Shutterstock

Агенцията по енергетика очаква до 7 години всяка трета кола да е електромобил

През 2030 г. над 30% от продадените нови автомобили в САЩ, ЕС и Китай ще са електрически

Владимир Владков

Shutterstock


Делът на електромобилите в общите продажби на автомобили в световен мащаб е скочил от 9% през 2021 г. на 14% през 2022 г., което е над 10 пъти повече от дела през 2017 г.. Това показват данните от новия доклад за електромобилите Global EV Outlook 2023 на Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Продажбите на електрически автомобили са нараснали въпреки свиващия се глобален автомобилен пазар, като в този брой се включват както колите само с електрическо задвижване, така и зареждаемите (plug-in) хибриди. През 2022 г. те са надхвърлиха 10 милиона, което е с 55% повече в сравнение с 2021 г.

Само в рамките на пет години - от 2017 до 2022 г., продажбите на електромобили са скочили от около 1 милион на повече от 10 милиона. Преди това бяха необходими пет години за нарастване на продажбите на електромобили от 100 000 на 1 милион (т.е. за периода 2012 до 2017 г.,). Това подчертава експоненциалния характер на интереса към електрическите превозни средства, подчертават от MAE.

Агенцията прогнозира, че през тази 2023 г. в световен мащаб ще бъдат продадени над 14 милиона електромобила, или с 35% повече, като само през първото тримесечие вече са реализирани 2,3 милиона. "Този бърз растеж означава, че процентният дял на електрическите автомобили от общия автомобилен пазар ще покачи до 18% през 2023 г.", заяви Фатих Бирол, изпълнителен директор на МАЕ при онлайн представянето на доклада.

Все пак трябва да се има предвид, че в Китай се продават най-много електрически автомобили - над 60% от глобалните продажби през 2022 г. Днес повече от половината от всички електрически автомобили, които се движат по пътищата, са в Китай, добавя Тимур Гюл, шеф на отдела на MAE за политиката в областта на енергийните технологии. Европа и САЩ са вторият и третият по големина пазар. И в двата региона се отбелязва силен растеж, като продажбите се увеличиха съответно с 15% в Европа и 55% в САЩ през 2022 г.

В САЩ са продадени повече от 320 000 електрически коли през първото тримесечие на 2023 г., с 60% повече в сравнение с първото тримесечие на 2022 г. МАЕ очаква този растеж в САЩ да продължи и през тази година, като броят на продадените нови електромобили ще достигнат над 1,5 милиона за цялата 2023 г., което ще означава дял от 12%.

Благодарение на неотдавнашните амбициозни програми на САЩ и страните от ЕС - европейския пакет Fit for 55 и Закона за намаляване на инфлацията на САЩ за включване на новото предложено правило за емисиите - средният дял на електрическите автомобили в общите продажби в Китай, ЕС и САЩ се очаква да нарасне до около 60% през 2030 г.

Батериите изискват много редкоземни материали

Увеличеното търсене на електрически превозни средства стимулира търсенето на батерии и свързаните с тях редки минерали. Продажбите на автомобилни литиево-йонни батерии са скочили с около 65% до 550 GWh през 2022 г. от около 330 GWh през 2021 г., главно заради ръста в продажбите на пътнически електромобили. През 2022 г. около 60% от покупките на лития, 30% от кобалта и 10% от никела е било за батерии за електромобили. "Само преди пет години тези дялове бяха съответно около 15%, 10% и 2%, коментира Гюл. - Намаляването на необходимостта от критични материали ще бъде важно за устойчивостта, издръжливостта и сигурността на веригата за доставки, особено като се има предвид скорошното развитие на цените на материалите за батерии", добави експертът.

Според него се наблюдава възход на нови алтернативи на конвенционалните литиево-йонни батерии. Делът на литиево-желязо-фосфатните (LFP) химикали са достигнали най-високата си точка, предимно от Китай: около 95% от LFP батериите за електрически превозни средства са за коли, произведени в Китай. Създават се и вериги за доставки за (безлитиеви) натриево-йонни батерии, с производствени мощности над 100 Gwh, работещи или сега изграждащи се, като почти всички са в Китай, обяснява Гюл.

Същевременно Европа е най-големият търговски партньор на Китай както за електрически автомобили, така и за батериите за тях. През 2022 г. делът на електромобилите, произведени в Китай и продадени на европейските пазари, е нараснал до 16% спрямо около 11% през 2021 г.

SUV моделите доминират

Основен проблем за глобалните автомобилни пазари - както на електромобилите, така и на моделите с ДВГ - е преобладаващата доминация на SUV и големите модели сред наличните опции. Производителите на автомобили са в състояние да генерират по-високи приходи от такива модели предвид по-високи маржове на печалба, които могат да покрият част от инвестициите, направени в разработването на електрически опции. В определени случаи, например в Съединените щати, по-големите превозни средства могат да се възползват от по-облекчени стандарти за икономия на гориво. По този начин се създават стимули за производителите на автомобили да увеличат размера на автомобила, за да премине в категорията "лекотоварен камион".

Тези модели обаче са оборудвани с по-големи батерии, които изискват повече критични минерали. През 2022 г. средният размер на батерията, претеглен спрямо продажбите на малки електрически автомобили с батерии, варира от 25 kWh в Китай до 35 kWh във Франция, Германия и Обединеното кралство и около 60 kWh в Съединените щати. За сравнение, средната стойност за акумулаторните електрически SUV е около 70-75 kWh в тези страни и в рамките на 75 до 90 kWh за големите модели.

Батерията в SUV моделите е два пъти по-голяма, изисквайки около 75% повече критични минерали. В резултат на това емисиите на CO2, свързани с обработката на материалите, производството и сглобяването, могат да бъдат оценени на повече от 70%.

В същото време през 2022 г. електрическите SUV са довели до намаляването на потреблението на петрол с над 150 000 барела на ден, като по този начин се избягват емисиите от "ауспуха", които биха се генерирали чрез изгаряне на горивото, обясняват от МАЕ. Въпреки че електрическите SUV представляват приблизително 35% от всички електрически пътнически лекотоварни превозни средства през 2022 г., техният дял в икономията на петролни продукти е дори по-висок (около 40%), тъй като собствениците на SUV са склонни да ги карат повече от по-малките автомобили.

"Една историческа трансформация на индустрията за производство на автомобили в световен мащаб ще засегне и световната петролна индустрия", добавя Фатих Бирол. - Тенденциите, на които сме свидетели, имат значителни последици за глобалното търсене на петрол. Двигателите с вътрешно горене са ненадминати повече от век, но електрическите превозни средства променят статуквото. До 2030 г. те ще намалят нуждата от петролни продукти с поне 5 милиона барела петрол на ден", добави изпълнителният директор на МАЕ.

Автобуси и камиони също стават електрически

През 2022 г. близо 66 000 електрически автобуса и 60 000 средни и тежкотоварни камиона са продадени по целия свят. Това представлява около 4,5% от всички продажби на автобуси и 1,2% от продажбите на камиони в световен мащаб. Китай продължава да доминира и при производството, и при продажбите на електрически (и с горивни клетки) камиони и автобуси. През 2022 г. в Китай са продадени 54 000 нови електрически автобуса и приблизително 52 000 електрически средни и тежкотоварни камиона, което представлява 18% и 4% от общите продажби в Китай и съответно около 80% и 85% от глобалните продажби.

В Европа делът на продажбите на електрически автобуси е най-висок във Финландия, където електрическите автобуси съставляват две трети от продажбите през 2022 г., Норвегия и Нидерландия, където съставляват почти половината от продажбите, и Дания, където съставляват почти една трета. Дяловете на продажбите също са високи в Швеция, Швейцария и Израел.

Делът на електромобилите в общите продажби на автомобили в световен мащаб е скочил от 9% през 2021 г. на 14% през 2022 г., което е над 10 пъти повече от дела през 2017 г.. Това показват данните от новия доклад за електромобилите Global EV Outlook 2023 на Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Продажбите на електрически автомобили са нараснали въпреки свиващия се глобален автомобилен пазар, като в този брой се включват както колите само с електрическо задвижване, така и зареждаемите (plug-in) хибриди. През 2022 г. те са надхвърлиха 10 милиона, което е с 55% повече в сравнение с 2021 г.

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК