Мобилните спам обаждания и измамите по телефона обаждания са разрастваща се индустрия, която генерира милиарди долари. Какво могат да направят доставчиците на услуги, за да защитят абонатите си и да блокират потенциално измамни обаждания веднъж завинаги?
Всеки потребител е преживял такива моменти. Досадни позвънявания, при които ви безпокоят често в най-лошия възможен момент. Повечето са невинни, но досадни обаждания на търговци, които искат да продадат нещо, но някои са измамници, които се опитват да откраднат пари или информация. В резултат все по-малко потребители се осмеляват да отговорят на повикване, когато видят "непознат номер" на екрана си. Но ако това все пак е важно обаждане, на което трябва да отговорите?
За съжаление спам и измамните обаждания се увеличиха по време на глобалната пандемия от COVID-19 през 2020 и 2021 г., като рязко нараснаха измамниците, които се опитват да примамят хората да купуват несъществуващи лекарства, ваксини или дори време за по-ранна ваксинация. Измамниците, които се обаждат, често могат да звучат много професионално, когато се обаждат на жертвите си, така че е лесно хората да бъдат измамени, особено когато са в уязвима ситуация по отношение на здраве и лични финанси, включително за членовете на семейството.
Пандемията увеличи измамите по телефона
Въз основа на данните за 2020 и 2021 г., събрани от Hiya (технологична компания, специализирана в защитата на хората от спам и измамни обаждания), можем да видим някои интересни прозрения и статистики. Като цяло спам обажданията са намалели значително в началото на пандемията, което вероятно се дължи на затварянето на много хора по домовете - кол-центровете бяха затворени, а спамерите - принудени да работят дистанционно и много вероятно не са имали ресурсите да осъществяват голям обем изходящи повиквания. Данните на Hiya показват 35-процентно намаление на спам и измамни обаждания от март до април 2020 г., отбелязвайки най-ниския общ месечен брой спам обаждания по време на пандемията.След първоначалния спад през април 2020 г. тези спам обаждания постепенно са се увеличили и до юли 2020 г. бързо са се възстановили до нивата отпреди пандемията. След отварянето на икономиките нежеланите позвънявания са нараснали, като само между ноември 2020 г. и април 2021 г. спам обажданията са се увеличили с 67 процента в световен мащаб, а измамните обаждания са нараснали с 35 процента. В сравнение с най-ниската базова линия по време на пандемията през април 2020 г. за следващия период от 12 месеца се отчита 364 процента увеличение на спам позвъняванията и 327 процента - на измамните.
Една от най-честите измами, появили се през този период, са свързаните с COVID-19, включително измамници, продаващи фалшиви ваксини и фалшиви здравни сертификати. Hiya е успяла да блокира измамници, стремящи се да откраднат държавни помощи, свързани с COVID-19, представяйки се за служители на държавни агенции или обещавайки депозити на средствата в същия ден.
И макар че в САЩ се наблюдава най-голям обем нежелани обаждания (свързано вероятно и с дългогодишната практика в САЩ за покупки на различни стоки и промоции именно по телефона), европейските страни също се превърнаха в топ мишени - най-вероятно заради липса на регулация и услуги за защита на обажданията. Това прави Европа по-уязвим пазар от САЩ, коментират от Hiya. Във Великобритания например през 2021 г. е имало общо 6,6 милиарда докладвани измамни обаждания. Това е довело до средно 12 измамни обаждания за всеки жител на месец. Икономическото въздействие на такова значително покачване удря най-силно обикновените хора - отчетената средна загуба е $680,17 на абонат.

Спам обажданията скочиха по време на пандемията COVID-19. От април 2020 до април 2021 г. се наблюдава 364% скок на спам позвъняванията и 327% - на измамните обаждания. (Източник: Hiya.com)
Съществуващи решения за блокиране
Как могат абонатите да избегнат спам разговори? На пазара има различни решения за блокиране на спам и измамни обаждания. Някои анализират подобни позвънявания, след като хората се обаждат на оператора си, за да се оплачат от определени телефонни номера, а след това той блокира тези конкретни телефонни номера. Други решения включват списък с известни спамери, като се блокират обажданията от тях. Списъкът често се изготвя от регулаторните органи и има своите недостатъци, тъй като съдържанието на списъка не се актуализира толкова често, колкото е необходимо.Едно от най-новите и най-често срещаните решения е потребител на смартфон да изтегли приложение на телефона си, което му позволява да блокира номера, които самите те идентифицират като спам. Базираното на приложението решение обаче има няколко проблема, като например:
- спамерът може да заобиколи филтъра, като промени първоначалния номер
- приложението трябва да се актуализира редовно и може да е твърде бавно, за да реагира на развиващите се тактики на спамерите
- проверката на базата данни може да добави латентност към входящите повиквания
- няма стандартизирано ниво на обслужване в цялата мрежа.
Комбинацията от тези фактори затруднява отделните потребители да се отърват от спам и измамни обаждания.
Телекоми могат да блокират спам обаждания директно в мрежата
Разбира се, най-лесният и ефективен начин е блокиране на спам обаждане, което вече е в мрежата на доставчика на услуги, така че отделните потребители да не виждат или да се тревожат за други алтернативи. Подобно мрежово решение ще идентифицира подозрително поведение въз основа на много спам обаждания и тактики на спамерите и ще попречи на иницииращите разговори, идентифицирани като спамери, да достигнат до телефони на абонати директно в мрежата.И тук идва решаващият въпрос - как една мрежа да разбере кои повиквания трябва да блокира и кои да пропуска. И тук се намесва изкуственият интелект в системите за анализ на телефонни обаждания. Ericsson например си сътрудничи с Hiya, за да разработи решение, което блокира спам и измамни обаждания директно в IP мултимедийната подсистема (IMS) на мрежата (частта от мрежата, която дава възможност за мобилни 4G и 5G гласови повиквания). Той е изграден върху нов софтуер в Ericsson Multimedia Telephony Application Server (MTAS). За гласови повиквания, които се провеждат през 2G и 3G мрежи, спам повикванията могат да бъдат блокирани чрез решението Ericsson Mobile Switching.
Често, когато се сблъскаме с нов проблем, повечето време се губи в опити да го разрешим. Но в това се крият възможностите и за нови технологии и дори нов бизнес. Ако започнем да работим малко повече върху технологията за блокиране на "неизвестни номера", разбираме, че има и възможности за развитие на онова, което се показва на екрана за входящите повиквания. Например, вместо да се показва общ текстов низ, може да се разработи решение, което представя подробна информация за това кой е действителният "неизвестен" повикващ.
За доставчиците на услуги това потенциално означава, че те могат да предложат и по-добре да продават услуга с "потвърдени номера" на фирми, предприятия и различни правителствени организации. Като видите името на компанията или държавната организация на екрана за входящо повикване заедно със заверен "печат", че телефонният номер принадлежи на компанията, това може да накара потребителят или бизнеса да се почувства много по-уверен при разговори с "непознати" номера.
Мобилните спам обаждания и измамите по телефона обаждания са разрастваща се индустрия, която генерира милиарди долари. Какво могат да направят доставчиците на услуги, за да защитят абонатите си и да блокират потенциално измамни обаждания веднъж завинаги?
Всеки потребител е преживял такива моменти. Досадни позвънявания, при които ви безпокоят често в най-лошия възможен момент. Повечето са невинни, но досадни обаждания на търговци, които искат да продадат нещо, но някои са измамници, които се опитват да откраднат пари или информация. В резултат все по-малко потребители се осмеляват да отговорят на повикване, когато видят "непознат номер" на екрана си. Но ако това все пак е важно обаждане, на което трябва да отговорите?