Според най-новата прогноза на Gartner през 2023 г. в света ще бъдат доставени близо 15 милиона електрически автомобила. От анализаторската компания очакват купените е-колите с батерии да се увеличат от 9 милиона единици през 2022 г. до 11 милиона в края на тази година. От друга страна, при хибридните превозни средства ръстът ще е малко по-бавен - от 3 милиона единици през 2022 г. до 4 милиона през 2023 г.
През следващата година пък доставките на е-коли се очаква да се повишат с още 19% и да достигнат общо 17,9 милиона единици, като това ще представлява 97% от всички купени е-автомобили. В същото време общият брой на всички доставени електрически превозни средства, когато бъдат включени също така и другите категории като автобуси, микробуси и тежкотоварни камиони, ще възлязат на 18,5 милиона единици през 2024 г.
Според Джонатан Дейвънпорт, старши директор анализатор в Gartner, делът на хибридните коли като процент от общия брой на електромобилите в страни като САЩ, Канада и Япония, леко ще се повиши, тъй като потребителите в тези държави предпочитат хибридните коли пред изцяло електрическите. "Потребителите в САЩ, които преминават от автомобил с чист двигател с вътрешно горене, избират хибридни модели пред техните електрически аналози, тъй като първите съчетават възможността за градско шофиране без вредни емисии, с удобството на задвижването с бензинов двигател за по-дълги пътувания", обяснява експертът.
Той допълва обаче, че ситуацията е различна в Западна Европа, Китай и в по-малка степен в Индия, където потребителите предпочитат по-ниските общи експлоатационни разходи на е-автомобилите с батерии, по-тихото шофиране и екологичните им характеристики.
До 2030 г. е-колите ще са 50% от произвежданите модели
Решенията на правителствата да намалят вредните емисии от превозните средства и някои инициативи на национално ниво, като например въвеждането на законодателства, позволяващи продажбата само на автомобили с нулеви емисии и насочени към налагане минимум коли с двигатели с вътрешно горене, водят до промени в поведението на автомобилните производители, отчитат анализаторите от Gartner. Някои компании се стремят да премахнат емисиите от ауспуховите тръби на новите лекотоварни автомобили до 2035 г., а други имат за цел продажбите на е-коли до 2030 г. да достигнат между 40% и 50% от всички продажби.
"Непрекъснато затягащите се правила за емисиите ще накарат производителите на автомобили да пренасочат повече от половината от продаваните модели превозни средства към електромобили до 2030 г.", изтъква Дейвънпорт.
Цените се изравняват през 2027
Анализаторите на Gartner също така очакват, че до 2027 г. средната цена на е-колите ще се изравни с тази на колите с двигатели с вътрешно горене с подобен размер и конфигурация, което ще ускори глобалното навлизане на електромобилите. Въпреки това до 2030 г. производството на електроенергия и капацитетът на мрежите могат да се окажат възпрепятстващи фактори за масовото разпространение на електрическите превозни средства, независимо от цената, предупреждават още експертите.
"Освен ако държавите не предприемат действия за стимулиране на водачите на електромобили да зареждат извън периодите на високо потребление на електроенергия, преминаването към е-коли може да доведе до допълнително натоварване както на капацитета за производство на електроенергия, така и на разпределителната инфраструктура", разкрива Дейвънпорт.
Според него използването на двойни дневни и нощни или дори половинчасови тарифи за електроенергия може да стимулира водачите на електромобили да зареждат извън пиковите часове, което ще изисква масово въвеждане на интелигентни измервателни уреди. "По същия начин възможността на дружествата за комунални услуги да контролират зарядните устройства за електромобилите директно чрез API би позволила зареждането на електромобили да бъде временно ограничено в пиковите моменти на потребление, за да се гарантира, че нуждите на мрежата не са надвишени", допълва Дейвънпорт.
Кои електрически модели доминират на европейската сцена?
Челните позиции в продажбите на електрически автомобили продължават да се държат от Tesla с над 71 хиляди продадени бройки в Европа от нейния SUV Model Y през първото тримесечие на тази година и ръст от 173% в сравнение с първото тримесечие на 2022 г. Резултатите на Model Y през първите три месеца на тази година изместиха Model 3, който въпреки спада на регистрациите с 40% все още заема второ място с почти 20 хиляди продадени единици, показват данните на Electromaps.
Третото място при е-автомобилите в Европа е за Volkswagen ID.3 с повече от 17 000 продадени единици и 105% увеличение спрямо предходната година. Моделът ID.4 е почти на едно ниво, също с 52% увеличение. Dacia Spring пък остава на пета позиция, с над 14 000 продадени единици и 56% ръст, един от най-популярните градски електромобили, заедно с Fiat 500 и Peugeot 208.
Като цяло чисто електрическите автомобили представляват общо 13,4% от регистрациите на нови автомобили в Европа, т.е. 430 700 единици, пуснати в движение. Това е историческа цифра, която вероятно се дължи на все още действащите стимули и на намаляването на проблемите във веригата за доставки (наред с другото, дължащи се на кризата с полупроводниците).
От друга страна, регистрациите на хибридни автомобили с възможност за включване към електрическата мрежа през първото тримесечие на годината не показват ръст на годишна база - продадени са 233 347 единици. На първо място е Ford Kuga с почти 12 500 единици и ръст от 9%. Той е следван от Volvo XC60 с почти 9500 единици и ръст от 22%. На трето място е китайският SUV Link & Co 01, с ръст от 186% и 8 250 продадени единици. Близо до него е Kia Sportage с ръст от 361%.
Според най-новата прогноза на Gartner през 2023 г. в света ще бъдат доставени близо 15 милиона електрически автомобила. От анализаторската компания очакват купените е-колите с батерии да се увеличат от 9 милиона единици през 2022 г. до 11 милиона в края на тази година. От друга страна, при хибридните превозни средства ръстът ще е малко по-бавен - от 3 милиона единици през 2022 г. до 4 милиона през 2023 г.
През следващата година пък доставките на е-коли се очаква да се повишат с още 19% и да достигнат общо 17,9 милиона единици, като това ще представлява 97% от всички купени е-автомобили. В същото време общият брой на всички доставени електрически превозни средства, когато бъдат включени също така и другите категории като автобуси, микробуси и тежкотоварни камиони, ще възлязат на 18,5 милиона единици през 2024 г.