ЕС все по-близо до забрана на новите автомобили с ДВГ от 2035

ЕС все по-близо до забрана на новите автомобили с ДВГ от 2035

Въпреки съпротивата на България и още няколко страни министрите на околната среда на 27-те държави членки се споразумяха за новото законодателство

Иван Гайдаров
626 прочитания

След месеци на обсъждане от страна на политически органи и автомобилната индустрия министрите на околната среда на 27-те държави - членки на Европейския съюз (ЕС), се споразумяха за въвеждането на законодателство, което ще прекрати продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. Споразумението е част от по-широк набор от мерки за борба с изменението на климата. До него се стигна след над 16-часови преговори, в ранните часове в сряда. За да влезе в сила подобно законодателство, то трябва да бъде гласувано и в Европейския парламент (ЕП), който вече излезе с решение в негова подкрепа.

Съпротива

Въпреки че като цяло идеята се възприема като добра от всички държави - членки на ЕС, разминавания не липсват. Цели пет страни - Италия, Португалия, Словакия, България и Румъния, искат ефективната забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили да бъде отложена с пет години. Петте държави предлагат 90% намаляване на CO2 от автомобилите до 2035 г. и достигане на целта от 100% до 2040 г.

Колко екологични са хибридите?

Ново проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) твърди, че разходът на гориво и CO2 емисиите на хибридните превозни средства в Европа са много по-високи от тези, за които твърдят производителите.

ICCT съобщава, че реалният разход на гориво на един подобен модел е от три до пет пъти по-висок от този, изчислен с помощта на задължителната за всеки производител Световна хармонизирана процедура за тестване на леки превозни средства, известна като WLTP.




Статистиката за plug-in хибридите, които обикновено предлагат напълно електрически обхват на шофиране между 50 и 80 километра преди бензиновият двигател да влезе в употреба, твърди, че средният им разход е 1,6-1,7 литра на 100 километра. Според изследването на ICCT обаче реалното число е по-скоро 4,0-4,4 л на 100 км.

Освен това, обясняват от организацията, емисиите на отработени газове са средно между 90 и 105 g на километър - много по-високи от 37-39, постигнати при използване на стандарта WLTP.

Проучването, разработено в сътрудничество с немската изследователска организация The Fraunhofer Society, анализира данни от 9000 превозни средства в Европейския съюз, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство.

Преди това Чехия и Франция също изразиха известен скептицизъм по отношение на новото законодателство. Германия, най-големият автомобилен пазар в ЕС, на свой ред подкрепи този курс под условие продажбите на нови автомобили, работещи с "неутрални CO2" горива, да продължат и след 2035 г.

Изключения

Тази съпротива придобива физическо изражение, когато италианското правителство предлага някои от "екзотичните" марки - а именно Ferrari и Lamborghini - да не попадат в обхвата на забраната. Тогава главният изпълнителен директор на Porsche Оливър Блуме се противопоставя на идеята за каквито и да било изключения, въпреки че компанията вече е инвестирала в производител на синтетично гориво по-рано същата година.

В крайна сметка "Изменение 121", или както е по-известно - "поправката на Ферари", което ще облекчи изискванията за производители с обем под 10 000 превозни средства годишно, е прието. Според него т.нар. нишови автомобилни производители няма да се придържат към същите временни цели за намаляване на емисиите като по-големите играчи.

След като поправката е приета, и Германия, и Италия отправят петиции до европейските институции да разгледат бъдещи разпоредби, които позволяват употребата на алтернативни източници на енергия с неутрални въглеродни емисии. Според последните новини ЕС се е съгласил да обмисли използването на алтернативи като синтетични горива и водород.

След месеци на обсъждане от страна на политически органи и автомобилната индустрия министрите на околната среда на 27-те държави - членки на Европейския съюз (ЕС), се споразумяха за въвеждането на законодателство, което ще прекрати продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. Споразумението е част от по-широк набор от мерки за борба с изменението на климата. До него се стигна след над 16-часови преговори, в ранните часове в сряда. За да влезе в сила подобно законодателство, то трябва да бъде гласувано и в Европейския парламент (ЕП), който вече излезе с решение в негова подкрепа.

Съпротива

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК