Качеството на новите превозни средства се е понижило с рекордните 11% тази година заради недостига на части, проблемите при доставките и глобалните прекъсвания на търговията. Само девет от 33 марки са подобрили качеството на своите превозни средства на годишна база, показват данните от новото проучване на J.D. Power: 2022 Initial Quality Study.
Тенденцията засяга както изцяло новите модели, така и вече познатите, като четири пъти повече нови модели се представят по-лошо спрямо средните стойности за своя сегмент. Buick, Dodge и Chevrolet оглавяват класацията, докато Volvo, Chrysler и Polestar са на нейното дъно.
"Имайки предвид многото предизвикателства пред автомобилните производители и техните дилъри през миналата година, е донякъде изненадващо, че първоначалното качество не се е понижило дори по-драматично", коментира Дейвид Амодео, директор по глобалното автомобилно производство на J.D. Power. "Като цяло първоначалното качество се е подобрявало през историята на това изследване, така че спадът тази година е разочароващ, макар и разбираем. Автомобилните производители продължават да пускат превозни средства, които са все повече и повече сложни от технологична гледна точка в една ера, в която има много недостиг на критични компоненти."
От J.D. Power посочват, че не са очаквали толкова сериозно влошаване на качеството, а най-големият спад досега е достигал само 3% на годишна база. По думите на Амодео проблемите по веригата на доставки, особено недостигът на микрочипове, са накарали много компании да търсят алтернативни решения, като в някои случаи новите автомобили са доставяни без дадени опции.
Класацията е базирана на проучване сред потребителите, купили нови автомобили или избрали лизинг услуги за коли от текущия модел на годината. Оценките обхващат дългосрочната надеждност, привлекателността на характеристиките на превозното средство, както и потребителското изживяване от продажбата.
Основни изводи
Масовите за пазара автомобили се отличават с по-малко проблеми спрямо премиум моделите, показва още проучването. Купувачите на по-луксозните модели обикновено търсят повече технологични решения в своите коли, а добавената сложност увеличава вероятността от грешки и проблеми. Амодео изтъква, че тази тенденция се наблюдава още от 2016 г., а марки като Genesis и Lexus са успели донякъде да избегнат този проблем.
Друг интересен извод от изследването е, че т.нар. инфотейнмънт системи остават една от най-предизвикателните области за производителите. Шест от основните 10 проблемни сфери в изследването са свързани именно с този тип решения, включително Android Auto/Apple CarPlay свързаност; вградено гласово разпознаване; трудности с тъчскрийна/дисплея; вградени Bluetooth системи; недостатъчно контакти/USB портове.
Също така данните разкриват, че електрическите и хибридните автомобили се оказват по-проблематични спрямо тези с двигатели с вътрешно горене. От J.D. Power очакват това да се промени сравнително бързо с увеличаването на производството и търсенето от страна на потребителите на е-коли.
На последно място, макар не и по важност, изследването установява, че проблемите с асистентите за шофиране се увеличават, а най-много грешки има при задържането и предупрежденията за излизане от правилната лента.
Лидерите в класацията
Таз година General Motors успява да подобри качеството на своите предложения, а моделите на компанията, които заемат най-високи позиции в съответните сегменти, са Buick Encore GX, Cadillac Escalade, Cadillac XT6, Chevrolet Corvette, Chevrolet Equinox, Chevrolet Malibu, Chevrolet Silverado, Chevrolet Silverado HD и Chevrolet Tahoe.
Моделите на BMW AG с най-добро класиране са: BMW 2 Series, BMW 7 Series, BMW X1 и BMW X3. Hyundai Motor Group пък се отличава с автомобилите от моделите Genesis G80, Hyundai Accent и Kia Forte. Lexus IS и Toyota 4Runner са най-добре представящите се коли на Toyota.
Автомобилите на Tesla като цяло са по-малко проблемни в сравнение с електрическите коли на другите производители, става ясно от данните. Качеството на Tesla превозните средства се е подобрило леко, а тази година компанията за първи път е включена в класацията официално.
Качеството на новите превозни средства се е понижило с рекордните 11% тази година заради недостига на части, проблемите при доставките и глобалните прекъсвания на търговията. Само девет от 33 марки са подобрили качеството на своите превозни средства на годишна база, показват данните от новото проучване на J.D. Power: 2022 Initial Quality Study.
Тенденцията засяга както изцяло новите модели, така и вече познатите, като четири пъти повече нови модели се представят по-лошо спрямо средните стойности за своя сегмент. Buick, Dodge и Chevrolet оглавяват класацията, докато Volvo, Chrysler и Polestar са на нейното дъно.