Digitalk&A1 Awards '23: Как банкова omnichannel платформа намалява чакането на гише

Даниел Джолев, старши мениджър и заместник-директор на управление "Информационни технологии", Уникредит Булбанк

Digitalk&A1 Awards '23: Как банкова omnichannel платформа намалява чакането на гише

"Уникредит Булбанк" олекотява и уеднаквява потребителското изживяване на клиентите си през всички комуникационни канали

Александър Главчев
2112 прочитания

Даниел Джолев, старши мениджър и заместник-директор на управление "Информационни технологии", Уникредит Булбанк


"Уникредит Булбанк" е най-голямата банкова институция в България. До 1994 г. тя се казва Българска външнотърговска банка, а в сегашния си вид се сформира през 2007 г. след сливане на Булбанк, "Биохим" и "Хеброс банк" под шапката на италианската "Уникредит груп".

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: Платформа за дигитални продажби

Възложител: Уникредит Булбанк

Изпълнител: Уникредит Булбанк

Дата на стартиране/дата на приключване: 01.05.2020/01.01.2023

Проектът е кандидат в Digitalk&A1 Awards

Категория: Вътрешно разработено ИТ решение

Вътрешният ИТ екип на банката наброява около 270 души, като тя разполага с почти всички профили, необходими за поддръжката на една ИТ услуга. "Развиваме от инфраструктура, през мидълуер, бази данни, администрация на приложения до разработка на софтуер и архитектура", коментира Даниел Джолев, старши мениджър и заместник- директор на управление "Информационни технологии". Този ресурс от таланти дава увереност на организацията да разработи и внедри уникална за България (според нея) онлайн платформа за продажба на банкови продукти с непрекъснато и уеднаквено потребителско изживяване, независимо от това какво устройство ползва клиентът и дали сменя каналите за комуникация в движение.

Omnichannel концепция

От "Уникредит Булбанк" са си поставили за цел да създадат платформа за онлайн продажби с адаптивен фронт енд, интегрирана в мобилното банкиране на банката и достъпно в клоновата мрежа и в контактния център. Това подобрява значително удобството за клиента, предоставяйки му възможност да превключва от канал в канал, в движение, без да започва процес по избор и активиране на банкова услуга отначало.

Засега платформата предлага два основни продукта - планове за ежедневно банкиране и потребителски кредити. Плановете са няколко и се предлагат както на клиенти, които до момента не са имали такива, така и останалите с по-стари сметки и пакети, които се конвертират към новите предложения.

Официалният старт на проекта е в началото на май 2020 г., като системата заработва на два етапа. Предлагането на пакети през нея стартира в края на 2021 г. а кредитирането - през есента на 2022 г.

Обхванати са всички клиенти на Уникредит Булбанк, всяка възрастова група, имаща интерес от банков план за ежедневно банкиране и/или потребителски кредит, подчертава Джолев.

Системата позволява стартиране на процес по избор на банков план, например през мобилното банкиране на Банката - Булбанк Мобайл, и в случай на затруднение дава възможност да се продължи от същото място с помощта на служител в банков клон през същата система, но използвана от служителя в клона с адаптиран за него потребителски инерфейс. При обаждане в контактният център служителят там вижда същия интерфейс, както и до коя стъпка е стигнал клиентът и го консултира, за да завърши процеса докрай, като основният дял клиенти подписват договорите си с електронен подпис.

"С новата платформа нямаме лесен процес при клиента и сложен процес отзад", посочва още той. С други думи банката е създала платформа с единен фронт енд и единен бек енд процес, който е с адаптивен интерфейс. Според него единствената разлика е, че в банковия клон е добавена опция за хартиено подписване, както изисква законът у нас.

Техническа част

Екипът, който работи по проекта, се състои от около 40 души, по-голямата част от които са с ИТ профили. Програмистите са около 20 души, като повечето са вътрешни служители, а за някои роли са привлечени и външни експерти.

От технологична гледна точка целият проект представлява приложение, базирано на микроуслуги, написани на Java и React с адаптивен дизайн. Дизайн системата е специално разработена за целта. Не на последно място са и интеграционните .Net услуги, като тук са използвани IBM App Connect като шина за уеб услуги и Oracle база данни.

Платформата работи върху собствен RedHat Openshift клъстер в 24/7 режим с висока наличност (HA) и е разположен върху двата центъра за данни на Уникредит в България.

Резултати и перспективи

Платформата е променила начина на взаимодействие с клиента при дигиталните продажби, отчитат от банката. От една страна, тя дигитализира процеса от край докрай по продажби на избраните продукти, като в повечето случаи това става без намеса от страна служител. От друга страна, тя позволява на клиентите да се обслужват в техния предпочитан канал, както и да го сменят, без това да налага да започнат отначало или да ползват друг интерфейс.

За една година от "Уникредит Булбанк" отчитат продадени над 100 000 банкови пакета. "Това означава, че почти всеки нов клиент на банката става наш клиент, минавайки през тази платформа", обяснява Джолев.

Занапред се предвижда платформата да стане дигитален щанд на банката чрез добавяне на все повече продукти, като например кредитни карти, карти за пазаруване.

"Промяната е значителна, тъй като традиционно банките разработват веднъж мобилно банкиране и втори път софтуера, който се използва в останалите им канали, заключва Джолев. Ние правим една разработка и я пускаме едновременно навсякъде, което спестява време, пари и улеснява клиентите ни."

"Уникредит Булбанк" е най-голямата банкова институция в България. До 1994 г. тя се казва Българска външнотърговска банка, а в сегашния си вид се сформира през 2007 г. след сливане на Булбанк, "Биохим" и "Хеброс банк" под шапката на италианската "Уникредит груп".

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: Платформа за дигитални продажби

Възложител: Уникредит Булбанк

Изпълнител: Уникредит Булбанк

Дата на стартиране/дата на приключване: 01.05.2020/01.01.2023

Проектът е кандидат в Digitalk&A1 Awards

Категория: Вътрешно разработено ИТ решение

Най-новото



Microsoft готви ултралека операционна система

Microsoft готви ултралека операционна система

  • 0
  • 231







Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК