Секторът на зарядната инфраструктура в България се развива с много бързи темпове и общият брой инсталирани зарядни точки на територията на страната премина границата от 1000 в началото на 2023 г. При около 6000 регистрирани електрически превозни средства у нас към същия период това прави съотношение 6 електромобила към една зарядна точка, което ни подрежда в челните места по обезпеченост в ЕС. В този ред на мисли наличната към момента зарядна инфраструктура спокойно може да отговори на нуждите на електрифицирания автопарк в България и дори изпреварва темповете на увеличението му. Пътуването с електромобил в градски и извънградски условия в страната не само е възможно, но е и лесно и безпроблемно.
Над 500 зарядни точки в България
Друг много положителен сигнал е, че вече сме свидетели на локални компании, които утвърждават регионалното си присъствие. Една от тях е Eldrive - най-големият оператор на зарядна инфраструктура за електромобили в региона. Компанията е създадена преди 7 години в София и към момента разполага с над 500 зарядни точки в страната, още около 150 в Румъния и над 100 в Литва. Основните й предимства са пълното национално покритие на основните пътни маршрути, диверсифицираното портфолио от зарядни станции с фокус върху бързото и супербързото зареждане, както и удобни локации като местоположение и достъп до съпътстващи услуги на тях. "Последното е от ключово значение, защото дори и на супербърза станция потребителят предпочита локация, където има избор от дейности и услуги, от които да се възползва по време на зареждането на автомобила си, обяснява изпълнителният директор на Eldrive Димо Колчев. Това превръща партньорството между Eldrive и локациите в много ползотворно за всички страни."
Локациите в мрежата Eldrive са равномерно разпределени по цялата пътна мрежа в страната, като потребителите могат да разчитат на станция на всеки между 60 и 100 км, като по основните магистрали те са на по-кратки интервали и покриват и двете посоки на движение. Мрежата обхваща всички основни търговски центрове, молове, търговски и ритейл паркове, бизнес хъбове в страната, партнира си и с водещите вериги бензиностанции. От компанията коментират, че винаги търсят и избират локации, на които съществува инфраструктура и се предлагат допълнителни услуги и стоки и които имат добавена стойност за пътуващите. По този начин се създава значително по-богата екосистема за потребителя от гледна точка на цялостното преживяване, комфорт и сигурност.
Повече бързозарядни станции
Следващата цел на Eldrive е насищане на пътната мрежа и градовете с достатъчно зарядни точки и изграждането на хъбове за супербързо зареждане. На тях могат едновременно да зареждат голям брой автомобили с висока скорост - между 120 kW и 180 kW. Към момента възможностите на среден клас електромобил за бързо зареждане не надвишават 120 kW електроенергия за час, а средният капацитет на батериите е около 50 kWh, което гарантира пробег с едно зареждане над 300 км. Това означава, че осреднено спирането за зареждане на извънградска локация при пътуване е между 10 и 30 минути, което е напълно приемливо за потребителите.
Eldrive вече разполага с три бързозарядни хъба в мрежата си в България - на паркинга на търговски център The Mall в София с 20 конектора, на паркинга на ритейл парк "Via Park Север" на влизане в Пловдив, в близост до автомагистрала "Тракия", с 10 конектора и до винарска изба "Дамяница" до автомагистрала "Струма" с 8 конектора. В момента още три локации са в различни етапи на развитие и изграждане.
Трудностите са административни
От Eldrive посочват, че основните трудности пред бързото развитие на зарядната инфраструктура в България към момента са в по-голямата си част административни. "Има законови и административни процедури, които могат да бъдат оптимизирани. Поради липсата на ясно дефинирани правила и нормативна регулация за изграждане на този тип инфраструктура разрешителните за поставяне могат да отнемат месеци, а в някои случаи и години", добавя Димо Колчев.

В дългосрочен план ясна стратегия на държавата за развитието на този сектор би била приветствана от всички участници. Тя би следвало да включва ясно разписани цели, стъпки и механики, с които електрическата мобилност и зарядната инфраструктура към нея могат да се развият на пазарен принцип. Стъпка в тази посока е подготвяният в момента проект на Закон за електромобилността, който е част от ангажиментите на България по Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.
Интерес от страна на собственици на локации, от друга страна, не липсва, посочват от компанията. Eldrive са създали и предлагат много ефективни възможности за собствениците на търговски и бизнес площи да се присъединят към мрежата им и да задоволят нуждите от зареждане на своите посетители и наематели, а и да привлекат нови. Техният бизнес модел е устойчив от самото му създаване, но основното му предимство е, че позволява на много други бизнеси и физически лица да намалят своя въглероден отпечатък и да се придвижват природосъобразно и удобно. Същевременно този модел създава добавена стойност и задоволява потребностите на всички участници в екосистемата.
Планове за регионално разширение
Плановете на Eldrive са за много амбициозно разрастване на всички пазари, на които оперира, както и навлизането в нови държави. За България целта е удвояване на съществуващите над 500 зарядни точки в рамките на една година. Същевременно се добавят нови функции и услуги, за да бъде улеснен още повече потребителят.
Например Eldrive представи наскоро за пръв път в България функцията Autocharge. Тя позволява след включване на зарядния кабел към колата станцията да разпознае автоматично електромобила и да започне зарядна сесия, без да е необходимо верифициране през мобилното приложение на мрежата или с карта. Тази функция е активна за CCS конекторите на бързозарядните станции на производителя ABB в мрежата Eldrive.

Друг фокус в стратегията за развитие е увеличаването на средната скорост на зареждане в мрежата им с добавяне на повече бързи и супербързи зарядни станции и подмяна на наличните станции на най-ключовите локации с по-мощни от вече инсталираните.
В Eldrive са убедени, че бъдещето принадлежи именно на електрическата мобилност и колкото по-бързо се създадат подходящите условия и инфраструктура тя да бъде масова и достъпна, толкова по-бързо ще се осъществи естественият преход към нея. Темповете, с които развиват зарядната инфраструктура в мрежата им, умишлено изпреварват увеличението на електрифицирания автопарк. По този начин се гарантира, че с поетапното увеличение на електромобилите по пътищата наличната зарядна инфраструктура в Eldrive ще може да задоволи нуждите им.
От компанията коментират, че целят да изградят гръбнака на критичната зарядна инфраструктура предварително, за да може впоследствие да надграждат и развиват предлаганата от тях услуга, а не да догонват търсенето, което ще окаже цялостно негативно влияние върху потребителите. От Eldrive се определят като дългосрочен проект с крайната цел да се превърне в една от водещите европейски мрежи на зарядна инфраструктура за електромобили. По този начин ще се обезпечат напълно нуждите на масовата електрическата мобилност и ще се осигурят свобода и безгрижност на придвижване между всички държави, в които Eldrive присъства, така както го е направила в България.
Секторът на зарядната инфраструктура в България се развива с много бързи темпове и общият брой инсталирани зарядни точки на територията на страната премина границата от 1000 в началото на 2023 г. При около 6000 регистрирани електрически превозни средства у нас към същия период това прави съотношение 6 електромобила към една зарядна точка, което ни подрежда в челните места по обезпеченост в ЕС. В този ред на мисли наличната към момента зарядна инфраструктура спокойно може да отговори на нуждите на електрифицирания автопарк в България и дори изпреварва темповете на увеличението му. Пътуването с електромобил в градски и извънградски условия в страната не само е възможно, но е и лесно и безпроблемно.
Над 500 зарядни точки в България