Европейските правителства трябва да дадат положителен пример за електрификация на превозните средства, като подновят собствените си автопаркове в обществения сектор с превозни средства с ултраниски и нулеви емисии. Това бе подчертано от съдебно дело, заведено от Европейската комисия срещу България.
Еврокомисията сезира Съда на Европейския съюз срещу България за това, че не е приела ("транспонирала") правилата на ЕС за определяне на минимални национални цели за обществени поръчки за чисти превозни средства в националното законодателство.
Директивата за чистите превозни средства определя минимални изисквания за автопаркове в обществения сектор чрез придобиване на лекотоварни превозни средства с емисии на въглероден двуокис под 50 грама/км (до края на 2025 г.) и 0 грама/км от 1 януари 2026 г. нататък.
Според Европейската комисия, директивата стимулира обществените поръчки за ускорено пускане на чисти превозни средства, като допринася за декарбонизацията на транспортния сектор и за подобряване на качеството на въздуха в градовете на ЕС. Същевременно тя осигурява стабилно търсене и дългосрочна сигурност за производителите на превозни средства, транспортните оператори и инвеститорите.
Какви са целите за електромобили?
В случая с България директивата изисква най-малко 17,6% от всички лекотоварни превозни средства, 7% от всички камиони и 34% от всички градски автобуси, закупени между 2 август 2021 г. и 31 декември 2025 г., да бъдат "чисти превозни средства". Освен това най-малко 17% от всички градски автобуси, закупени през същия период, трябва да имат нулеви емисии. В таблицата изискванията към България са сред най-ниските. В страни като Белгия, Франция, Нидерландия, Германия, Швеция делът на чистите превозни средства трябва да е поне 38,5%. Дори за Хърватия и Румъния се изискват 18,7%.
България трябваше да приложи новия закон до 2 август 2021 г. и неуспехът сега застрашава целите за обществените поръчки за чисти превозни средства за целия период 2021 - 2025 г.
"Това от своя страна би довело до по-бавно разпространение на чисти превозни средства в допълнение към по-високите емисии на парникови газове и замърсители на въздуха", добавят от ЕК. Съдът на ЕС има правомощието да наложи финансови санкции на България за неспазване на споменатата директива.
Европейските правителства трябва да дадат положителен пример за електрификация на превозните средства, като подновят собствените си автопаркове в обществения сектор с превозни средства с ултраниски и нулеви емисии. Това бе подчертано от съдебно дело, заведено от Европейската комисия срещу България.
Еврокомисията сезира Съда на Европейския съюз срещу България за това, че не е приела ("транспонирала") правилата на ЕС за определяне на минимални национални цели за обществени поръчки за чисти превозни средства в националното законодателство.