Специално издание

Digitalk Report | Мобилността след електрическата перфектна буря

Февруари 2023

Digitalk Report | Мобилността след електрическата перфектна буря
Digitalk Report | Мобилността след електрическата перфектна буря

Февруари 2023

PDF

Колко екологични са всъщност е-автомобилите

Shutterstock

Колко екологични са всъщност е-автомобилите

Техният производствен процес и захранване са скритите замърсители на околната среда

Мария Карашанова
36519 прочитания

Shutterstock


Електрическите автомобили наистина ли са по-добри за околната среда в сравнение с колите с двигатели с вътрешно горене? Това може би е един от основните въпроси, които често са обект на дебат, когато става дума за необходимостта от бърз преход към по-екологични превозни средства. Като цяло захранването с електричество вместо с изкопаеми горива елиминира със сигурност емисиите, отделяни от традиционните автомобили, а в същото време предлага познатото изживяване от шофиране и возене

Digitalk Report | Електрическата перфектна буря в мобилността

Докладът може да бъде свободно изтеглен в PDF тук.

Според някои обаче производството на електрически коли, и по-специално на техните батерии, създава по-голямо количество замърсяване в сравнение с бензиновите и дизеловите превозни средства. Освен това специфични екологични предизвикателства създават и жизненият цикъл на самите батерии и трудностите при тяхното рециклиране. В следващите редове ще се опитаме да намерим отговор каква е истината и мит ли е твърдението, че е-автомобилите все пак замърсяват природата.

Екологичност на производството

Един от ключовите фактори за екологичната устойчивост е производственият процес. Според Съвета на загрижените учени (UCS) създаването на е-коли води до отделянето на повече въглеродни емисии спрямо тези с вътрешно горене, а причината за това е в необходимите суровини. За разлика от бензиновите и дизеловите превозни средства, в чиито двигатели се използват често срещани метали и материали, повечето електрически такива изискват редки земни елементи като литий, никел, кобалт и графит.

Освен че има недостиг на тези материали, техният добив включва въглеродно интензивни методи и води до отделянето на нови вредни емисии в атмосферата. В допълнение има и усложняващи обстоятелства - например кобалт се добива предимно в Демократична република Конго, където минната дейност може да повлияе негативно на биоразнообразието в дъждовните гори.

"Производството на електрически превозни средства води до значително повече емисии в сравнение с производството на бензинови коли. В зависимост от страната на производство между 30% и 40% допълнителни емисии се създават, което предимно се дължи на производството на батерии", коментира Флориан Ноблок от Центъра за управление на околната среда, енергията и природните ресурси в "Кеймбридж", цитирана от CNBC. Според експерта именно тези по-високи емисии трябва да се приемат като първоначална инвестиция, която обаче се отплаща сравнително бързо заради намалените общи емисии впоследствие от дългосрочното използване на е-коли.

Откъде идва електричеството?

Друг важен елемент в уравнението за екологичната устойчивост на е-автомобилите е произходът на електричеството, използвано както в тяхното производство, така и в последващото захранване на самите батерии. Тук обаче може да има сериозно разминаване в резултатите глобално, тъй като те зависят от това на какъв етап от прехода към възобновяеми източници е страната, в която се използва съответното електрическо превозно средство.

Засега електричеството за производството се генерира от въглища и други изкопаеми горива, а това на свой ред допринася за създаването на повече въглеродни емисии. В същото време трябва да се подчертае, че преминаването към изцяло възобновяеми източници все още не е напълно "зелено". Например процесът по създаването на слънчеви панели и вятърни турбини води до отделяне на емисии. Експертите отбелязват обаче, че по-важният въпрос, който трябва да се разглежда, е колко дълго време ще отнеме, докато електрическата мрежа стане достатъчно декарбонизирана, така че да позволи наистина да се видят ползите от прехода към електрическите превозни средства.

Същият въпрос седи и по отношение на електричеството, необходимо за захранването на е-автомобилите. В много държави по света се използват изкопаеми горива за зарядните станции, заради което и този тип коли не постигат най-добрите резултати по отношение на екологичност. В Европа обаче има много добри примери за прилагането на възобновяема енергия. В Норвегия, която е най-големият пазар на електромобили на Стария континент, голямата част от захранването идва от хидроенергия, т.е. оставяният отпечатък върху природата е минимален.

