Без нов бизнес модел фирмите за микромобилност рискуват загуби

Пазарът на микромобилност

Без нов бизнес модел фирмите за микромобилност рискуват загуби

Пазарни възможности за 9 млрд. долара очакват сектора до 2030

Мария Динкова
553 прочитания

Пазарът на микромобилност


До този момент операторите на споделена микромобилност искаха бързо да разширят дейността си, като отделяха малко внимание на развитието на устойчив бизнес модел. Сега обаче с намаляващото финансиране, което им позволяваше да постигат печалби, те все повече ще трябва да се отдалечат от стратегиите, базирани на растеж.

Потенциал за развитие все пак има, но за да бъде реализиран, компаниите за микромобилност трябва да действат бързо и решително. Ако променят своите бизнес модели, оперативни и стратегически цели, те ще имат пазарни възможности за 9 млрд. долара до 2030, показват данни на ABI Research от доклада Improving Efficiency and Profitability of Shared Micro-Mobility Operators.

Според анализаторите на компанията след години на бърз, но неорганизиран растеж, повечето играчи имат високи нива на превозните средства в престой и ниска рентабилност на различни пазари заради несъответствие между търсенето и предлагането на услугите.

"За да процъфтяват на пазара на споделена микромобилност, операторите трябва оптимално да преместят или разширят операциите си на база на знания и анализи, базирани на данни, вместо на интуиция. Също така е задължително да приемат мерки за намаляване на разходите, които нараснаха значително с подобряването на издръжливостта на превозните средства, сигурността, електрификацията и скорошните ограничения и изисквания на градските власти", коментира Майти Безера, анализатор "Смарт мобилност и автомобилна индустрия" в ABI Research.

Фокус върху разходите и анализите

Зареждането обикновено отговаря за 50% от оперативните разходи за превозно средство, като това са най-високите в сектора на споделената микромобилност. Те обаче могат значително да бъдат понижени, като се аутсорснат операциите на място или се използват сменяеми батерии. Последните могат да намалят разходите за зареждане с между 30% и 60%, тъй като ще се спести от транспорта на превозните средства до складовете. Освен това времето за зареждане може да бъда съкратено от 4 часа на 15 минути.

На следващо място компаниите в сектора могат да започнат да използват облачни платформи за управление на превозните средства, когато е достъпна вградена свързаност. По този начин те могат да автоматизират зареждането и задачите за обслужване, а също така да намалят времето за престой на транспортните средства до 80%.

В допълнение решенията за анализ на данни и платформите за управление използват машинно обучение и предиктивни анализи, за да максимализират оперативната ефективност, оптимално да разширят и преместят съществуващите операции и в крайна сметка да увеличат възвращаемостта на инвестициите. Отделно подобни системи предлагат и измерване на количествени показатели, което е предимство на силно конкурентния базар.

Не на последно място е важно играчите в сектора да преоценят своя бизнес модел, тъй като приходите не са достатъчни към момента, за да покриват разходите. Полезни инструменти, които могат да променят това са: задвижвани от реклами приходи, геймификация, динамично формиране на цените и диверсификация в доставките и производството.

"На операторите на споделена микромобилност им предстои труден път, включително необходимост да намалят/реструктурират, консолидират и забавят темповете на растеж. Въпреки това тези, които бързо разберат важността на анализите на данни и приложат ефективни и базирани на рентабилност цели ще могат да се ориентират на пазара успешно", заключва Безера.

До този момент операторите на споделена микромобилност искаха бързо да разширят дейността си, като отделяха малко внимание на развитието на устойчив бизнес модел. Сега обаче с намаляващото финансиране, което им позволяваше да постигат печалби, те все повече ще трябва да се отдалечат от стратегиите, базирани на растеж.

Потенциал за развитие все пак има, но за да бъде реализиран, компаниите за микромобилност трябва да действат бързо и решително. Ако променят своите бизнес модели, оперативни и стратегически цели, те ще имат пазарни възможности за 9 млрд. долара до 2030, показват данни на ABI Research от доклада Improving Efficiency and Profitability of Shared Micro-Mobility Operators.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК