В много форуми за електромобили потребителите яростно спорят дали електромобилите са по-добри и ефективни или хибридните модели. Всяка страна цитира различни статистики в подкрепа на своята позиция, но какви са те?
Ако целта на потребителя е да премахне напълно емисиите от личното си превозно средство, тогава електрическият автомобил само с батерии е ясният избор. Ако обаче се колебаете дали имате възможността за надеждно зареждане на тази батерия, изборът може да се насочи към зареждаемите (plug-in) хибриди.
Въпреки това, когато зарядните устройства за електромобилите станат толкова повсеместни, колкото са сега бензиновите колонки, надпреварата на електрически автомобили срещу хибриди ще приключи. Хибридите с два вида двигатели и съответно два набора вероятни проблеми ще избледнеят в паметта на поколение Z. Загрижеността за планетата ще триумфира с изцяло електрическите превозни средства, но също и заради забавлението, технологиите, общата цена на притежание и чистото удоволствие от шофирането.
Днес обаче състезанието електромобили срещу хибриди до голяма степен е организирано от политици, производители на стари автомобили и подкрепяните от тях медии. Администрацията на Байдън предложи нови правила за опазване на околната среда, които по същество биха принудили две трети от продажбите на автомобили в страната да бъдат на електрически превозни средства до 2032 г. Щата Масачузетс следва Калифорния и изисква всички нови автомобили, продавани от 2035 г. нататък, да бъдат електрически.
Електрическите превозни средства с батерии (BEV) черпи електрическа енергия от акумулаторните батерии. Тези автомобили не генерират никакви въглеродни емисии и нямат резервоар за бензин, така че с BEV вече не е необходимо да спирате на бензиностанция.
Plug-in хибридните модели могат да се захранват или от електрически мотор, който черпи електроенергия от батерия, или от двигател с вътрешно горене (ДВГ). Plug-in хибридите имат пробег само на електричество от 30 до 90 км и можете да ги зареждате подобно на BEV. Ако надхвърлите електрическия пробег или искате повече мощ, се включва ДВГ. За да се възползват напълно от ефективността на Plug-in хибрида, собствениците трябва да презареждат често.
Журналистът Питър Дъглас, който има авторска колонка "Green Rides" в The Mercury News, изяснява някои грешни схващания. "Въпреки че някои хибриди са много ефективни, най-добрите електрически автомобили осигуряват значително по-големи намаления на емисиите", смята той. - Хибридите помагат в борбата с изменението на климата, но изгарят бензин и все пак произвеждат въглеродни емисии. Собствениците на BEV, които презареждат у дома, харчат значително по-малко за гориво."
Дори Mercedes се фокусира върху електромобилите. Шефът на марката Ола Келиниус заяви пред германския вестник Allgemeine Zeitung, че електромобилите са "технически по-добри" от двигателите с вътрешно горене, въпреки че работят и върху е-горива. "Електрическата кола е все още млада технология в сравнение с двигателя с вътрешно горене. Но виждаме голям потенциал за напредък: електрическото задвижване ще изпревари двигателя с вътрешно горене по отношение на производителността преди края на това десетилетие", добавя Келениуес. В резултат Mercedes разработва архитектури само за електрически превозни средства и ще ги адаптира за превозни средства с ДВГ, когато това има бизнес смисъл. Компанията иска да постигне въглеродна неутралност до 2039 г.
Същевременно Международната агенция по енергетика (МАЕ) казва, че за прехода към електромобили ще имаме нужда от 30 пъти повече от сега предлаганите ключови минерали. Но докладът е доста по-подробен. От МАЕ установяват, че търсенето на минерали за електромобили и за батерии нараства десетократно в сценария на посочените политики на МАЕ (STEPS) и 30 пъти в сценария за устойчиво развитие (SDS) за периода до 2040 г. По тегло на търсените минерали през 2040 г. ще се търсят най-много графит, мед и никел. Литият отбелязва най-бърз темп на растеж, като търсенето нараства над 40 пъти при сценария SDS. От МАЕ добавят, че преминаването към химически съставки с по-ниско съдържание на кобалт за батерии ще ограничи растежа на покупката на кобалт, изместен от увеличено търсене на никел.
Междувременно, нов доклад на Greenpeace за Източна Азия показва, че чуждестранните производители на автомобили като Toyota, Volkswagen и General Motors са на път да загубят пазарен дял в Китай, тъй като продажбите на т.нар. превозни средства с "нова енергия" (тук се включват както електрически модели, така и модели с горивни клетки) нарастват, дори и при най-консервативната прогноза. В резултат китайският автомобилен пазар се електрифицира, така че производителите на автомобили ще се сблъскат с високи нива на неизползван производствен капацитет за модели с ДВГ.
Китайските производители на автомобили имат по-висок дял от съществуващите и планираните нови мощности за производство на коли с нов тип енергия, отколкото техните конкуренти с чуждестранни инвестиции. Докладът на Greenpeace препоръчва на всички автомобилни производители да премахнат своите модели с ДВГ преди 2030 г. и да трансформират съществуващите производствени мощности в линии за електрически автомобили. В тази препоръка няма място за хибриди.
В много форуми за електромобили потребителите яростно спорят дали електромобилите са по-добри и ефективни или хибридните модели. Всяка страна цитира различни статистики в подкрепа на своята позиция, но какви са те?
Ако целта на потребителя е да премахне напълно емисиите от личното си превозно средство, тогава електрическият автомобил само с батерии е ясният избор. Ако обаче се колебаете дали имате възможността за надеждно зареждане на тази батерия, изборът може да се насочи към зареждаемите (plug-in) хибриди.