Темпът на навлизане на електромобилите в САЩ, най-развития автомобилен пазар в света, се ускорява, показва ново проучване на Recurrent Auto. На практика то противоречи на изявленията на Джак Холис, изпълнителен вицепрезидент по продажбите в Toyota Motor за Северна Америка, пред сп. Forbes.
Според Холис търсенето от страна на масовите потребители в САЩ не е достатъчно, за да се развие внедряването на електрически превозни средства толкова бързо, колкото всеки би искал. Той добавя през изданието, че електромобилите с батерии са твърде скъпи, а инфраструктурата не е готова за презареждане на батериите далеч от дома.
Същевременно проучването на Recurrent за пазарните перспективи пред електромобилите в САЩ, което прави всяка година Boston Consulting Group от 2018 г. насам, сочи, че прогнозите за щатския пазар на електромобили винаги са били надхвърляни. Това важи за "критичната" година 2030, като докладът от 2018 г. твърди, че дотогава степента на проникване ще е само 21%. През 2020 г. прогнозата се вдига на 26%, а изследването от 2021 г. вече смята, че до 2030 г. над 42% от продадените в САЩ автомобили ще са само с електрически двигател. Докладът на Boston Consulting Group за 2022 г. вече твърди, че над 53% от новопродадените коли на американския пазар ще са електрически.
"Бъдещето на автомобилната индустрия е електрическо. Факторите, посочени в доклада, значително ще ускорят пазарното господство на моделите с батерии (BEV) - това ще се случи по-бързо, отколкото очаквахме в предишната ни прогноза, посочват от BCG. Сега очакваме моделите BEV да представляват 20% от глобалните продажби на леки превозни средства през 2025 г. и 59% през 2035 г. За сравнение, в миналогодишния доклад прогнозирахме пазарен дял на BEV моделите от 11% през 2025 г. и 45% през 2035 г."

Проникването на ЕПС в САЩ просто се случва по-бързо, отколкото в миналото. До 2030 г. има още 8 години и дотогава ще излязат още много прогнози, но в крайна сметка именно през 2030 г. ще знаем точно колко електромобили и колко модели с ДВГ ще бъдат продадени. Очевидна е обаче посоката, в която се развиват тези прогнози.
Фактори за по-бързото проникване
На първо място, най-важният фактор са цените на батериите. Те все още представляват огромен компонент от общата цена на електромобилите. Второ, зависи какъв избор от различни превозни средства ще имат купувачите и колко автомобилни производители ще пуснат различни модели. Третият фактор са промени в политиката на щатското правителство, коментират от Recurrent Auto. Това обяснява и промените в моделите за прогнозиране за периода 2018-2022 г.През последните 3 десетилетия до 2018 г. цените на литиево-йонните батерии са се сринали с 97%. От 2018 г. насам намалението на разходите за батерии стана плавно, а през последната година те дори се увеличиха заради трудностите във веригата за доставки и глобалните проблеми.
Изборът на различни модели електромобили обаче силно влияе върху потребителското търсене. Тази функция е част от маркетинговите проучвания на автомобилните производители за това какво искат да купят потребителите. Именно тази промяна е важна, а не политиката, независимо дали става дума за забрана на коли с ДВГ или за данъчни стимули и облекчения. Според Recurrent през 2023 г. Model Y на Tesla ще се превърне в най-продавания автомобил в САЩ без никаква държавна помощ или стимул.
Същевременно политиките на щатското правителство също оказва влияние, включително Законът за намаляване на инфлацията, подписан преди месец, както и предложената от щата Калифорния забрана на автомобилите с ДВГ след 2034 г. Щатът Вашингтон също обмисля подобна мярка. Специалистите обаче смята, че пазарът и потребителите отдавна ще са се преориентирали към електромобилите, преди тези забрани да влязат в сила.
Темпът на навлизане на електромобилите в САЩ, най-развития автомобилен пазар в света, се ускорява, показва ново проучване на Recurrent Auto. На практика то противоречи на изявленията на Джак Холис, изпълнителен вицепрезидент по продажбите в Toyota Motor за Северна Америка, пред сп. Forbes.
Според Холис търсенето от страна на масовите потребители в САЩ не е достатъчно, за да се развие внедряването на електрически превозни средства толкова бързо, колкото всеки би искал. Той добавя през изданието, че електромобилите с батерии са твърде скъпи, а инфраструктурата не е готова за презареждане на батериите далеч от дома.