До 2026 Формула 1 ще успее да премине към изцяло устойчиви горива

Pixabay.com
urv

До 2026 Формула 1 ще успее да премине към изцяло устойчиви горива

Организацията тества десетки различни горивни смеси, за да постигне нулев въглероден отпечатък

Мария Динкова
888 прочитания

Pixabay.com

© urv


Формула 1 се опитва да постигне нулев въглероден отпечатък до 2030 г., а важна стъпка в тази посока е преминаването към изцяло устойчиви горива при спортните коли. От организацията изтъкват, че все още се движат по график, като до 2026 г. се очаква да разчитат само на екологични смеси, които ще бъдат уникални и изцяло лабораторно създадени.

Новото поколение коли на Ф1 вече използват гориво Е10 - Е идва от етанол, а 10 е процентното му съдържание, Всъщност то представлява смес от 90% гориво и 10% възобновяем етанол. От организацията отбелязват, че има различни типове етанол, които се отличават с различно качество, но в тяхната разработка се прилага изцяло зелен и устойчив етанол.

"Работим по е-гориво, където въглеродният цикъл е изцяло неутрален, така че използваният въглерод за производството на това гориво е същото количество като този, който се отделя от двигателя с вътрешно горене", коментира Рос Браун, управляващ директор " Моторни " спортове" в Ф1. "Това означава, че двигателите не добавят нищо към въглеродния диоксид в атмосферата."

Според Браун, ако този тип гориво стане по-широко достъпен, това може да помогне за намаляването на замърсяването по света, особено в областите, където преминаването към електрически коли няма да бъде възможно в дългосрочен план. Предимството при иновацията е, че няма да налага промени по двигателя.

От своя страна главният технически директор на Ф1 Пат Саймъндс, който ръководи проекта за 100% устойчиво гориво, потвърждава, че моторният спорт все още е в добра позиция да постигне целите си за 2026 г., макар те да са доста амбициозни. На практика от 10% възобновяемо гориво през 2022 г. трябва да се премине към 100% такова за около три години, което изисква бързо увеличение на производството на продукта.

"Ние работим с Aramco и тестваме сега 39 заместителни горивни смеси. Това ни помогна да разберем ефекта на различните типове смеси, които могат да се използват в устойчивото гориво", обяснява Саймъндс. Той допълва, че Aramco ще произвежда гориво от два завода - един в Саудитска Арабия и един в Испания.

Биогоривата

Стремежът към устойчиво развитие през последните години доведе до все по-голямото търсене и използване на алтернативни и екологични горива. Като цяло биогоривата могат да бъдат разделени в три поколения. Първото се произвежда предимно от хранителни запаси като култури, отглеждани специално за тази цел. Този подход обаче не е особено устойчив и повдига редица етични въпроси. При второто поколение биогорива се използват предимно хранителни отпадъци като обвивките на царевицата или биомаса.

Третото поколение са вече така наречените е-горива, или синтетични горива, които могат да се използват ефективно във всякакъв двигател, без да се налага той да бъде променян. Те могат да бъдат е-метан, е-керосин и е-метанол, като се произвеждат от възобновяеми източници или от зелено електричество.

Формула 1 не е единствената организация, която работи по създаването на подобен тип алтернатива. Германският автомобилен производител Porsche например също инвестира значително в технологията и планира да пусне е-гориво тази година.

Въпреки своите предимства този тип горива имат и своите недостатъци. От една страна те наистина имат потенциала да удължат живота на двигателите с вътрешно горене в ерата на нулев въглероден отпечатък, но остават сравнително неефективни в сравнение с батерийната технология и са значително по-скъпи. Автомобилите с е-гориво използват пет пъти повече енергия спрямо тези с батерии и ще излизат около осем пъти по-скъпо за пробег на километър в бъдеще, показва изследване на Германската енергийна агенция, цитирано от Deutsche Welle.

До края на десетилетието обаче се очаква да има вече два милиарда автомобила по пътищата, като едва 8% от тях ще бъдат изцяло електрически. Именно и затова разработката на екологични горива може да даде сериозен тласък за намаляване на емисиите и съответно на атмосферното замърсяване в краткосрочен план.

Формула 1 се опитва да постигне нулев въглероден отпечатък до 2030 г., а важна стъпка в тази посока е преминаването към изцяло устойчиви горива при спортните коли. От организацията изтъкват, че все още се движат по график, като до 2026 г. се очаква да разчитат само на екологични смеси, които ще бъдат уникални и изцяло лабораторно създадени.

Новото поколение коли на Ф1 вече използват гориво Е10 - Е идва от етанол, а 10 е процентното му съдържание, Всъщност то представлява смес от 90% гориво и 10% възобновяем етанол. От организацията отбелязват, че има различни типове етанол, които се отличават с различно качество, но в тяхната разработка се прилага изцяло зелен и устойчив етанол.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК