2020 г. не беше най-добрата за свързаните автомобили заради неочаквано голямото негативно влияние на ситуацията около COVID-19. Според изследване на Fortune Business Insights през първите 12 месеца на пандемията глобалният пазар е претърпял срив от 12,1% в сравнение с 2019 г., достигайки 55,56 млрд. долара. През 2021 г. обаче се очаква той да започне да се връща към ръстовите години, като генерира 59,70 млрд. долара, а бъдещето му сякаш изглежда безоблачно - резултатите от изследването Connected Car Market, 2021-2028 сочат, че пазарът на свързани автомобили ще нарасне до 191,83 млрд. долара в рамките на изследвания период с годишен темп на растеж 18,1%.
На какво се дължи бързото завръщане на възходящата крива? Какви са предимствата, които се очаква да превърнат свързаните автомобили във флагман на автомобилната индустрия? Кои тенденции ще катализират тази трансформация на превозните средства на бъдещето? Според доклада на водещата изследователска агенция ABI Research The Future of Automotive Connectivity отговорите на тези въпроси трябва да се търсят в две основни посоки - облачната свързаност и вградените развлекателни услуги, които предлагат свързаните модели.
"Автомобилната индустрия преживява безпрецедентна трансформация, като поема прехода към електрически, все по-автономни и свързани превозни средства. Сред тези автомобилни мегатенденции автомобилната свързаност е в челните редици на решенията за дизайн на превозни средства благодарение на централната си роля в предоставянето на широк спектър от иновативни потребителски изживявания, услуги с добавена стойност, подобрения в безопасността и сигурността и нови функции, които променят начина, по който шофьорите взаимодействат с техните превозни средства", обясняват от ABI Research и добавят: "За да направят тези нови измерения възможни, автомобилите ще трябва да поддържат редица безжични технологии, включително високопроизводителен Wi-Fi, Bluetooth, клетъчна свързаност и др. Това ще позволи ключови случаи на иновации като усъвършенствани информационно-развлекателни и аудиосистеми, сигурен достъп и споделяне на превозни средства, интелигентно събиране на данни за превозните средства, отдалечена актуализация, диагностика и управление."

Облачна свързаност
Според доклада The Future of Automotive Connectivity през 2026 г. глобалните доставки на свързани автомобили ще достигнат 70 милиона (при малко над 40 млн. през 2020 г.), като този брой ще формира 75% от всички доставки. За да се случи това обаче, новите модели трябва да разполагат с високоскоростна, устойчива безжична или клетъчна връзка към облака, която да им позволи в крайна сметка да предложат софтуерно дефинирани и ориентирани към иновативни услуги подходи.
"Докато исторически развитието на свързаните автомобили се фокусира върху приложения за споделяне на информация като спешни повиквания, развлечения и базирани на местоположение услуги, към днешна дата все повече дейности включват приложения за анализ и машинно обучение, които ще използват огромните количества данни, генерирани от стотици сензори. Това ще даде възможност за случаи на употреба като прогнозируема поддръжка, усъвършенствана диагностика на превозни средства, подобрения в производителността и ефективността и разширения на първоначалните функции. В резултат на това производителите на превозни средства ще могат бързо да внедряват нови услуги, да подобряват в движение потребителското изживяване и самите превозни средства", обясняват анализаторите. Това на свой ред ще помогне за генерирането на допълнителни приходи и разширяване на лоялната база клиенти заради по-близките им отношения с автомобилните производители през целия жизнен цикъл на превозното средство.
По отношение на самия механизъм на свързаност очакванията са стандартът Wi-Fi 6 да се превърне в основен фундамент на бъдещата автомобилна индустрия. Според анализите до 2026 г. 80% от пазара на свързани автомобили ще е преминал към тази или по-напреднала технология.

Вградени услуги
Безжичната свързаност играе и все по-голяма роля за изживяванията, които предлага едно превозно средство на своите пасажери. С времето автомобилите се превърнаха в една огромна IoT платформа, а към днешна дата очакванията към новите модели включват наличието на потребителски интерфейси, сходни с тези на смартфони и таблети, интелигентни телевизори, интелигентни високоговорители и други подобни устройства.
В резултат на това много тенденции включват внедряване на технологии за потребителски устройства в превозните средства. Безжичните слушалки с блутут за разговор в движение например вече еволюират в системи, които поддържат смартфон платформи като Baidu CarLife, Android Auto и Apple CarPlay, в допълнение към възможности за аудио- и видеострийминг.

"Едновременно с основните нововъзникващи тенденции като гласови команди и гласови асистенти превозните средства все повече се превръщат във всеобхватни центрове за забавление и свързаност, поддържайки дигитални шофьорски места с множество дисплеи, информационно-развлекателни системи на задните седалки, достъп до игри и безжичен видеострийминг, подобрено аудиоизживяване, външни безжични камери и Wi-Fi горещи точки за все повече лични устройства", изброяват от ABI Research, а в заключение обобщават: "През следващите години ще има огромен ръст в използването на високопроизводителни, здрави, надеждни и сигурни технологии за безжична връзка, както вътре в превозните средства, така и извън него, и дори между различните му компоненти."
2020 г. не беше най-добрата за свързаните автомобили заради неочаквано голямото негативно влияние на ситуацията около COVID-19. Според изследване на Fortune Business Insights през първите 12 месеца на пандемията глобалният пазар е претърпял срив от 12,1% в сравнение с 2019 г., достигайки 55,56 млрд. долара. През 2021 г. обаче се очаква той да започне да се връща към ръстовите години, като генерира 59,70 млрд. долара, а бъдещето му сякаш изглежда безоблачно - резултатите от изследването Connected Car Market, 2021-2028 сочат, че пазарът на свързани автомобили ще нарасне до 191,83 млрд. долара в рамките на изследвания период с годишен темп на растеж 18,1%.
На какво се дължи бързото завръщане на възходящата крива? Какви са предимствата, които се очаква да превърнат свързаните автомобили във флагман на автомобилната индустрия? Кои тенденции ще катализират тази трансформация на превозните средства на бъдещето? Според доклада на водещата изследователска агенция ABI Research The Future of Automotive Connectivity отговорите на тези въпроси трябва да се търсят в две основни посоки - облачната свързаност и вградените развлекателни услуги, които предлагат свързаните модели.