Общата стойност на притежание (ТСО) на електромобил, използващ само батерия за захранване, е малко по-ниска от тази на модел с ДВГ за фирмите в САЩ през 2023 г. Тази стойност включва амортизация, цена на енергията и поддръжката, както и данъчни облекчения и субсидии от властите. Това показва ново проучване на бизнес консултантите от McKinsey, които вземат предвид, че един лекотоварен автомобил или микробус се използва средно 6 години и изминава по 15 000 мили на година за превози само в града. В този случай TCO цената за електромобил е с около 5 цена на миля по-ниска от тази на същия модел с ДВГ. В първия случай тя е 48 цента на миля, докато за бензиновия модел тя ще е 53 цента на миля.
За камионите със среден тонаж (MDT) изравняване на цените ще има най-рано след година, през 2024 г., като средният годишен пробег за сравнително къси разстояния между градовете се изчислява на 40 000 мили годишни. За тежкотоварните модели, които изминават много по-големи разстояния (средно по 125 000 мили годишно), транспортните компании могат да "избият" по-големите първоначални инвестиции за електрическите модели за период от две години, през 2025 г., допълват анализаторите. И за двата вида тежкотоварни електромобили са включени данъчни облекчения, достигащи до $40 000.
Първоначалната сума, платена за нови камиони и бусове с електрически мотори, е по-висока от превозните средства с ДВГ, но това се компенсира още от началото от стимулите от държавата. Законодателство като Закона за намаляване на инфлацията на правителството на САЩ (което е в сила от 1 март 2023 г.) предоставя данъчни стимули и субсидии, достигащи до 30% от цената на автомобила.
Американската компания Ford например произвежда все повече модели с електрозадвижване. Микробусът 2023 Ford E-Transit е най-добре продаваният в САЩ електрически микробус през 2022 г. Той съчетава усъвършенствана технология за електрически превозни средства с дигиталната екосистема на Ford Pro от софтуер и услуги, с които да помогне на бизнеса да намали разходите за притежание, да работи по-ефективно и да опрости прехода към електрически превозни средства.

"Микробусът E-Transit Custom предлага иновативни потребителски изживявания, базирани на облачна свързаност и дигитални технологии. Всичко това може да се надгради чрез софтуерни актуализации на Ford Power-Up по време на цялостния експлоатационен живот на автомобила", обясняват от Ford. Технологията за батерии от следващо поколение позволява пробег от 380 км и възможност за бързо зареждане със 125 kW.
Електроенергията е важен фактор
Електроенергията в САЩ е 3 до 5 пъти по-евтина от бензина или дизела и това се очаква да се запази, твърдят авторите на проучването. Освен това цените на електроенергията се променят в много по-малки граници спрямо цените на петрола, което отразява наличните многобройни алтернативи за производство на електроенергия, включително от ВЕИ. Като цяло 50% увеличение на цената на енергията, необходима за задвижване на камионите и бусовете, води до общо увеличение на TCO с 10 до 20%. Това означава, че по-устойчивите цени на електричеството са фактор в полза на електрическите модели.
По отношение на зареждането на ЕПС проблемите очевидно са останали в миналото, като според проучването на McKinsey времето за работа и надеждността на мрежите за зареждане на електромобили днес е същото като това на обикновените бензиностанции.
Какви възможности открива това пред собствениците на автопаркове, особено на тези за лекотоварни превози. Над 50% от тези компании смятат, че цената на автомобила е основна пречка за покупката на електрически модел. За повече от 50% инфраструктурните инвестиции също са пречка. Същевременно над 50% планират да декарбонизират напълно своя автопарк до 2027 г. Почти същият дял от компаниите планират да си партнират с доставчици на инфраструктура за зареждане на електромобили.
Автопарковете, които обслужват доставката на колети с лекотоварни автомобили и бусове, ще са най-облагодетелствани според проучването. Ако един подобен автопарк разчита на 6000 превозни средства, около 50% от тях ще бъдат електромобили до 2025 г.

Дистрибуторите на хранителни продукти, които използват по-големи превозни средства, също печелят, но в по-малка степен. Като се има предвид автопарк със същия размер - около 6000 камиона, около 15% от тях се очаква да бъдат електрически до 2025 г. и 75% до 2035 г. Междувременно се очаква приблизително 10% от превозните средства в парка от тежкотоварни автомобили да станат електрически до 2025 г. и 50% до 2035 г.
В крайна сметка ключовите аспекти на общата цена на притежание (TCO), които трябва да се изчислят за автопарка, са амортизация (цена на превозното средство, субсидии, остатъчна стойност), разходи за енергия, разходи за поддръжка и оперативни разходи за инфраструктура за зареждане, посочват анализаторите.
Общата стойност на притежание (ТСО) на електромобил, използващ само батерия за захранване, е малко по-ниска от тази на модел с ДВГ за фирмите в САЩ през 2023 г. Тази стойност включва амортизация, цена на енергията и поддръжката, както и данъчни облекчения и субсидии от властите. Това показва ново проучване на бизнес консултантите от McKinsey, които вземат предвид, че един лекотоварен автомобил или микробус се използва средно 6 години и изминава по 15 000 мили на година за превози само в града. В този случай TCO цената за електромобил е с около 5 цена на миля по-ниска от тази на същия модел с ДВГ. В първия случай тя е 48 цента на миля, докато за бензиновия модел тя ще е 53 цента на миля.
За камионите със среден тонаж (MDT) изравняване на цените ще има най-рано след година, през 2024 г., като средният годишен пробег за сравнително къси разстояния между градовете се изчислява на 40 000 мили годишни. За тежкотоварните модели, които изминават много по-големи разстояния (средно по 125 000 мили годишно), транспортните компании могат да "избият" по-големите първоначални инвестиции за електрическите модели за период от две години, през 2025 г., допълват анализаторите. И за двата вида тежкотоварни електромобили са включени данъчни облекчения, достигащи до $40 000.