Над 100% ръст на електромобилите в света при само 4,7% за целия бранш

Pixabay.com
Mikes-Photography

Над 100% ръст на електромобилите в света при само 4,7% за целия бранш

Делът на продадените през 2021 г. електромобили е скочил двойно и те вече са 8,4 на сто от световния пазар

Владимир Владков
282 прочитания

Pixabay.com

© Mikes-Photography


Продажбите на електрически превозни средства в света през 2021 г. са достигнали 6,75 милиона, или със 108% повече от тези през 2020 г. В това количество са включени пътнически и лекотоварни автомобили, както и леки превозни средства с търговско предназначение (предимно бусове, сметосъбиращи машини и други). По този начин глобалният дял на електромобилите (само с акумулатор и PHEV хибриди) от световните продажби на коли е надхвърлил 8,3%, докато през 2020 г. е бил наполовина - 4,2%, показват данните на EV-volumes.com. 71 на сто електрическите превозни средства са само с електрическо задвижване, а останалите 29% са хибриди. Същевременно целият автомобилен пазар в света е нараснал само с 4,7 на сто спрямо кризисната 2020 г., коментира Роланд Ирле от EV-volumes.com.

Забележителният годишен скок от над 108% трябва да се разглежда в светлината на доста ниската база през 2020 г. Заради редица нови регулации и кризата с Covid-19 глобалните продажби на електрически коли през 2019 и 2020 г. се оказаха под дългосрочната крива на растеж, така че 2021 бе първата година за връщане към възходящата тенденция, обяснява Ирле. И въпреки че нарастването изглежда впечатляващо, общото количество продадени електромобили все още е доста скромно.

Tesla има най-голям принос към продажбите, като е успяла да достави 936 000 коли, или с 436 хиляди повече от 2020 г. Нейният по-евтин Model-3 бе най-търсената електрическа кола с над 501 хиляди, като по този начин става вторият най-добре продаван модел от среден клас след Toyota Camry. Volkswagen Group заема второто място, а BYD се изкачи с 4 позиции до третото място. BYD е доставила почти 600 000 коли (без автобусите, с които китайците имат още по-добри продажби), или с над 400 000 повече от продадените през 2020 г.

За тази 2022 г. анализаторите очакват, че продажбите на електромобили ще се върнат към по-умерени нива на растеж, а общото количество на доставените ЕПС ще е около 9,5 милиона. Но ако бъдат разрешени проблемите с логистиката и веригата за доставки, могат да бъдат продадени и повече електромобили, твърди Ирле.

Най-висок годишен растеж от 2012 г. насам

Продажбите в Китай на автомобили, задвижвани с нов тип енергия (NEV) са се увеличили с най-голям темп след застоя през 2019 и 2020. Продадените коли са с над 2 милиона повече, като този брой е по-голям от общия брой допълнителни електромобили, продадени през годината във всички останали региони. Ръстът в Европа остава по-нисък в сравнение с бума през второто полугодие на 2020 г. Потребителите в Северна Америка са се възползвали от атрактивните нови предложения на всички ОЕМ производители, както и от наличието на достатъчни количества от по-евтините електромобили на Tesla Model 3 и Y.

От останалите страни продажбите на електромобили в Южна Корея са скочили с 64 200 броя до 114 500. Израел, Австралия, Индия и Япония продължават да увеличават своите паркове от електромобили с по 10 000 годишно. На по-малките пазари на електрически превозни средства, вкл. Бразилия, Нова Зеландия, Саудитска Арабия и Сингапур, растежът надхвърли 200%. Това се дължи на подобрените предложения на ОЕМ производители за страните извън Европа и Северна Америка.

В България пазарът на електромобили също расте стабилно, макар че базата от регистрирани коли е много малка. През 2021 г. у нас са продадени със 74% повече електромобили (BEV) и техният брой е 3369, а увеличението на моделите с хибридно задвижване е 67%. По данни на КАТ към януари 2022 г. по българските пътища се движат 5370 електрически превозни средства, от които 3369 са леки автомобили, а броят на хибридите е 17 747, като почти всички са в категорията на леките автомобили (17 029). Същевременно общият брой на регистрираните в КАТ леки автомобили е над 2,83 милиона, което означава, че делът на електромобилите е около 0,1% от целия автопарк, за общия дял на моделите с електрическо и хибридно задвижване е около 0,7%.

При възстановяване на общите продажби на леки превозни средства с 4,6 на сто спрямо кризата от 2020 г. ръстът на електромобилите от 108% означава удвояване на пазарния им дял. Разликите между регионите обаче са много големи - в Европа делът на ЕПС се е увеличил от 10% на 17%, с пик 26% през декември, при постоянно слаб общ пазар.

В Северна Америка EV моделите са с 4,4% дял (при 2,3% през 2020 г.), а в Китай техният дял се увеличи от 5,5% на 13,3%. За останалите 70 пазара, които следят от EV-volumes.com, комбинираният дял на електрическите превозни средства (без автобуси и скутери) е 1,5%.

Моделите само с електрическо задвижване (BEV) са увеличили своя дял с 1 процентен пункт в микса от ЕПС, като голяма част от продажбите са осъществени през втората половина на 2021 г. Обемът им нарасна до 4,80 милиона броя, докато от plug-in хибридите (PHEV) са продадени 1,94 милиона броя, а от моделите с водородно гориво (FCEV) - само 15 400 броя.

Продажбите на електрически превозни средства в света през 2021 г. са достигнали 6,75 милиона, или със 108% повече от тези през 2020 г. В това количество са включени пътнически и лекотоварни автомобили, както и леки превозни средства с търговско предназначение (предимно бусове, сметосъбиращи машини и други). По този начин глобалният дял на електромобилите (само с акумулатор и PHEV хибриди) от световните продажби на коли е надхвърлил 8,3%, докато през 2020 г. е бил наполовина - 4,2%, показват данните на EV-volumes.com. 71 на сто електрическите превозни средства са само с електрическо задвижване, а останалите 29% са хибриди. Същевременно целият автомобилен пазар в света е нараснал само с 4,7 на сто спрямо кризисната 2020 г., коментира Роланд Ирле от EV-volumes.com.

Забележителният годишен скок от над 108% трябва да се разглежда в светлината на доста ниската база през 2020 г. Заради редица нови регулации и кризата с Covid-19 глобалните продажби на електрически коли през 2019 и 2020 г. се оказаха под дългосрочната крива на растеж, така че 2021 бе първата година за връщане към възходящата тенденция, обяснява Ирле. И въпреки че нарастването изглежда впечатляващо, общото количество продадени електромобили все още е доста скромно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК