На 10 август след вот в Калифорнийската комисия за комунални услуги (CPUC) двете компании за роботаксита - Waymo и Cruise - получиха разрешение да извършват 24-часова услуга в Сан Франциско. Преди това те имаха право да предлагат платени пътувания само през нощта от 22 ч. до 6 ч., когато има по-малко пешеходци или трафик, които биха могли да объркат софтуера. Три седмици по-късно обаче, изглежда, все още не всички подкрепят промяната, а вече са регистрирани и първите инциденти с автономните автомобили.
Сред противниците на иновацията са шофьори на Uber и Lyft, които се притесняват, че роботизираните коли ще ги изместят. В същото време пожарната служба на Сан Франциско критикува колите, посочвайки, че те често се развалят и тази година са блокирали пътищата 55 пъти. Същият проблем споделят и камионите за събиране на отпадъците, оплаквайки се, че роботизираните превозни средства възпрепятстват тяхната работа. Според трети пък технологията все още не се е доказала като безопасна.
Първите инциденти
Всъщност само осем дни след гласуването за разрешаване на компаниите да разширят използването на роботизирани автомобили, такси на Cruise е участвало в инцидент с пожарна кола. В тази връзка властите изискват компанията да намали наполовина броя на автомобилите по пътищата, като от General Motors се съгласяват.
В момента властите и компанията работят по установяване на фактите за инцидента, като настояват Cruise да предприеме "подходящи коригиращи действия за подобряване на пътната безопасност". След намаляването на броя на автомобилите, сега General Motors не може да разполага с повече от 50 коли без шофьор през деня и 150 през нощта.

В блог публикация от Cruise посочват, че катастрофата с пожарната кола е станала, когато аварийното превозно средство, което, изглежда, е пътувало към място на инцидент, се е преместило в насрещната лента за движение, за да заобиколи червен светофар. Безпилотният автомобил на Cruise е идентифицирал опасността, но "в крайна сметка не е успял да избегне сблъсъка", се посочва още в публикацията.
В същия ден е имало още една катастрофа, когато друг автомобил е преминал на червен светофар "с висока скорост", коментират от Cruise. "Автономната кола е идентифицирала автомобила и е спряла, но другото превозно средство е влязло в контакт с нашето роботакси", разкрива говорителят на Cruise Хана Линдоу, цитирана от CNN.
Не е ясно дали двете произшествия щяха да бъдат избегнати, ако в тях беше участвал човек шофьор, а не автономно превозно средство. Катастрофите обаче не са единствените два инцидента с безпилотни автомобили на Cruise в Сан Франциско досега. От компанията потвърждават, че едно от нейните таксита без водач е навлязло в строителна зона и е спряло в мокър бетон.
Препятствията пред автономните коли
Все пак Cruise и Waymo продължават да настояват, че техните роботаксита са безопасни. От Waymo изтъкват, че имат над два милиона мили напълно автономно шофиране без нито един инцидент с пешеходец или велосипедист. В същото време от компанията на Alphabet допълват, че всеки сблъсък между превозни средства, в който са участвали техни роботаксита, е бил заради нарушаване на правилата или опасно шофиране от страна на шофьорите хора, пише BBC. От своята страна от Cruise посочват, че техните автономни коли са изминали три милиона километра без шофьор и имат добри резултати по отношение на безопасността.
Последните инциденти все пак ясно разкриват предизвикателствата пред създаването на безопасни пътнически автомобили без водач. През 2016 г. General Motors придоби Cruise Automation за 1 милиард долара, с което затвърди мястото си в надпреварата за автономни превозни средства, но оттогава много компании намалиха или изоставиха амбициите си в тази посока. Начинанието се оказва скъпо, а справянето с всички ситуации, с които хората могат да се сблъскат зад волана, е трудно и отнема много време.
Например, през последните години гигантите в областта на споделеното пътуване Uber и Lyft продадоха звената си за автономни автомобили. Дори главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск, който е оптимист по отношение на технологията, все още не е изпълнил напълно обещанието си. Сега автомобилите на Tesla се предлагат с възможност за добавяне на функция за "пълно самоуправление" в бета тестване срещу 15 000 долара, но водачите трябва да се съгласят да "останат нащрек, да държат ръцете си на волана през цялото време и да поддържат контрол над автомобила си".
Макар темата за широкото използване на роботаксита в Сан Франциско да звучи все още далечно за Европа и България, дискусията там определено показва много от трудностите, с които ще се сблъскаме в бъдеще при прилагането на една подобна технология. Дори в американския град, известен с приемането на иновациите, сякаш все още е рано за въвеждането на автономни коли, а компаниите, изглежда, не могат да убедят жителите в предимствата и безопасността на своите автомобили.
На 10 август след вот в Калифорнийската комисия за комунални услуги (CPUC) двете компании за роботаксита - Waymo и Cruise - получиха разрешение да извършват 24-часова услуга в Сан Франциско. Преди това те имаха право да предлагат платени пътувания само през нощта от 22 ч. до 6 ч., когато има по-малко пешеходци или трафик, които биха могли да объркат софтуера. Три седмици по-късно обаче, изглежда, все още не всички подкрепят промяната, а вече са регистрирани и първите инциденти с автономните автомобили.
Сред противниците на иновацията са шофьори на Uber и Lyft, които се притесняват, че роботизираните коли ще ги изместят. В същото време пожарната служба на Сан Франциско критикува колите, посочвайки, че те често се развалят и тази година са блокирали пътищата 55 пъти. Същият проблем споделят и камионите за събиране на отпадъците, оплаквайки се, че роботизираните превозни средства възпрепятстват тяхната работа. Според трети пък технологията все още не се е доказала като безопасна.