След като Apple и Google премахнаха Epic съответно от App Store и от Play Store, разработчикът на онлайн игри заведе дела срещу двете компании, обвинявайки в злоупотреба с монополно положение.
По-рано тази седмица Epic представи нови канали за покупки в самите приложения за най-популярното си "заглавие" Fortnite. Платежният канал заобикаля платформите за обработка на плащания в пазарите на приложения на Apple и Google, а следователно им "отрязва" и комисионите. В резултат Fortnite беше премахнат както от App Store, така и от Play Store, като двата гиганта предполагат, че Epic нарушава правилата.
Почти веднага Epic заведе съдебни дела, като обвини двете компании, че възнамеряват да я забранят от двете платформи. Apple и Google на пръв поглед изиграха своята роля в стратегическата игра на Epic, въпреки че те разполагат с юридически отдели с добра практика. И двете дела са заведени в областния съд на Северна Калифорния.
"През 1984 г. новосъздадената компютърна компания Apple пусна Macintosh - първият домашен компютър, който е удобен за потребителите, пише в съдебния иск към Apple. - Стартирането на продукта беше обявено със спираща дъха реклама, представяща 1984 на Джордж Оруел, която показва Apple като полезна, революционна сила, пречупваща монопола на IBM на пазара на компютърни технологии. Основателят на Apple Стив Джобс лично представи за първи път рекламата за 1984, като обясни:" Изглежда IBM иска всичко. Apple се възприема като единствената надежда IBM да заработи парите си. Дали Big Blue ще доминира над цялата компютърна индустрия? Над цялата информационна епоха? Прав ли беше Джордж Оруел за 1984 г.? ".
"Ако "превъртим бързо лентата" напред към 2020 г., Apple се превърна в онова, срещу което навремето се бореше: "бегемотът", който се стреми да контролира пазарите, да блокира конкуренцията и да задушава иновациите. Apple е по-голяма, по-мощна, по-укрепена и по-зловеща от монополистите от вчерашния ден. С пазарна стойност от близо 2 трилиона долара, мащабът и обхватът на Apple далеч надхвърлят този на всеки технологичен монополист в историята", пише още в иска.
Подобна реторика е използвана и при делото срещу Google. Като посочва старият лозунг на компанията "Не бъди зъл", Epic предполага, че Google е "изгубила пътя" и притежава неразумно голяма сила в екосистемата Android, както Apple за iOS.
Влиянието и контролът както на Apple, така и на Google върху икономиката на приложенията все по-често се поставя под въпрос през последните месеци и изглежда, че общественото мнение е срещу мощните интернет гиганти.
Освен тези две дела Spotify, Rakuten, Hey и Telegram са подали жалби срещу Apple в Европа, където Европейската комисия вече е започнала антитръстово разследване. В САЩ подкомисията за антимонополно, търговско и административно право на Конгреса проверява дали Силициевата долина има твърде голямо влияние в цифровата икономика. Пазарите на приложения на Apple и Google са включени в това разследване.
Както и при другите оплаквания срещу позициите на Apple и Google в икономиката на приложенията, Epic посочва, че те имат абсолютен контрол върху разпространението и монетизирането на приложенията. Въпреки че Apple и Google поддържат конкуренцията помежду си, ако искате да привлечете потребители на iPhone, трябва да спазвате правилата на Apple, същата ситуация е за онези разработчици, които искат да ангажират потребители на Android. На практика тези екосистеми на приложения са ефективни монополи.
Като се има предвид колко чувствителна е Европейската комисия по въпросите на конкуренцията, трудно е да повярвате, че 30% комисионна, наложена на разработчиците на приложения, ще остане такава. Изглежда неоправдана, несправедлива такса за единствения входен пункт към мобилния пазар. Остава да видим дали и САЩ ще заемат същата позиция.
Чрез тези съдебни дела Epic не преследва финансова печалба или възстановяване на средства от никоя от страните, целта е да се премахнат строгите режими, които се прилагат при надзора върху тези пазари на приложения.
Apple и Google обаче оказва невероятно въздействие върху дигиталната икономика и без усилията на тези две компании едва ли икономиката на приложенията би се развила до днешните високи нива. Това означава, че фирмите са се примирили и онези, които са осъзнали предимствата вчера, днес готвят ответен удар. Дали Fortnite щеше има същия успех, ако беше принудена да ангажира потребителите само през собствените си канали?
След като Apple и Google премахнаха Epic съответно от App Store и от Play Store, разработчикът на онлайн игри заведе дела срещу двете компании, обвинявайки в злоупотреба с монополно положение.
По-рано тази седмица Epic представи нови канали за покупки в самите приложения за най-популярното си "заглавие" Fortnite. Платежният канал заобикаля платформите за обработка на плащания в пазарите на приложения на Apple и Google, а следователно им "отрязва" и комисионите. В резултат Fortnite беше премахнат както от App Store, така и от Play Store, като двата гиганта предполагат, че Epic нарушава правилата.