Няколко фактора ще превърнат 2023 г. в истински тест за решимостта на правителствата и автомобилната индустрия за развитието на електрическите превозни средства, посочват от Gartner. От анализаторската компания очакват нови трудности през настоящата година за сектора, включително продължаващ недостиг на суровини и чипове.
"2023 е моментът на истината за постигане на пълна електрификация", коментира Педро Пачеко от Gartner. "Скокът на цените на електроенергията в Европа прави разходите на е-автомобилите по-малко привлекателни, а някои страни като Обединеното кралство, Швейцария и Австралия започват да въвеждат данъци за електромобилите. В допълнение Китай спря субсидиите за електрически превозни средства в началото на 2023 г., а глобалната инфраструктура за зареждане все още има много пропуски в покритието и средното качество на услугите е ниско."
Отделно рязкото повишаване на цените на суровини като литий и никел ще доведе до ръст на разходите за е-колите, което ще затрудни производителите на оригинално оборудване (OEM) да намалят разликата в цените с тези на автомобилите с вътрешно горене. В резултат на това продажбите на електрически превозни средства може да нараснат със значително по-ниски темпове или да спрат на някои пазари. Това на свой ред ще означава, че ще е нужно повече време на инвестициите, свързани с този тип коли, да постигнат рентабилност.
Освен това от Gartner очакват недостигът по веригата на доставки в автомобилната индустрия да продължи и през 2023 г. "Повече от две години след началото на пандемията производителите на автомобили все още не могат да прогнозират края на недостига на полупроводникови чипове или последващия недостиг на автомобили. Те са изправени и пред недостиг на ключови материали за батериите на е-автомобили, което води до рязко покачване на цените на стоките", разкрива Майк Рамзи от Gartner.
От своя страна Пачеко изтъква, че дигиталната трансформация при търговията с автомобили не е спряла, а просто е намали скоростта си. Предизвикателната икономическа среда бавно придвижва автомобилния пазар от ограничено предлагане към ограничено търсене. На този фон производителите и търговците ще трябва да се префокусират върху прехода към онлайн продажби на дребно, като това ще им помогне и да намалят разходите за продажби, прогнозират от анализаторската компания.
Добрата новина е, че този период на спад дава възможност на ИТ мениджърите в автомобилната индустрия да помогнат на компаниите си да увеличат своя пазарен дял чрез технологиите. Например няколко установени производителя се опитват да се трансформират в технологични компании, но тяхната корпоративна култура е основна пречка за тези техни амбиции. По думите на Пачеко това трябва да бъде тяхната отправна точка, за да избегнат задълбочаване на различията с дигиталните производители и да увеличат допълнително приходите си с помощта на иновациите.
След 2023
Gartner предвижда, че до 2026 г. повече от 50% от продадените в световен мащаб електрически автомобили ще бъдат на китайски брандове. "Повече от 15 китайски компании продават електромобили и много от тях са по-малки и много по-евтини от моделите, предлагани от чуждестранни конкуренти", отбелязва Рамзи. "Въпреки че чуждестранните производители на автомобили като Tesla, VW и GM продават много електрически превозни средства в Китай, ръстът е много по-бърз при китайските компании."
Тъй като търсенето на електромобили по света нараства, китайските фирми са в добра позиция да се възползват от този растеж, тъй като имат и добър достъп до ключови минерали и капацитет за производство на батерии. Gartner препоръчва на ИТ директорите в автомобилната индустрия да интегрират софтуер за планиране и видимост на веригата на доставки, за да гарантират взимането на по-добри бизнес решения за това откъде се доставят ключовите материали и да осигурят тяхната устойчивост.
Друга водеща тенденция, която анализаторите на Gartner очертават за следващите години, е свързана с ролята на технологичните компании в автомобилния сектор. Експертите предвиждат, че до 2025 г. технологичните гиганти ще притежават част от операционната система за 95% от новите автомобили по пътищата.
Те започнаха да изместват утвърдените доставчици на автомобилен софтуер от първи ред като доставчици на софтуер за автомобила (например Google Automotive Services и CarPlay) и също така използват своите екосистеми, за да завоюват по-голям дял от територията на операционната система на автомобила (например партньорството на Renault с Google и партньорството на VW с Microsoft). Освен това няколко технологични гиганта участват пряко в разработването, производството и продажбата на автомобили, като примери за тази тенденция са Foxconn, Huawei, Alibaba, Xiaomi, Tencent и Sony.
"Да успееш сам няма да е възможно за традиционния производител на оригинално оборудване или доставчик", посочва Пачеко. "Всеки от тях трябва да създаде партньорства с поне няколко дигитални гиганта, ако иска да остане печеливш и конкурентен в индустрията."
Няколко фактора ще превърнат 2023 г. в истински тест за решимостта на правителствата и автомобилната индустрия за развитието на електрическите превозни средства, посочват от Gartner. От анализаторската компания очакват нови трудности през настоящата година за сектора, включително продължаващ недостиг на суровини и чипове.
"2023 е моментът на истината за постигане на пълна електрификация", коментира Педро Пачеко от Gartner. "Скокът на цените на електроенергията в Европа прави разходите на е-автомобилите по-малко привлекателни, а някои страни като Обединеното кралство, Швейцария и Австралия започват да въвеждат данъци за електромобилите. В допълнение Китай спря субсидиите за електрически превозни средства в началото на 2023 г., а глобалната инфраструктура за зареждане все още има много пропуски в покритието и средното качество на услугите е ниско."