Дебати в ЕС относно споделянето на данни, генерирани от автомобилите

Pixabay.com
NoName_13

Дебати в ЕС относно споделянето на данни, генерирани от автомобилите

Независимите автомобилни сервизи призовават ЕС да застави производителите да споделят с тях генерираните от превозните средства данни

Мария Карашанова
450 прочитания

Pixabay.com

© NoName_13


Независимите автомобилни сервизи призовават ЕС да застави производителите да споделят с тях генерираните от превозните средства данни. Това ще позволи да се избегнат увеличаващите се разходи за собствениците и ще се улесни отстраняването на проблемите. От своя страна производителите на автомобили отбелязват, че данните от превозните средства представляват риск за сигурността, ако не бъдат управлявани правилно.

Темата се повдига на фона на плана на Европейската комисия да удължи с пет години регламента за групово освобождаване за моторните превозни средства - закон, създаден да насърчава конкуренцията при услугите и поправката на автомобили, пише EuroActive. Обновената версия на регламента се очаква да влезе в сила от 1 юни 2023 г.

Съвременните коли генерират огромно количество данни, което позволява бързо и точно откриване на проблемите. С подобна информация автомонтьорите могат лесно да поправят повечето проблеми, възникващи при различните производители и модели.

Същевременно производителите често изискват високи цени за предоставяне на данните. А наличната информация е достъпна приоритетно в официалната мрежа от сервизи и големите технологични компании, които работят с производителите за предлагането на базирани на данни услуги. Всъщност генерираните от автомобилите данни се приемат за изключително доходоносни, след като се очаква, че новите услуги, базирани на тях, ще осигурят милиарди допълнителни приходи за производителите.

Регламентът

Актуализация на регламента се очаква отчасти да се фокусира върху въпроса за генерираните от колите данни, добавяйки нови насоки около тяхното доставяне. Според комисията допълненията ще изяснят, че генерираните от колите данни могат да бъдат ключови за услугите в сферата на ремонтите и поддръжката. Това ще означава, че разширяването на настоящите правила, свързани с осигуряването на знание и инструменти за поправка на автомобили, ще обхване и данните, генерирани от автомобилните сензори.

Изключая това, комисията смята, че значителна промяна на пазара през последното десетилетие, която да предполага основно преразглеждане на настоящите правила, няма.

От Международната федерация на дистрибуторите на автомобилни резервни части (FIGIEFA) обаче не са съгласни, че тези промени са достатъчни. Те настояват за законодателство, насочено конкретно към данните, генерирани от превозните средства. От организацията подчертават, че след актуализацията на регламента данните в реално време ще продължат да отиват при производителите на коли и оторизираната им мрежа, а независимите компании ще останат настрана.

Освен това сред потребителите също има недоволство във връзка с настоящото законодателство. Например от Европейската организация на потребителите посочват, че има нужда от допълнения, тъй като забавянето в приемането на подобен закон ще позволи на производителите на автомобили и технологичните гиганти да се възползват от регулаторните пропуски и да засилят своето несправедливо предимство.

Отделно пък от Международната автомобилна асоциация искат комисията да премахне техническите бариери пред автомонтьорите, като наложи по-голяма стандартизация на данните. Към момента всеки производител може да осигури данните в различен формат, създавайки трудности за независимите сервизи, обслужващи различни модели.

Независимите автомобилни сервизи призовават ЕС да застави производителите да споделят с тях генерираните от превозните средства данни. Това ще позволи да се избегнат увеличаващите се разходи за собствениците и ще се улесни отстраняването на проблемите. От своя страна производителите на автомобили отбелязват, че данните от превозните средства представляват риск за сигурността, ако не бъдат управлявани правилно.

Темата се повдига на фона на плана на Европейската комисия да удължи с пет години регламента за групово освобождаване за моторните превозни средства - закон, създаден да насърчава конкуренцията при услугите и поправката на автомобили, пише EuroActive. Обновената версия на регламента се очаква да влезе в сила от 1 юни 2023 г.

Най-новото









Руски чиновници със забрана да използват iPhone

Руски чиновници със забрана да използват iPhone

  • 0
  • 159

Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК