Европейската комисия планира да приеме това лято технически правила за автономните и свързаните превозни средства, с акцент върху автономните автомобили без водач по магистралите (ниво 3) и изцяло безпилотните превозни средства като градски совалки или роботиксита (ниво 4). Новите правила ще се базират на обновения Общ регламент за безопасност на превозните средства и ще приведат в съответствие законодателството на ЕС с инициативи на ООН в областта.
Техническите правила ще установят методи за оценка на безопасността и готовността на напълно автоматизираните превозни средства, преди да бъдат пуснати на пазара в ЕС. Те ще обхващат процедури за тестване, изисквания за киберсигурност, правила за запис на данни, както и мониторинг на безопасността и изисквания за докладване на инциденти от производителите на изцяло безпилотни превозни средства.
Новият общ регламент за безопасност на превозните средства влезе в сила от 6 юли. Той въвежда редица задължителни системи, подпомагащи водача, с цел подобряване на пътната безопасност. В допълнение, установява правната рамка за одобрение на автономни и напълно безпилотни превозни средства в ЕС.
Мерките обхващат:
- За всички пътни превозни средства (автомобили, микробуси, камиони и автобуси): интелигентно подпомагане на скоростта, разпознаване на заден ход с камера или сензори, предупреждение за внимание в случай на разсейване на водача или сънливост, устройства за записване на данни от събития и сигнал за аварийно спиране;
- За леки автомобили и ванове: допълнителни функции като системи за поддържане на движение в лентата и автоматизирано спиране;
- За автобуси и камиони: технологии за по-добро разпознаване на възможни слепи зони, предупреждения с цел предотвратяване на сблъсък с пешеходци или велосипедисти и системи за следене на налягането в гумите.
Правилата ще влязат в сила за всички нови модели превозни средства - отсега, и за всички нови произведени машини - от 7 юли 2024 г. От Комисията очакват с тези мерки за безопасност да бъдат спасени над 25 000 живота и да бъдат избегнати най-малко 140 000 сериозни наранявания до 2038 г. в ЕС.
Европейската комисия планира да приеме това лято технически правила за автономните и свързаните превозни средства, с акцент върху автономните автомобили без водач по магистралите (ниво 3) и изцяло безпилотните превозни средства като градски совалки или роботиксита (ниво 4). Новите правила ще се базират на обновения Общ регламент за безопасност на превозните средства и ще приведат в съответствие законодателството на ЕС с инициативи на ООН в областта.
Техническите правила ще установят методи за оценка на безопасността и готовността на напълно автоматизираните превозни средства, преди да бъдат пуснати на пазара в ЕС. Те ще обхващат процедури за тестване, изисквания за киберсигурност, правила за запис на данни, както и мониторинг на безопасността и изисквания за докладване на инциденти от производителите на изцяло безпилотни превозни средства.