популяризират от години. Но какво ще стане, ако се окаже, че друга една технология всъщност може да се окаже по-ценна за тях? Honda, Hyundai и Toyota са сред големите производители, които вече са се насочили към тестването на превозни средства с водородни горивни клетки (FCEV).
FCEV често са критикувани като по-малко ефективни, тъй като само около 55% от водородната енергия, създадена чрез електролиза, е използваема, в сравнение със 70%-80 % при електромобилите с батерии. Въпреки това тази технология има няколко предимства, включително по-малко време, нужно за зареждане - няколко минути - и по-голям пробег.