Германия пусна първите изцяло водородно задвижвани пътнически влакове Coradia iLint, които ще обслужват линията Долна Саксония. Това е важна крачка към постигането на напълно екологичен железопътен превоз в Европа, като скоро този тип превозни средства ще бъдат въведени и в други страни на континента.
Единствените емисии, които водородните влакове отделят в атмосферата, са пара и кондензирана вода, като в същото време те се отличават и с ниски нива на шум. Те ще могат да се движат с максимална скорост 140 км/ч, макар че обичайната скорост по линията е между 80 и 120 км/ч.
Иновативните превозни средства са създадени от Alstom, като по данни на компанията те могат да се движат цял ден или до 1000 км, като за целта ще им е необходим само един контейнер водород. За сравнение - само 1 кг водородно гориво се равнява на около 4,5 кг дизел.
Общо пет влака са пуснати в експлоатация тази седмица и предстои още девет да бъдат добавени през следващите месеци на мястото на 15 дизелови такива. По думите на министър-председателя на Долна Саксония Щефан Вайл с този проект се поставя важен крайъгълен камък по пътя към постигането на климатична неутралност в транспортния сектор. Самият проект е на обща стойност около 93 млн. евро. Очаква се влаковете да спестят 1,6 млн. литра дизелово гориво и да намалят емисиите от въглероден диоксид с 4400 тона на година.
Alstom започва да тества влаковете през 2018 г., като Coradia iLint също така е тестван в Австрия, Полша, Швеция и Нидерландия. Компанията вече е сключила договори за 27 влака за Франкфурт, други шест ще бъдат въведени в Италия за региона на Ломбардия, а 12 ще бъдат предоставени на Франция, като ще бъдат споделени между четири региона.
Въпреки усилията за електрификация в някои страни голяма част от железопътната мрежа едва ли ще разчита на подобен тип влакове в дългосрочен план. Например само в Германия има над 4 хил. дизелови влака. В този смисъл, макар че ще отнеме време железопътната мрежа да премине изцяло към зелена енергия, въвеждането на въглеродно задвижвани влакове определено е положителна стъпка напред.
Защо водород?
Използването на водород, и особено зеления водород, като гориво предлага широк набор от предимства, включително за постигане нулеви въглеродни емисии. Той може да се разглежда като източник на чиста енергия и същевременно предлага по-мощно и ефективно производство на енергия в сравнение с изкопаемите горива.Въглеродът също така може да бъде пренасян в самите влакове и следователно да се използва за линии, които няма да оправдаят разходите за електрификация. Например, когато става дума за по-рядко използвани линии в в по-малките и отдалечени райони.
Отделно железопътните компании разглеждат възможностите за използване и на батерии, но те в момента не мога да съхраняват достатъчно електричество, за да захранят влак,. В този смисъл те могат да бъдат единствено прилагани като резервно захранване.
Германия пусна първите изцяло водородно задвижвани пътнически влакове Coradia iLint, които ще обслужват линията Долна Саксония. Това е важна крачка към постигането на напълно екологичен железопътен превоз в Европа, като скоро този тип превозни средства ще бъдат въведени и в други страни на континента.
Единствените емисии, които водородните влакове отделят в атмосферата, са пара и кондензирана вода, като в същото време те се отличават и с ниски нива на шум. Те ще могат да се движат с максимална скорост 140 км/ч, макар че обичайната скорост по линията е между 80 и 120 км/ч.