Животът на батериите

Не на последно място остава и въпросът за съдбата на батериите след края на техния жизнен цикъл, а този екологичен проблем все повече ще излиза на преден план. Електромобилите и хибридните превозни средства постепенно заемат все по-голям дял от всички автомобили на пазара, а значителна част от марките вече предвиждат единствено електрически коли в своето портфолио за следващите години.

Засега екологичната цена за изхвърляне на всички тези батерии е огромна. От една страна, това се дължи на опасното съдържание на литиево-йонните батерии, а от друга, на увеличеното търсене и добиване на редки материали, необходими за производството. В този смисъл, за да предотврати нанасянето на допълнителна вреда на природата, индустрията трябва максимално бързо да създаде система за повторно използване, обновяване или рециклиране на батериите, като в същото време влага отново ценните материали в производствената екосистема.

Към момента рециклирането на батериите все още е в период на развитие, тъй като това е сложен процес. Той изисква ръчно разглобяване с цел отделяне на нужните материали, което отнема време и ресурси. В ЕС едва 10% от лития в батериите се преизползва. Добрата новина е, че с разрастването на пазара за електрически автомобили повече компании започват да търсят решение на този проблем. Очаква се в бъдеще да се увеличи фокусът върху подобряването на самите технологии при батериите, така че те да бъдат екологично по-устойчиви и по-малко да разчитат на редки суровини.

В този смисъл постигането на успех при рециклирането на батериите ще позволи значително да се подобри въздействието на производствения процес върху околната среда и да се повиши екологичността на този тип автомобили.

Зелени ли са наистина е-автомобилите?

И така дойде време да отговорим на въпроса дали наистина са по-зелени електрическите превозни средства. Краткият отговор определено е да, поне това показват повечето проведени проучвания. Макар самото производство на колите и техните батерии да създава повече емисии, те се компенсират от по-високата им енергийна ефективност в дългосрочен план. Всъщност общите емисии за километър за автомобил, захранван от батерия, са по-ниски спрямо тези, използващи изкопаеми горива.

Достигането до пълния потенциал на е-колите по отношение на опазването на околната среда обаче ще отнеме време. Ползите ще бъдат реализирани само след като източниците на електричество станат изцяло възобновяеми, а това ще изисква вероятно няколко десетилетия, смятат експертите. Например в момента електрическите превозни средства в САЩ средно отделят около 200 грама въглероден диоксид за миля. Очаква се с изчистването на мрежата тези стойности да се понижат с около 75% и така през 2050 г. този тип коли да отделят около 50 грама СО2 за миля.

Значение за екологичния отпечатък на е-колите ще имат и усилията на множество индустрии за декарбонизиране. А видими резултати в това отношение се очакват още до края на десетилетието. Прякото последствие съответно ще бъде по-зелено производство на е-автомобили и зарядни станции.

В заключение трябва да се отбележи, че електрическите коли определено не са единственото решение в борбата с климатичните промени и те, макар да имат положителен принос, не могат да направят чудеса. В момента има около 1,2 милиарда коли с вътрешно горене глобално и се очаква техният брой да достигне 1,8 до 2 милиарда. За сравнение - електромобилите засега са само 10 милиона, а по данни на Международната агенция по енергетика техният брой ще бъде 145 милиона до 2030 г.

С други думи, дори и пълното преминаване към е-коли ще създаде доста емисии единствено заради техния обем. Именно затова учените са убедени, че за опазването на околната среда са нужни както повече технологични иновации в производството и рециклирането, така и политики за намаляване на използваните автомобили и пренасочване към публичен транспорт и алтернативни форми на придвижване като колела и вървене.

Електрическите автомобили наистина ли са по-добри за околната среда в сравнение с колите с двигатели с вътрешно горене? Това може би е един от основните въпроси, които често са обект на дебат, когато става дума за необходимостта от бърз преход към по-екологични превозни средства. Като цяло захранването с електричество вместо с изкопаеми горива елиминира със сигурност емисиите, отделяни от традиционните автомобили, а в същото време предлага познатото изживяване от шофиране и возене

Digitalk Report | Електрическата перфектна буря в мобилността

Докладът може да бъде свободно изтеглен в PDF тук.

Най-новото





"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

  • 0
  • 515





Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК