Софтуерните приложения вече са част от живота на всеки човек, особено на работното място. Как да се променя взаимодействието на потребителите с тези приложения, особено с оглед на разнообразните устройства и места за използването им?
Светлин Николаев: Докато през пандемията технологиите допълваха общуването на живо, днес от тях се очаква напълно да го заменят, пресъздавайки същото лично преживяване. Потребителите вече очакват с няколко клика на телефона си да могат да пазаруват отвсякъде, да извършват финансови транзакции по всяко време, да достъпват всякаква информация - неща, които преди може да са изисквали посещение на физическо място или за които компаниите са имали сложни процеси. Същото се отнася и за работата - с дистанционния и хибриден модел хората очакват чрез технологиите да имат бърз и защитен достъп до всичко, от което се нуждаят, за да работят навсякъде.
В днешния хиперсвързан и хиперконкурентен свят всичко става лично. Плавното взаимодействие на потребителите със софтуера се свежда до доброто познаване на тяхното поведение, навици и даже начин на живот. Притежавайки това знание, разработчиците могат да вникнат в реалните им проблеми и да предложат решения, които да са персонализирани за тях, да отговарят на техните очаквания и предпочитания.
Все по-често от разработчиците се изисква да "поставят човека в центъра на преживяването". Това не е ли по-скоро маркетингов термин или има реална полза и за бизнеса, и за крайните потребители?
Светлин Николаев: Маркетингът и стратегията не биха били успешни, ако не съществуваше реална нужда и полза от фокус върху потребителското преживяване. В забързаното ни ежедневие имаме много малък прозорец от време, в който да доставим качествено преживяване на нашия клиент, докато му помагаме да реши проблема си. Отделно изискванията на потребителите са неимоверно високи и вече не е просто достатъчно да си си "свършил работа", трябва самият процес и изживяване да са на високо ниво. Днес всичко е "персонално", всичко е насочено към индивидуални нужди и особености. Познаването на ползвателя и неговите навици е също толкова важно, както и познаването на проблема, с който се борим.
Все повече компании се стремят да използват т.нар. low code или no code инструменти? Това ли е едно от решенията за по-бързо и лесно създаване на приложения без огромни бюджети?
Светлин Николаев: Low and No-Code решенията имат своето място и цел в създаването на софтуер. Те решават част от проблемите, свързани с онбординг и натрупване на знание за определен домейн, но не могат да заменят ключова дейност в процеса на разработка. Използването на подобни решения във вече изграден процес, когато оптимизираме за ефикасност и цена, има смисъл, но те са трудни или невъзможни за интеграция в процес на иновиране и нови вектори на развитие. Там няма готова рецепта и се нуждаем от гъвкавост и домейн експертиза на разработчик с по-сериозни умения. Low and No-Code решенията демократизират определени процеси и са в помощ на разработчици с по-малко опит, както и понякога в различните фази на създаването на софтуерен продукт.
Днес наличието на широка достъпност на онлайн услугите се разглежда като задължително, в САЩ дори има заведени съдебни искове за нейната липса. Как днес свързването на толкова много услуги от различни партньори може да постигне добро ниво на достъпност?
Светлин Николаев: Достъпността вече не е само регулаторно изискване. Тя се отразява на цялостното потребителско изживяване и включва аспекти, които добавят стойност и за хора, които не попадат в групи, афектирани от невъзможност за ползване на недостъпни услуги и продукти. Представете си майка, която се опитва да използва приложение или уеб услуга, докато държи в една ръка детето си, или барман, работещ в шумна среда, който трябва да прави няколко неща едновременно. Достъпността на приложенията е отвъд необходимостта от стандартите. При свързани услуги или комплексни приложения целият процес на работа е изключително важен, за да не се "изпусне топката". Експертите по достъпност работят ръка за ръка с UX дизайнерите, за да доставят достъпно и непрекъснато преживяване.
Как се съчетава доброто потребителско изживяване с все по-стриктните изисквания за сигурност?
Светлин Николаев: Съчетава се перфектно. Виждаме как технологията работи ръка за ръка и е в помощ на потребителското преживяване. Разпознаване на лица, двуфакторна автентикация, автоматични фишинг и антискам филтри - целият аналогичен напредък прави преживяването ни не само по-приятно, но и ни предпазва от злонамерено вмешателство.

Софтуерните приложения вече са част от живота на всеки човек, особено на работното място. Как да се променя взаимодействието на потребителите с тези приложения, особено с оглед на разнообразните устройства и места за използването им?
Светлин Николаев: Докато през пандемията технологиите допълваха общуването на живо, днес от тях се очаква напълно да го заменят, пресъздавайки същото лично преживяване. Потребителите вече очакват с няколко клика на телефона си да могат да пазаруват отвсякъде, да извършват финансови транзакции по всяко време, да достъпват всякаква информация - неща, които преди може да са изисквали посещение на физическо място или за които компаниите са имали сложни процеси. Същото се отнася и за работата - с дистанционния и хибриден модел хората очакват чрез технологиите да имат бърз и защитен достъп до всичко, от което се нуждаят, за да работят навсякъде.